Začiatkom roku 2023 bolo na Slovensku k dispozícii 1 483 verejných nabíjacích bodov v celkovo v 629 lokalitách. Podľa aktuálnych dát Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) sa tak medziročne počet verejných nabíjacích bodov zvýšil o 45 % a počet lokalít o 46 %.
Rýchlonabíjacie body
Takmer tri štvrtiny všetkých nabíjacích bodov je z kategórie normálnych bodov s výkonom 22 kW, takmer jednu štvrtinu tvoria rýchlonabíjacie body s výkonom 50 kW na jednosmerný prúd. Zvyšných 96 sú ultrarýchle DC nabíjačky s výkonom 150 až 350 kW.
Estakáda na Záhorí aj most pri Pustom hrade, diaľničiari plánujú v roku 2023 desiatky opráv
Nabíjacie lokality sú relatívne rovnomerne rozdelené po celom Slovensku. V pokrytí infraštruktúrou o niečo vyčnieva Bratislavský kraj, čo je však podľa asociácie prirodzené, keďže je tu registrovaný aj najvyšší počet elektromobilov. Nasledujú Prešovský a Košický kraj, Nitriansky a Trenčiansky kraj, Žilinský a Banskobystrický kraj. Najmenší podiel nabíjacích lokalít je v Trnavskom kraji.
Infraštruktúra pre elektromobily
„Výraznejší rozvoj nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily je základom pre ochotu motoristov prejsť na nízkoemisné vozidlá. Už v najbližších týždňoch SEVA očakáva odštartovanie podpory pre výstavbu nabíjačiek pre mestá v objeme 10 mil. eur, ktorá bude financovaná z plánu obnovy a vyhlasovať ju bude Ministerstvo hospodárstva SR. V prvom štvrťroku sa ďalej otvorí podobná schéma v objeme vyše 6 mil. eur pre podnikateľské subjekty. Veríme, že ešte tento rok sa spustí aj výstavba vyše 230 ultrarýchlych nabíjacích bodov na diaľniciach, na čo by malo ísť z plánu obnovy ďalších 30 mil. eur,“ uviedol riaditeľ SEVA Patrik Križanský.
Dialničiari upozorňujú vodičov na víkendové obmedzenie dopravy na Prístavnom moste v Bratislave
Vo výstavbe nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily pritom podľa asociácie musí Slovensko výrazne pridať, keďže sa v roku 2035 podľa schválenej legislatívy skončí predaj bežných vozidiel so spaľovacím motorom a v celej Európskej únii sa budú môcť predávať už iba úplne bezemisné vozidlá. Viaceré koncerny, respektíve automobilové značky, však zvažujú prechod na plne elektrické portfólio v Európskej únii už okolo roku 2030.
Slovenská asociácia pre elektromobilitu je platformou zastupujúcou väčšinu súkromného sektora v odvetví elektromobility na Slovensku. Členmi sú nadnárodní ako aj slovenskí výrobcovia hardvéru a technológií, prevádzkovatelia nabíjacej infraštruktúry, zástupcovia automobiliek, energetických spoločností, logistických či leasingových spoločností.