Prípadné spoplatnenie všetkých ciest II. a III. triedy elektronickým mýtom by výrazne zhoršilo ekonomickú situáciu nielen klasickým autodopravcom, ale aj malým živnostníkom a menším lokálnym firmám. Tvrdí to združenie ČESMAD Slovakia, ktoré by preto zavedenie takého spoplatnenia vnímalo veľmi negatívne.
Koronavírus: Počet nakazených na Slovensku stúpol o 101, Matovič sa pochytil so Sulíkom a kopol aj do Pellegriniho (online)
Spoplatnené celé Slovensko?
Tieto cesty podľa združenia majú dĺžku takmer 14-tisíc kilometrov a spolu s dnes spoplatnenými viac ako 2300 kilometrami infraštruktúry a zvyškom ciest I. triedy by to znamenalo fakticky spoplatnenie celej cestnej siete na Slovensku.
„Nepriaznivý dopad rozšírenia spoplatnenia by sa prejavil najmä v miestnej regionálnej preprave. Doplatili by na to nielen verejnosťou vnímaní ‚klasickí‘ autodopravcovia, ale výrazne by sa zhoršila ekonomická situácia malých živnostníkov, SZČO a menších lokálnych firiem, keďže v súčasnosti má už ťažká nákladná doprava zo zákona všeobecný zákaz jazdiť po cestách III. triedy a zákaz na cestách II. triedy sa rieši dopravným značením,“ tvrdí prvý viceprezident združenia ČESMAD Slovakia Pavol Piešťanský.
Nepriaznivé zdanenie polohy firmy
Pre tie dopravné spoločnosti, ktoré sídlia mimo hlavných ciest a sú často významnými zamestnávateľmi v odľahlých regiónoch a cesty II. a III. triedy využívajú hlavne na presuny techniky do svojho sídla, by nové spoplatnenie v podstate znamenalo nepriame zdanenie polohy firmy v rámci krajiny a ďalšie sťaženie podnikania.
Spoplatnenie týchto ciest by podľa ČESMAD-u pritom ešte viac zvýraznilo aj nedostatok parkovísk a odstavných plôch na Slovensku.
Združenie ČESMAD Slovakia je presvedčené, že pred diskusiou o tom, či spoplatniť takmer celú cestnú sieť na Slovensku pre nákladné vozidlá a autobusy elektronickým mýtom by mali byť poskytnuté odbornej aj bežnej verejnosti výsledky monitorovania ciest II. a III. triedy nulovou sadzbou.
Prínos pre SkyToll
„Tak by sa dalo zodpovedne posúdiť, či ďalšie spoplatnenie bude mať skutočný prínos pre cestnú infraštruktúru, alebo bude opäť iba záťažou pre ľudí, ktorí vykonávajú prepravu osôb a nákladu s vozidlami nad 3,5 tony,“ konštatuje Piešťanský.
Spoplatnením takmer celej cestnej siete Slovenska sa podľa združenia ČESMAD Slovakia zvýši iba príjem prevádzkovateľa mýtneho systému spoločnosti SkyToll a nebude to mať pozitívny vplyv na príjem pre samosprávy a následné budovanie, údržbu a opravy siete ciest II. a III. triedy.
Cestní dopravcovia zastúpení v združení ČESMAD Slovakia sú pritom v prípade spoplatnenia ciest II. a III. triedy pripravení prijať dôrazné protiopatrenia, aby zabránili ďalšej finančnej záťaži ich podnikania zo strany štátu. Bližšie ich však nekonkretizovali.