Jediným nerozostavaným úsekom diaľnice D1 v okolí Ružomberka a Žiliny je úsek Turany – Hubová, kde aktuálne Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zabezpečuje posúdenie stavby podľa vodného zákona, ktoré je potrebné k žiadosti na vydanie územného rozhodnutia.
Uviedol to pre agentúru SITA Ivan Rudolf, poradca ministra dopravy a výstavby pre strategickú a krízovú komunikáciu s tým, že šéf rezortu Andrej Doležal si je vedomý meškaní na diaľničných stavbách, ktoré ohrozuje aj ich financovanie z eurofondov.
V prípade tunela Višňové pokračuje súťaž
„Spoločne s vedením NDS však robí všetko preto, aby práce napredovali a stavby boli dokončené včas, a to tak, aby mohli byť financované zo zdrojov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra,“ dodal Rudolf.
Podľa ministerstva dopravy a výstavby úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka spolu s privádzačom spustí NDS do prevádzky po vianočných sviatkoch, a to na žiadosť mesta.
Rekonštrukcia mostov poriadne ukrojí zo štátneho rozpočtu, ministerstvo žiada každoročne 30 miliónov eur
V prípade nadväzujúceho úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové pokračuje súťažný dialóg, ktorý chce NDS ukončiť do konca roka.
Na úseku D1 Hubová – Ivachnová pokračujú povrchové práce, pričom NDS finalizuje získanie právoplatného stavebného povolenia pre realizáciu tunela Čebrať a západnej strany vrátane západného portálu. Ak neprídu odvolania, NDS chce mať stavebné povolenie do konca decembra 2020.
Obrovský investičný dlh
V prípade ciest I. triedy rezort dopravy doháňa obrovský investičný dlh, ktorý je podľa Doležala výsledkom dlhoročného zanedbávania tejto základnej cestnej infraštruktúry zo strany štátu.
Železničný uzol v Žiline sa dočká rekonštrukcie, budovu však opraviť mesto nemôže
Na jar sa preto začnú avizované veľkoplošné opravy v regiónoch. Rezort zároveň upozorňuje, že 1 300 kilometrov ciest tejto kategórie figuruje aj v zozname priorít rezortu na najbližšie obdobie.
Minister Doležal považuje za prioritu dokončenie diaľnice z Bratislavy do Košíc a v prípade ďalších úsekov sa bude rozhodovať podľa zoznamu priorít a nadväzujúceho harmonogramu výstavby cestnej infraštruktúry, ktorý je pripravený na základe exaktných analytických dát a vznikol v spolupráci s Útvarom hodnoty za peniaze pri Ministerstve financií SR.