Bratislavský samosprávny kraj (BSK) pokračuje v príprave a výstavbe obchvatu regiónu Malokarpatska, ktorý pozostáva zo šiestich etáp. Ako informuje hovorkyňa BSK Lucia Forman, po úplnom dokončení má nová cesta obísť Svätý Jur, Pezinok, Modru a Dubovú, ako aj Slovenský Grob a Viničné.
„Obchvat prispeje k zmenšeniu kolón, zníženiu emisií a zlepší aj prepojenie nášho územia so susedným Trnavským krajom,“ priblížil predseda BSK Juraj Droba.
Pripravujú ďalšie úseky
Prvú etapu s dĺžkou 1,7 kilometra odovzdali motoristom v októbri 2022. Spája diaľničnú križovatku Triblavina s cestou III/1059 v katastri obce Chorvátsky Grob.
„Práce pokračujú ďalej, a to nevyhnutnými administratívnymi procesmi. Aktuálne pripravujeme ďalšie úseky, najbližšie k realizácii je obchvat Modry, pričom s výstavbou by sme mohli začať v roku 2026,“ dodal predseda BSK.
Obchvat Modry
Kraj má už pre tento úsek hotovú dokumentáciu pre územné rozhodnutie. Preložka cesty II/502 začína východne od hranice zastavaného územia mesta Modra a vedie okolo areálu firmy Bohnenkamp, prechádza Procházkovým potokom, križuje preložku poľnej cesty a plánovanú cyklotrasu, stúpa a končí pri križovatke s Trnavskou cestou II/504.
Chodník i cyklochodník popri Slaneckej ceste môžu občania využívať bez obmedzení, stavba však ešte nie je skolaudovaná
„Realizáciou projektu sa významne zníži intenzita dopravy v centrálnej časti Modry, až o 75 percent,“ doplnil vedúci oddelenia strategických projektov Marek Horváth.
Kraj spolupracuje s mestom
Dokumentáciu pre územné rozhodnutie spracovali metodikou BIM, čo podľa Horvátha predstavuje dôležitý krok k digitalizácii procesov v príprave a realizácií stavieb pod gesciou samosprávneho kraja.
„BSK spolupracuje s mestom Modra aj na úpravách infraštruktúry v intraviláne s cieľom vytvorenia kvalitného verejného priestoru,“ doplnil Droba.
Cestu II. triedy v okrese Stará Ľubovňa zrekonštruujú za vyše 670-tisíc eur, práce si vyžiadajú dopravné obmedzenia
„Dôležitejším krokom ako samotná výstavba jednotlivých úsekov obchvatu je príprava nových územných plánov miest a obcí. Cieľom realizácie jednotlivých úsekov obchvatu nie je pripraviť živnú pôdu pre ďalší nekontrolovateľný rast, ale stabilizácia samotného územia,“ vysvetlila Forman s tým, že z tohto dôvodu pri príprave dáva BSK rovnako veľký dôraz aj na zmeny v jednotlivých obciach, nielen z pohľadu dopravnej a technickej infraštruktúry, ale aj z pohľadu budúcej dostupnosti služieb.
Spracovávanie EIA
Po vydaní hodnotenia zo strany Ministerstva životného prostredia SR aktuálne začali spracovávať Správu o hodnotení v rámci procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA).
„Dokumentácia by mala byť hotová do druhého štvrťroka 2025 na základe požiadaviek určených v procese EIA,“ uzavrela Forman.