Slovensko výrazne zaostáva v plnení strategických cieľov v oblasti cestnej infraštruktúry. Podľa auditu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR trvá investičný proces v priemere viac ako 14 rokov, čo ohrozuje dokončenie kľúčových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2030.
Na ich dobudovanie je potrebných 5,6 miliardy eur, pričom len miliardu pokryjú eurofondy. Do roku 2030 tak nebudú dokončené viaceré úseky základnej európskej siete TEN-T, napríklad D1 od Košíc po hranicu s Ukrajinou či D1 Turany/Hubová.
Mosty sú v zlom stave, situácia sa zhoršuje
Počet mostov na cestách I. triedy v najhorších stavebno-technických stupňoch sa zvýšil z 563 v roku 2020 na 845 v roku 2024, čo je približne každý druhý most. Hoci sa zlepšila starostlivosť o mosty a ročne sa opraví viac úsekov, celkový stav sa zásadne nezlepšil. Dĺžka ciest v havarijnom stave zostala takmer nezmenená, na trvalé zlepšenie by bolo potrebné každoročne obnoviť 222 km ciest I. triedy a zrekonštruovať 18 mostov.

Progresívci podávajú podnet na NKÚ pre jednotný cestovný lístok. V rukách Ficovej vlády sa stal nefunkčným projektom, tvrdia - VIDEO
Za štyri roky pribudlo 35 km diaľnic a 23 km rýchlostných ciest, tempo výstavby je však nedostatočné. Pri súčasnom priemere necelých 15 km ročne by do roku 2050 pribudlo len 375 km. NKÚ odporúča vytvoriť viaczdrojový účelový dopravný fond podľa českého vzoru a zaviesť systémové, viacročné financovanie opráv a údržby.
NKÚ chystá ďalšie kontroly
Nedostatočná cyklická obnova a modernizácia mostov zvyšuje investičný dlh a riziko ich uzavretia. Kontrolóri upozorňujú aj na rezervy pri definovaní projekčných a stavebných kapacít. Ešte v tomto roku sa NKÚ zameria na cesty II. a III. triedy a mosty vo vlastníctve samosprávnych krajov.

Najvyšší kontrolný úrad kritizuje dopravné projekty Bratislavy, riadenie bolo neefektívne a finančné zaťaženie sa prehlbuje
„Úseky, ktoré boli vybudované, prinášajú skrátenie jazdných časov, vyššiu bezpečnosť a plynulosť premávky, no tieto prínosy sa vytrácajú pri nedobudovaných častiach siete. Po skúsenostiach z Považskej Bystrice a Prešova sa dá predpokladať, že získaná časová úspora sa zníži alebo zanikne pri prejazde cez nedobudované úseky. Ide napríklad o obchvat mesta Zvolen – spojenie ciest R1 a R2 či úsek D1 Turany-Hubová,“ približuje zistenia národných kontrolórov ich predseda Ľubomír Andrassy.
Bez diaľnice zostáva 29 okresov
Podľa šéfa NKÚ riešením môže byť vytvorenie viaczdrojového účelového dopravného fondu. Potreba investícií sa pritom významne zvyšuje aj kvôli dlhodobo podfinancovanej údržbe a nedostatočným opravám najmä na cestách I. triedy.

Taraba nariadil ukončiť nevýhodnú prevádzku kompy Vojka, predchádzajúce vlády nechali podľa ministra hniť nové plavidlo (video+foto)
Ku koncu roka 2024 tvorilo cestnú sieť u nás 545,7 km diaľnic a 320,2 km rýchlostných ciest, pričom 57,3 km bolo v polovičnom profile. Bez diaľnice či rýchlostnej cesty bolo 29 okresov, najviac na východnom Slovensku.
Cesty I. triedy dosiahli dĺžku 3 335,9 km a plnia kľúčovú úlohu v regionálnej aj celoštátnej doprave. Trasy medzinárodných koridorov TEN-T predstavujú 1 535,5 km, tretina aktuálne vedie po diaľniciach. Ich dobudovanie a následná prevádzka sú však spojené s vysokými investíciami.