K meškajúcim rozostavaným častiam diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v rámci PPP projektu v okolí Bratislavy patrí aj križovatka Ivanka-sever na budúcej D4 a súčasnej D1. Aj keby túto križovatku v rámci úseku D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka, sever (22,6 kilometra) hlavný zhotoviteľ projektu D4R7 Construction dokončil do leta budúceho roka (pôvodný plán bol október tohto roka), motoristi sa z D1 na D4 hneď nedostanú pre značné oneskorenie s výstavbou napájacích vetiev.
Malo by to byť možné niekoľko rokov po dokončení samotnej križovatky D4D1. Predpokladá sa, že najskôr v roku 2023, alebo 2024. Dopravní experti sa zhodujú, že je to jeden z dôsledkov viacerých chýb v príprave a realizácii celého projektu, vrátane následných zmien a ich dodatočného schvaľovania.
Érsek považuje aj čiastočné otvorenie úsekov R7 a D4 za dobré, vytkol však aj niekoľko chýb (foto)
Pokiaľ samotnú križovatku Ivanka-sever stavia spomínaný zhotoviteľ, výstavbu križovatkových vetiev ako súčasť plánovaného rozšírenia D1 v úseku Bratislava, Vajnory – Triblavina má na starosti Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS).
Nezvládnutá príprava
„Celý úsek diaľnice v okolí Bratislavy a Triblaviny je veľkým problémom a križovanie D4 a D1 je dôkazom neschopnosti kompetentných,“ uviedol pre nás dopravný analytik Rastislav Cenký. Nové vedenie ministerstva dopravy a NDS by podľa neho mali nastaviť systém výstavby tak, aby bola plánovaná na základe potreby ľudí a možností štátu.
„Nezvládnutá príprava koncesnej zmluvy, nekontrolované optimalizácie projektu a všetky zmeny smerujúce k zníženiu ceny a konečný výber zhotoviteľa priniesli svoju daň v podobe meškania celého projektu v procese výstavby,“ upozornil Cenký.
Problémov bolo podľa neho veľa, napríklad nevykúpenie a nevysporiadanie pozemkov zo strany štátu načas, zmeny projektových dokumentácií, či chýbajúce stavebné povolenia, násyp pri Jarovciach plný odpadov.
„Ale tiež neschopnosť NDS pripraviť križovanie D4D1. Celkové dokončenie projektu predpokladáme v roku 2025 pre križovatku D4D1,“ podotkol Cenký s tým, že viaceré úseky D4 môžu byť odovzdané už skôr – v tomto a budúcom roku.
Problémy pre zmeny v projekte
Dopravný analytik Jozef Drahovský hovorí, že najväčší problém spôsobil štát za predchádzajúcej vlády, keď odsúhlasil zmenu projektu voči tomu, čo bolo vysúťažené. „Odvtedy sa problémy nabaľujú,“ zdôraznil pre nás odborník.
Zmeny v projekte podľa neho vygenerovali aj problém so stavbou križovatky D4D1. „Čiže nebude sa stavať diaľnica D4 nad diaľnicou D1, ale diaľnica D1 sa má zdvíhať, čo dopravu v oboch smeroch výrazne spomalí. Veľmi bude záležať od toho ako budú vyriešené jednotlivé obmedzenia a náhradné trasy,“ dodal Drahovský.
Otvorené úseky D4 a R7 len čiastočne odľahčia cestu I/63, analytik odporúča využiť aj verejnú dopravu
Cenký si myslí, že je potrebné upriamiť pozornosť na zmenu stavebného zákona, ktorý by urýchlil stavebné konania a prípravu stavieb. „Pre kontrolu sľubov by sme na každý úsek výstavby umiestnili veľké digitálne hodiny, ktoré by odpočítavali čas do sľúbeného dokončenia a otvorenia úseku. Možno priama konfrontácia verejnosti s termínom by bola pre kompetentných podnetom pre jeho dodržanie,“ predpokladá expert.
Prepojenie má niekoľko fáz
Štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR Jaroslav Kmeť v nedávnom rozhovore vyslovil očakávanie, že križovatka D4D1 by mala byť dokončená do roku 2023, prípadne 2024. Prepojenie križovatky D4 a D1 je rozdelené do niekoľkých fáz.
„Tento rok sa bude budovať most na D1 v mieste križovania s D4. Ide o unikátnu stavebnú technológiu v podmienkach Slovenska v tom, že zasunutie tohto rámového mosta bude za plnej premávky na D1,“ povedal nám Kmeť.
Štátny tajomník Kmeť: Diaľnica medzi Bratislavou a Košicami by mohla byť hotová do roku 2029
S tým súvisiace dopravné obmedzenia by podľa neho mali trvať dva týždne. „Ďalšie fázy prepojenia sa začnú realizovať následne budúci rok,“ poznamenal štátny tajomník.
Doležal chce privádzače čo najrýchlejšie dokončiť
Problémy s meškaním stavby križovatky D4D1 a najmä napájacích vetiev priznal aj minister dopravy a výstavby Andrej Doležal.
„Aj keď odovzdáme križovatku D4D1 koncesionárovi, tak budeme chvíľu za hlupákov, lebo sa nebude dať dostať z D1 na D4. Maximálne akcelerujeme to, aby sme dokázali aj privádzače čo najrýchlejšie dokončiť,“ povedal minister počas nedávneho otvorenia časti úsekov R7 a D4.
Štát nemá tajiť predajcov pozemkov pre výstavbu D4 a R7, zarobiť vraj mal aj Béla Bugár
„Koncesionár na to bude mať dva, tri mesiace. Veríme, že to stihne do leta 2021. To je križovatka. Priznávam, NDS je v omeškaní s touto križovatkou, respektíve s privádzačmi, ale križovatka bude odovzdaná koncesionárovi,“ doplnil Doležal.
Výraznejšie spomaľovanie dopravy
Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák priblížil, že počas dvíhania nivelety D1 nad D4 bude doprava z a do Bratislavy presmerovaná na premostené vetvy križovatky Ivanka, sever, ktoré budú tvoriť dočasné obchádzkové trasy.
„Vzhľadom na výškové a smerové vedenie obchádzok bude výraznejšie dochádzať k spomaľovaniu dopravy a vzájomným interakciám vozidiel,“ už skôr nás informoval expert.
Palčák: Kľúčový pre odľahčenie dopravy bude úsek R7 medzi Bratislavou a Ketelcom
Samotná prevádzka na D4 po jej dokončení v priamom smere Jarovce – Rača však nebude nijako obmedzená. „Problém vidím najmä v tom, že na distribúciu dopravy budú vodiči využívať križovatku Ivanka, západ na ceste I/61 a smerovať po ceste I. triedy až k spojnici s mimoúrovňovou križovatkou Triblavina na D1,“ upozornil Palčák.
Až do vybudovania úplných vetiev križovatky Ivanka, sever podľa neho bude aj po sprevádzkovaní celého projektu D4R7 veľká časť dopravy využívať kombináciu mimoúrovňových križovatiek Ivanka, západ a Triblavina a dotknutý medzikrižovatkový úsek cesty I/61, ktorá je už v súčasnosti vyťažená na hranici kapacity.