Diaľnicu D1 s tunelom Višňové mali dokončiť do februára 2024. Zhotoviteľ teraz sľubuje nový termín

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
DOPRAVA: Dostavba úseku D1 s tunelom Višňové
Západný portál tunela Višňové. Foto: archívne, SITA/Milo Fabian

Dokončovanie stavebnej časti viac ako tri roky meškajúceho úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s najdlhším slovenským cestným tunelom Višňové má trvať do decembra 2024.

Štátny tajomník Ministerstva dopravy SR Jaroslav Kmeť (nom. Sme rodina) najnovšie zverejnil tento očakávaný termín ukončenia najsledovanejšej domácej diaľničnej stavby s odvolaním sa na jej zhotoviteľa.

„Dobrou správou je, že dostavba úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, vrátane tunela Višňové, pokračuje. Ako nás informoval dodávateľ, práce by sa mali ukončiť na konci budúceho roka,“ uviedol na sociálnej sieti Kmeť. Doposiaľ sa hovorilo o dokončení stavebných prác na D1 s tunelom Višňové v druhom polroku 2024.

Tunel Višňové má 7,5 kilometra

Problematický diaľničný úsek pri Žiline v dĺžke 13,5 kilometra, z toho tunel má 7,5 kilometra, ešte z obdobia druhej vlády Smeru-SD dokončuje združenie na čele so spoločnosťou Skanska SK, a. s., takmer dva roky od mája 2021.

Podľa zmluvy s Národnou diaľničnou spoločnosťou, a. s., (NDS) z apríla 2021 sa stavbári zaviazali diaľnicu s tunelom dostavať pôvodne zhruba za tisíc dní, teda 33 mesiacov od začiatku prác, čiže približne do februára 2024. Pre opravné práce v tuneli po predošlom zhotoviteľovi sa lehota výstavby predlžuje.

Zhotoviteľ získal zákazku za zmluvnú cenu zhruba 255 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), ale ani tú nedodrží. Za necelé dva roky vysúťažená cena vzrástla o viac ako 13 miliónov eur, teda o 5 percent, zatiaľ takmer na 268 miliónov eur bez dane.

Práce boli prerušené skoro dva roky

Predošlé taliansko-slovenské združenie firiem Salini Impregilo a Dúha, a. s., začalo s prácami na stavbe D1 s tunelom Višňové v roku 2014, podľa zmluvy ju malo dokončiť do konca roka 2019 takmer za 410 miliónov eur bez DPH, o polovicu lacnejšie oproti predpokladanej cene v tendri.

Z nezvládnutej stavby a pre chýbajúce financie odišli v roku 2019 po dohode s diaľničiarmi, práce na úseku boli prerušené skoro dva roky do výberu nového zhotoviteľa.

V prípade stavebného dokončenia úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové do konca budúceho roka si motoristi pravdepodobne budú musieť na jeho používanie dlhšie počkať. NDS stále obstaráva technologické vybavenie tunela a informačný systém tejto diaľnice predbežne za 71,5 milióna eur bez DPH, pričom zákazka je plánovaná na dva roky.

Tender na technológiu

Bez dodania nevyhnutného technologického zariadenia diaľnicu nemôžu uviesť do prevádzky. O obstarávaní technológie pre tunel zvlášť mimo stavebnej časti rozhodli bývalé vedenia ministerstva dopravy, resp. NDS pred koncom poslednej vlády na čele so Smerom.

Novému vedeniu ministerstva dopravy a diaľničiarov, ktoré nastúpili po voľbách v roku 2020, pričom za rezort zodpovedá Sme rodina, trvalo viac ako dva roky, kým tender na technológiu pre tunel Višňové vlani v lete vyhlásili. NDS pôvodný termín na predkladanie a otváranie ponúk vlani 25. októbra šesťkrát predĺžila, naposledy na 2. marca.

Opakovane vysvetľovala otázky záujemcov k podmienkam, ale zatiaľ neoznámila, kto a aké ponuky predložil. Tender môžu ešte viac predĺžiť prípadné námietky proti vyhodnoteniu ponúk a následné rozhodovanie Úradu pre verejné obstarávanie, čo by oddialilo aj odovzdanie diaľnice s tunelom Višňové do užívania.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jaroslav Kmeť
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRNDS Národná diaľničná spoločnosťSalini Impregilo – DúhaSkanska SK