Primátor Bratislavy Matúš Vallo sa v rozhovore pre agentúru SITA vyjadril k projektom, ktoré sa stretli s negatívnymi reakciami verejnosti. „Cyklopruhy na Vajanského nábreží boli prijaté kontroverzne, stále dostávame negatívne, ale aj pochvalné a podporné reakcie,“ uviedol.
Žiadna apokalypsa sa nekoná
Dopravné dáta však podľa neho ukazujú, že prejazd vozidiel medzi Šafárikovým námestím a Mostom SNP v oboch smeroch trvá v dopravných špičkách v priemere len o jednu minútu a 30 sekúnd až o 2 minúty a 30 sekúnd dlhšie, než tomu bolo minulý rok v rovnakom čase.
>>> Celý rozhovor s Matúšom Vallom
Matúš Vallo: Budeme musieť s menšími finančnými prostriedkami urobiť maximum nových projektov (rozhovor)
„Samozrejme, počas špičky môžu vzniknúť aj kratšie časové úseky, keď prejazd trvá dlhšie, rovnako sa to však dialo aj pred zmenou,“ skonštatoval primátor s tým, že žiadna apokalypsa sa podľa neho nekoná. „Veľmi dobre si však uvedomujem, že sme sa dotkli pre mnohých ľudí dôležitej trasy a nútime ich meniť zaužívané návyky. Pre každého primátora je to jedna z najťažších vecí, ale pre zlepšenie života v meste pre všetkých treba podstúpiť aj to,“ dodal.
Nešťastné načasovanie projektu
Spätne ako nie šťastné považuje aj načasovanie projektu. „Takúto zmenu sme možno mohli spustiť na jar v teplejšom počasí, pretože ak by bol cyklochodník dlhšie plný cyklistov aj vodiči by asi reagovali inak. A tiež nám príliš dlho trvá vyriešiť situáciu na križovatke Šafárikovo námestie, ktorá sa pre plynulosť premávky na nábreží ukazuje ako kľúčová,“ doplnil primátor.
Bratislava chce postupne dotvárať ucelenú sieť cyklistických komunikácií, tvrdí primátor mesta Vallo
Za nie šťastné riešenie považuje Vallo aj niektoré zmeny súvisiace s úpravou fyzických priestorov v okolí škôl s cieľom zvýšiť bezpečnosť detí.
„Minulý rok sme realizovali projekty v okolí štyroch škôl a na rovinu treba povedať, že kým pri prvých dvoch školách sa situácia vďaka zmenám jednoznačne zlepšila, na Vazovovej a Mudroňovej bude nutné projekty ešte výraznejšie dopracovať,“ poznamenal.
Meškajúca realizácia
Faktom podľa neho je, že vymedzenie priestoru ohybnými kužeľmi na Vazovovej nie je dostatočné a nebudí pocit bezpečného priestoru „Faktom tiež je, že tento nový priestor mohol byť efektívnejšie využitý práve na krátke zastavenie vozidiel,“ dodal primátor s tým, že tieto úpravy momentálne riešia aj na základe pokračujúcej participácie so školou a obyvateľmi.
Namiesto gitary sa radšej chyťte lopaty a vráťte na nábrežie autá, odkazuje poslanec Mažgút primátorovi Vallovi (video)
„Naším zlyhaním pri tomto projekte bola aj meškajúca realizácia a skutočnosť, že sme dostatočne verejnosti nevysvetlili, že ide len o dočasné riešenie predtým, ako na základe získaných skúseností budú navrhnuté trvalé zmeny fyzického priestoru,“ doplnil.
Konštruktívna spätná väzba
Pri Mudroňovej v rámci dočasného riešenia vznikol v časti križovatky nový verejný priestor, ako aj miesta na krátke zastavenie vozidiel a vyloženie žiakov.
„Prax prvého mesiaca však ukázala, že obsluha pre rodičov, ktorí musia svoje deti voziť autom, zostala aj po zmene problematická a tým pádom aj celkový pohyb v okolí školy,“ priznal Vallo.
Ako dodal, v prípade Mudroňovej a Vazovovej si cení konštruktívnu spätnú väzbu, vďaka ktorej projekty dopracujú. „Bol by som veľmi nerád, ak by nedokonalosti konkrétnych projektov mali spochybniť celú snahu systematicky zlepšovať bezpečnosť ulíc pre naše deti,“ uzavrel.