Ak na modernizáciu železníc nebude dostatok financií, dôsledky môžu byť až fatálne vrátane ohrozenia bezpečnosti cestujúcich. Vyhlásil to vo štvrtkovej online diskusii štátny tajomník ministerstva dopravy a výstavby Jaroslav Kmeť.
Podľa neho štát nemôže aktuálnu zlú situáciu železníc podceňovať a preto je nevyhnutné aj v štátnom rozpočte nájsť finančné zdroje, aby sa dostali železničné trate aspoň do normálneho stavu.
Rozpočet s opravami železníc nepočíta
Podľa ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala v návrhu štátneho rozpočtu na budúci rok nie je dostatok financií na to, aby sa dalo na stave slovenských železníc niečo zásadné zmeniť.
Rok 2021 zrejme bude európskym rokom železníc, EK chce podporiť dopravu šetrnú k životnému prostrediu
„Je to taký paradox. Snívame o tristokilometrových rýchlostiach, ktoré v rámci dopravy na Slovensku ani veľmi nedávajú zmysel. Sme taká malá krajina, že ten vlak by musel už pri Trnave alebo Žiline brzdiť. Pritom sa bavíme o tom, že budeme radi, keď dostaneme infraštruktúru aspoň na takú úroveň, na akú bola projektovaná. Na južnej trase hovoríme o rýchlosti 90 až 100 km/h a na severnej trase aspoň o rýchlosti 160 km/h,“ dodal šéf rezortu dopravy a výstavby.
Eurofondy nie sú všetko
Rezort dopravy a výstavby v záujme získania financií na modernizáciu železníc rokuje s ministerstvom financií. Tie diskusie podľa Doležala nie sú jednoduché.
„Chápem, že minister Eduard Heger drží kasu, ale ja sa mu snažím vysvetliť, že dlhodobo sa nemôžeme spoliehať len na eurofondy a na európske financie z plánu obnovy. Vysvetľujem aj dôležité súvislosti. Jedine železnice nám môžu pomôcť odľahčiť cesty a môžu nám významne pomôcť pri znížení emisií. Jedine železnice nám môžu pomôcť v mobilite pracovnej sily na Slovensku a zlepšiť kvalitu nášho života,“ dodal Doležal.