NDS opäť potvrdila víťaza mýtneho tendra, proti vyhodnoteniu ponúk sú už nové námietky

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Kým domáci vodiči osobných automobilov, motocyklov a autobusov platia mýto cez štátnu aplikáciu e-Toll, zahraniční si musia diaľničný lístok zakúpiť v predstihu cez systém Autopay. Elektronické mýto, mýtna brána, mýtny systém
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) aj po ďalšom vyhodnotení tendra na vybudovanie nového elektronického mýtneho systému a poskytovanie služieb technickej podpory znovu určila pôvodne vybraného víťaza. Je ním CzechToll, česká sesterská spoločnosť SkyToll-u, s najnižšou navrhnutou ponukou na dodanie informačného systému za 13,8 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

Úspešný uchádzač podľa diaľničiarov ponúkol najlepší pomer ceny a kvality za celú zákazku a splnil podmienky účasti. Výsledok už štvrtého vyhodnotenia ponúk, z toho trikrát opakovaného, zverejnili v dokumentoch súťaže vo Vestníku verejného obstarávania.

Koniec je nejasný

Zopakovať vyhodnotenie tendra predtým trikrát nariadil Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). Najnovšie oznámil, že v tendri sa opäť objavili námietky proti vyhodnoteniu ponúk a zároveň začal konanie na preskúmanie postupu kontrolovaného, teda NDS ako verejného obstarávateľa. Mýtny tender trvá už tri roky, nateraz nie je jasné, kedy by sa mohol skončiť a diaľničiari budú môcť uzavrieť zmluvu s vybraným dodávateľom.

NDS koncom októbra požiadala prehodnotiť podľa nej nezákonné rozhodnutie úradu, aby opätovne vyhodnotila ponuky v tendri. Zároveň v tomto prípade podala žalobu na Správny súd v Bratislave aj podnety predsedovi ÚVO a na Generálnu prokuratúru SR.

Nesprávne nastavené podmienky

NDS podľa ÚVO nastavila podmienky v súťaži nesprávne. Má jej hroziť tzv. vendor lock-in, teda závislosť od vybraného dodávateľa informačného systému pre nové mýto v réžii štátu. NDS označila námietku aj po vyhodnotení ponúk v auguste za obštrukčnú a s argumentáciou úradu nesúhlasila.

Mýtny tender bol zverejnený v decembri 2020, dva roky pred uplynutím zmluvy diaľničiarov s poskytovateľom služby výberu mýta SkyToll koncom roka 2022. Priebeh stále neuzavretého obstarávania potvrdil, že to bol krátky čas na jeho dokončenie a prípravu nového mýta.

Traja uchádzači

Dôsledkom je, že nový mýtny systém už vo vlastníctve štátu mešká zatiaľ rok, súčasné mýto stále prevádzkuje a bude aj v budúcom roku súkromná spoločnosť. Podiel nákladov oproti výnosom domáceho mýta je podľa odborníkov vysoký od začiatku prevádzky v roku 2010, hoci sa postupne znížil.

Ponuky v mýtnom tendri predložili koncom januára 2022 traja uchádzači. Okrem CzechTollu so sumou 13,8 milióna eur navrhla medzinárodná skupina dodávateľov Vendeka Group na čele s českou spoločnosťou Optokon cenu 15,8 milióna eur, domáca firma Data System Soft 2 ponúkla dodanie informačného systému za 38,4 milióna eur bez DPH.

Predošlé námietky proti vyhodnoteniu najlacnejšej ponuky dal tretí uchádzač v poradí. Predpokladaná cena za mýtny systém bola 41,8 milióna eur bez dane. NDS vyhodnotila ponuky prvý raz vlani v máji, potom opakovane po rozhodnutiach ÚVO na základe námietok v januári, auguste a novembri tohto roka. Úrad posudzoval v roku 2021 aj viaceré námietky proti podmienkam súťaže, neskôr viedol aj odvolacie a mimo odvolacie konanie.

Zákazka je zameraná na vybudovanie mýta formou komplexnej dodávky na kľúč do vlastníctva štátu. Úlohou tohto systému bude riadiť budúce nové mýto na Slovensku, taktiež poskytovanie služieb technickej podpory elektronického mýtneho systému.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie A.s.CzechTollNDS Národná diaľničná spoločnosťSkyTollSprávny súd v BratislaveÚVO Úrad pre verejné obstarávanie