Štúdia realizovateľnosti pravidelnej osobnej lodnej dopravy, ktorá má spájať mestá a obce dunajského regiónu Trnavského a Bratislavského samosprávneho kraja s Bratislavou má byť hotová do októbra tohto roka.
Sedem rýchlolodí
Na štúdiu minuli z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 92 200 eur, hotová mala byť už vo februári. Dunajbus ako forma dopravy do hlavného mesta by sa mohla dotknúť približne 100-tisíc obyvateľov.
Predpokladaný rozpočet pre tento projekt je 60 miliónov eur. Agentúru SITA o tom informovalo Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky (MDaV SR).
Analytici odporučili štátnym železniciam viacero zlepšení, ako by mohli ušetriť 151 miliónov eur
Projekt Dunajbus pripravuje Združenie obcí pre miestnu dopravu po Dunaji Pro-Danubia. V rámci technického riešenia projektu hovoria o siedmich rýchlolodiach s kapacitou 120 až 140 osôb na jedno plavidlo, z toho 85 až 100 miest na sedenie, 40 miest na státie a 30 miest pre bicykle.
Cesta autom trvá dlhšie
K už existujúcim prístaviskám v Šamoríne (okres Dunajská Streda), Hamuliakove (okres Senec) a Čunove (Bratislava 5) pribudne ďalších šesť, a to Kyselica, Vojka nad Dunajom (obe Dunajská Streda), Eurovea, Aucafe, River park a Devín.
Plánujú tiež zriadiť dva vlnolamy v oblasti zdrže Hrušov a vybudovať dve záchytné parkoviská, jedno v Šamoríne a jedno v Hamuliakove. Projekt počíta aj s potrebou jedného zimného prístavu, okrem iného aj pre servisné účely.
Z Hamuliakova do centra Bratislavy sa cestujúci lodnou dopravou dostanú do 25 minút. Pre porovnanie, cesta autom na tomto úseku ráno medzi 7:00 a 9:00 v pracovný deň trvá v priemere hodinu a pol.
Národný vodný dopravca by mohol začať fungovať do dva a pol roka, očakáva Érsek
„Výhodou lodnej dopravy je, že bez ohľadu na podmienky v cestnej premávke, cestujúcich vždy dopraví na miesto určenia v rovnakom časovom intervale, a tým sa výrazným spôsobom skráti čas cestovania predovšetkým v ranných a popoludňajších špičkách,“ uviedli z Odboru komunikácie MDaV SR. Dunajbus má odľahčiť cesty v priemere o 1 500 áut denne.
Peniaze pre realizáciu tohto projektu chce rezort dopravy čerpať z eurofondov, konkrétne z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Prostriedky z tohto programu je však potrebné vyčerpať do roku 2023.