Nadzvukové lietadlo malo byť budúcnosťou lietania, nikdy sa však masovo nerozšírilo a skončilo v predčasnom dôchodku
Začiatkom marca roku 1969 sa k oblohe prvý raz vzniesol Concorde. Veľké dopravné nadzvukové lietadlo. Produkt spolupráce Veľkej Británie a Francúzska. Skutočný technický zázrak. Oslavovali ho ako budúcnosť lietania. Život však ukázal, že to tak nebolo.
Prvý skúšobný let sa uskutočnil 2. marca 1969 z francúzskeho Toulouse. Trval 28 minút, pripomína agentúra AP. Pasažieri na komerčnej linke si do Concordu sadli až v roku 1976.
Concorde dokázal letieť dvojnásobkom rýchlosti zvuku. Z Európy do USA tak cesta trvala tri a pol hodiny. To všetko s prvotriednymi službami na palube.
Zisky nepriniesol
Prvé problémy sa však ukázali čoskoro. Supersonický tresk znamenal, že nadzvukovou rýchlosťou Concorde nemohol lietať nad obývanými oblasťami. Vysoké prevádzkové náklady a relatívne malý počet sedadiel si vynútili vysokú cenu letenky.
Elegantné lietadlo tak bolo doménou bohatých a slávnych. No aj tak malo problémy so ziskovosťou.
Klinec do rakvy mu však zatĺkla havária 20. júla 2000 na letisku v Paríži.
Pád v plameňoch
Z lietadla štartujúceho pred Concordom odpadla titánová lišta a ostala ležať na vzletovej dráhe. Concorde na ňu nabehol a kus kovu roztrhol pneumatiku. Letiaci kus gumy zasiahol krídlo, kde boli palivové nádrže. Tlaková vlna vzápätí spôsobila pretrhnutie steny nádrže a letecký benzín začal vytekať von rovno pri motore. Okamžite vzbĺkol.
Lietadlo už vtedy presiahlo kritickú rýchlosť a muselo odštartovať. Nemalo však dostatočný vztlak a bolo takmer neovládateľné. Ďaleko nedoletelo. Vrazilo do hotela pri letisku a explodovalo.
Zahynulo všetkých 109 ľudí na palube a štyria na zemi.
Už sa nespamätal
Kým vyšetrovatelia určili príčinu nehody, Concordy stiahli z prevádzky. Po 18 mesiacoch dostali opäť zelenú, pričom im vystužili krídla a vymenili pneumatiky za odolnejšie.
No už bolo neskoro. Ľudia si odvykli a šokujúca nehoda ich od cesty odrádzala. Concordy lietali ani nie s tretinovou obsadenosťou. To len prehlbovalo ich stratovosť.
Rastúce ceny leteckého benzínu napokon osud Concordov spečatili. V roku 2003 ich prevádzku ukončili British Airways aj Air France. Vyrobilo sa len 20 kusov týchto lietadiel a len štrnásť slúžilo pasažierom.
Nadzvukové lietanie sa však predsa môže vrátiť, upozorňuje AP. Niekoľko spoločností na nových modeloch pracuje a čoskoro by mali začať s testovacími letmi.