Dostavba diaľnice D3 je pre Slovensko absolútnou prioritou, čoho dôkazom je kompletná finančná alokácia z Kohézneho fondu vo výške 770 miliónov eur.
Na stredajšom tlačovom brífingu po diskusnom fóre Doma v EÚ organizovanom Zastúpením Európskej komisie (EK) na Slovensku v Krásne nad Kysucou to vyhlásil dočasne poverený minister dopravy Andrej Doležal.
Zo stovky kilometrov chýbajúcej diaľnice D3/S1 medzi poľským mestom Bielsko-Biala a Žilinou mal každý štát postaviť 50 kilometrov.
Poliaci idú podľa plánu
Ale zatiaľ čo Poliaci idú podľa harmonogramu a finišovať chcú v roku 2024, slovenský úsek bude hotový najskôr v roku 2030 a aj to nie je isté.
Štúdia o výstavbe R3 a prepojení sever - juh by mala byť známa v prvom polroku
„Naším problémom je zákon, ktorý hovorí, že je potrebná štúdia uskutočniteľnosti a kým nebudú známe jej výsledky, nemožno pokračovať v investičnej činnosti. Preto som opakovane predložil do Národnej rady SR zákon o urýchlení prípravy diaľnic a rýchlostných ciest a vyzývam všetkých poslancov, aby túto novelu podporili,“ uviedol Doležal.
Diaľnicu D1 s tunelom Višňové mali dokončiť do februára 2024. Zhotoviteľ teraz sľubuje nový termín
Podľa predsedníčky Žilinského samosprávneho kraja Eriky Jurinovej bolo najväčšou chybou, že sa v minulosti vnímala diaľnica D3 ako regionálny problém. „Európsky rozmer diaľnice vnímame až v posledných rokoch a aj preto začína rezonovať, že je hanbou Slovenska, ak 22-kilometrový úsek, ktorým Slovensko prepojíme do Európy, nedokážeme dokončiť. Treba sa pýtať aj tých predtým, prečo nepostupovali v prípravách dostatočne dôrazne,“ poznamenala Jurinová.
Pripravujú aktuálnu štúdiu
Vedúci Zastúpenia EK na Slovensku Vladimír Šucha poukázal, že Česká republika i Poľsko dokázali eurofondové peniaze použiť rýchlejšie.
„Európska komisia zabezpečila pre Slovensko alokovanie 770 miliónov eur na výstavbu diaľnice D3, čím sme si svoju úlohu splnili. Teraz je rad na slovenských staviteľoch. Peniaze sú k dispozícii do roku 2027 s predĺžením do roku 2029 a dovtedy je ich potrebné využiť,“ skonštatoval Šucha.
Národná diaľničná spoločnosť pripravuje aktuálnu štúdiu uskutočniteľnosti na výstavbu chýbajúcich 22 kilometrov (z celkových 59 kilometrov) diaľnice D3 v úseku Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto – Oščadnica a výstavbu plného profilu úseku Oščadnica – Čadca, Bukov v dĺžke 4 kilometre, vrátane druhej tunelovej rúry tunela Horelica, za približne miliardu eur.
Výstavba D3 trvá od roku 1997. V harmonograme prípravy a výstavby cestnej infraštruktúry sú chýbajúce úseky D3 v prvej desiatke najdôležitejších projektov.