Výnosy z predaja diaľničných známok vzrástli o pätinu, dosiahli takmer 90 miliónov eur a prvá päťka krajín sa nezmenila

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Diaľnica D1
Foto: ilustračné, SITA/Jozef Jakubčo.

Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) zaznamenala v minulom roku zvýšený záujem motoristov o elektronické diaľničné známky. Kúpili ich takmer 4,7 milióna kusov a výnosy z predaja dosiahli 88,7 milióna eur, čo je medziročne o 14,6 milióna eur, resp. o 20 % viac ako v roku 2021. Ako diaľničiari v piatok informovali, vyšší záujem o diaľničné známky prejavili aj domáci motoristi, ale viditeľnejší vplyv na zvýšenie ich predaja mala tranzitná cestná doprava.

Najvyšší výnos bol z 365-dňovej

Najvyšší výnos bol z predaja 365-dňovej známky, a to na úrovni 44,6 milióna eur. Tento druh známky bol zároveň druhý najobľúbenejší medzi motoristami, predalo sa ich viac než milión kusov,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Na prvom mieste bola 10-dňová známka s predajom takmer 2,6 milióna kusov, pričom výnos dosiahol 21,6 milióna eur.

Tretím najpreferovanejším druhom známky bola 30-dňová, predalo sa jej zhruba 617-tisíc a výnos z jej predaja bol na úrovni 7,2 milióna eur. Ročnú diaľničnú známku si kúpilo 366-tisíc motoristov a výnos z jej predaja bol na úrovni 15,2 milióna eur,“ priblížila hovorkyňa diaľničiarov.

Dominovala ročná známka

Predaj diaľničných známok bol vlani najvyšší v júli s takmer 602-tisíc kusmi, pričom aj v tomto prípade bol najväčší záujem o 10-dňovú známku s podielom cez 60 % na predaji v tomto letnom mesiaci. Predaj bol podľa NDS podobne intenzívny aj v auguste a tretím najfrekventovanejším mesiacom nákupu diaľničných známok bol január. V prvom mesiaci roka 2022 predaju dominovala ročná diaľničná známka.

Motoristi uprednostňujú nákup elektronickej diaľničnej známky cez webovú stránku www.eznamka.sk. Viac než polovica celkového predaja z minulého roka prebehla cez tento kanál. Druhým najobľúbenejším miestom nákupu sú zákaznícke miesta, takýto fyzický nákup uprednostnilo 40 % motoristov,“ poznamenala Žgravčáková.

Zahraniční motoristi

Slovenskí motoristi si v medziročnom porovnaní kúpili o takmer 220-tisíc známok, teda zhruba o 10,5 % viac ako v roku 2021. Najviac zvýšili záujem o 365-dňovú známku, a to o takmer 25 %. Na náraste predaja diaľničných známok sa citeľnejšie podpísali zahraniční motoristi. Za rok 2022 si kúpili o 738-tisíc známok, teda o 46 % viac než predvlani.

Zhruba 55-percentný nárast zaznamenala NDS pri predaji 10-dňových známok a takmer štvrtinový nárast pri predaji 30-dňových známok zahraničným vodičom.

Prvá päťka krajín

Prvá päťka krajín, ktorých obyvatelia si najčastejšie kupovali slovenské diaľničné známky, sa nezmenila.

Opäť sa v nej umiestnili Česká republika, Nemecko, Poľsko, Rakúsko a Maďarsko. Motoristi z Českej republiky si v roku 2022 kúpili takmer 730-tisíc slovenských známok, Nemci skoro 392-tisíc, Maďari približne 182-tisíc a Rakúšania zhruba 161-tisíc,“ dodala Žgravčáková.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Eva Žgravčáková
Firmy a inštitúcie Národná diaľničná spoločnosť (NDS)