Najnovší trend ukazuje, že Slováci majú stále veľký záujem o jazdené vozidlá zo zahraničia. V mnohých prípadoch si radšej nechajú vozidlo doviezť spoza hraníc, ako by si mali kúpiť auto, ktoré jazdilo po slovenských cestách.
Nie je však vždy pravdou, že auto zo západu, bude v lepšom stave, ako auto kúpené na Slovensku.
Nedá sa kategorizovať, čo je lepšie
Ak sa motorista rozhodne vymeniť svoje staré auto za novší model, je postavený pred dilemu, či sa rozhliadnuť po modely zo Slovenska, alebo radšej siahnuť po aute zo zahraničia a nechať si ho doviezť.
Všetko je však individuálne. Rovnako, ako môže byť slovenské auto v dezolátnom stave, v rovnakom sa môže nachádzať aj auto spoza hraníc.
Či sa dajú autá vo všeobecnosti kategorizovať na lepšie a horšie podľa pôvodu krajiny EÚ, z ktorej pochádzajú, odpovedal Jozef Knopp, predseda Asociácie overovateľov vozidiel. Uviedol, že v Európe neexistuje krajina, kde by nemali problém so stáčaním kilometrov.
Funkčný register exekúcií existuje. Štát však vytvoril ďalší, ktorý nefunguje ako má
„Tak isto neexistuje krajina, kde by jazdili iba dokonalé vozidlá v perfektnom stave. V každej krajine sú bohatí aj chudobní ľudia. Ľudia, ktorí auto rozmaznávajú, ale aj takí, pre ktorých sú iba nástrojmi,“ vysvetľuje Knopp.
Doplnil, že všade sú aj kvalitné, aj menej kvalitné autá, či dokonca pojazdné vraky. Preto by mali byť motoristi veľmi obozretní pri kúpe vozidla a radšej si nechali vozidlo preveriť.
Odborníci neodporúčajú autá zo zahraničia
„Odporúčame nekupovať dovezené vozidlá. A ak už to musí byť, tak by vozidlo nemalo byť staršie ako 5 rokov. Optimálny je odpredaj z leasingu a kupovať takéto vozidlo iba na základe odporúčania špecialistu,“ radí Knopp.
Svoje tvrdenie argumentuje tiež tým, že na Slovensko sa dlhodobo dováža množstvo automobilov, ktoré v zahraničí nespĺňajú emisné normy.
Emisné kvóty poženú ceny áut nahor
„Na Západe už totiž pochopili, že množstvo áut znamená obrovskú záťaž pre ovzdušie. Štatistiky ukazujú stúpajúci trend výskytu respiračných ochorení, rakoviny pľúc a pod. Preto sa rozhodli vo viacerých krajinách zakázať vjazd starším dieselovým vozidlám do miest. Takéto vozidlá idú na export a často končia práve u nás a bez problémov si tu jazdia,“ vysvetľuje odborník.
„Registračný poplatok je u nás dnes nastavený tak, že čím je vozidlo staršie, tým je lacnejšie. Určite by bolo vhodné zmeniť nastavenie tohto poplatku tak, že čím čistejšie vozidlo, tým nižší poplatok,“ dodoal Knopp.
Auto spoza hraníc môže byť drahšie
Špecialista na jazdené autá motoristov upozorňuje, že nie vždy platí, že auto zo zahraničia bude zákonite lacnejšie.
Práve naopak, dovoz auta zo zahraničia sprevádzajú rôzne náklady na dovoz, registráciu či povinnú technická a emisnú kontrolu. Čo môže v konečnom dôsledku poriadne predražiť kúpu vysnívaného vozidla.
Pozor, nenaleťte! Na Slovensku sa bežne predávajú autá v exekúcii
Knopp ďalej uviedol, že ak motorista siahne po drahšej ale len niekoľkoročnej jazdenke zo zahraničia, je pravdepodobné, že bude v lepšom stave, ako auto so Slovenska s rovnakými parametrami. Znova však prízvukoval, že ide o rozličné situácie od prípadu k prípadu.
Motoristi by mali byť ostražití pri výbere auta najmä z horských oblastí Talianska, Rakúska či Nemecka. Knopp za bezpečnejší nákup auta považuje krajiny ako Švajčiarsko a Luxembursko.
„Jediná istota, že je vozidlo v poriadku je mechanické preverenie vozidla priamo na mieste predaja od špecialistu. Takáto prehliadka vozidla trvá aj hodinu, keďže sa jedná o veľmi podrobnú kontrolu,“ doplnil predseda AOV.
Sú zahraničné portály spoľahlivé?
Zahraničné portály, ktoré zverejňujú inzerciu predajcov áut fungujú na rovnakom princípe, ako tie slovenské. Teda negarantujú a ani neoverujú pravdivosť informácií o predávanom vozidle.
Či je teda inzerent korektný, sa ľudia dozvedia maximálne s recenzií a prípadných komentárov od kupujúcich.
„Portál neoveruje, či informácie uvedené v inzeráte sú, alebo nie sú pravdivé. To ani nie je možné. V každej krajine sa nájde spoľahlivý aj nespoľahlivý predajca. Kupujúci to však sám nemá šancu zistiť. Kupovať vozidlo na vlastnú päsť bez pomoci odborníka je obrovské riziko,“ uzavrel Knopp.