Ministerstvo dopravy SR chce získať z Plánu obnovy a odolnosti ďalšie finančné prostriedky na rekonštrukciu železničnej infraštruktúry.
Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) už dal pokyn generálnemu riaditeľovi Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), aby do konca marca budúceho roka začali obstarávania v objeme minimálne jednej miliardy eur.
Železničné zvršky
„Aby sme mali vysoké štádium pripravenosti,“ informoval vo videu ministerstva dopravy na sociálnej sieti Ráž.
V Pláne obnovy a odolnosti, kde sa podľa ministra dopravy viacero projektov minulej vlády ukazuje ako nerealizovateľné, sa môžu uchádzať o dodatočné financie.
Štát dlhodobo hovorí o väčšej podpore železničnej dopravy, napriek tomu sa vláčikom nedostanete ani na výlet do Modry (foto)
„Takéto stavby, ako modernizácia železničných zvrškov, sú realizovateľné do polovice roka 2026, čo je predpokladom oprávnenosti čerpania prostriedkov v rámci plánu obnovy,“ uviedol Ráž.
Modernizácia železničného zvršku si podľa ministra nevyžaduje v rámci povoľovacích prípravných procesov posúdenie vplyvov na životné prostredie (EIA), ani žiadne územné stavebné povolenia.
Koľaje treba opraviť
Dôvodom veľkej časti meškaní vlakov je podľa ministerstva dopravy zastaraná alebo poškodená železničná infraštruktúra. „Koľaje, jednoducho, treba opraviť a modernizovať na vyššie rýchlosti,“ tvrdí ministerstvo.
Železničný zvršok je horná časť železnice prenášajúca zaťaženie z dopravy na železničný spodok. Súčasťou železničného zvršku sú napríklad koľajnice, podvaly, výhybky, či oznamovacie a zabezpečovacie zariadenia.