Najmenej transparentnú kampaň v prezidentských voľbách vedie predseda parlamentu Peter Pellegrini (Hlas-SD). Naopak, najtransparentnejšiu ju má bývalý diplomat a občiansky kandidát Ivan Korčok.
Ako ďalej informovala protikorupčná organizácia Transparency International Slovensko (TIS), transparentnú kampaň vedú z 11 kandidátov, ktorí do nej citeľne investujú, len traja.
Niektorí nemajú platenú kampaň
Najtransparentnejšiu kampaň po Korčokovi vedie exminister spravodlivosti Štefan Harabin a predseda strany Maďarská aliancia Krisztián Forró.
Znížiť vek voličov? Pellegrini má iný názor ako štyria ďalší kandidáti na prezidenta
Kampaň kandidáta a bývalého ministra zahraničných vecí Jána Kubiša a podpredsedu parlamentu Andreja Danka (SNS) organizácia ohodnotila ako kampaň s výhradami.
Ostatní kandidáti nemajú platenú kampaň, sem patrí líder hnutia Slovensko Igor Matovič, bývalý policajt Milan Náhlik a historik Patrik Dubovský, alebo ju pre jej nízku intenzitu, čo je do päť tisíc eur, nebolo možné adekvátne zhodnotiť a porovnať, do tejto kategórie spadá predseda strany Kotlebovci – Ľudová strana Naše Slovensko Marian Kotleba a predseda občianskeho združenia Slovenské Hnutie Obrody Róbert Švec.
Harabin sa pochybnostiam vyhýba
„V posledných voľbách v roku 2019 sa do najvyššej kategórie dostali len dvaja kandidáti – Zuzana Čaputová a Robert Mistrík. Harabin za nimi vtedy transparentnosťou zaostal, ešte väčšmi problematická bola kampaň jeho strany Vlasť v parlamentných voľbách 2020 spájaná s veľkými podozrivými darmi a pôžičkami. Tentokrát sa zatiaľ výraznejším pochybnostiam vyhýba, pričom aktuálne vedie zhruba desaťkrát menšiu kampaň ako pred piatimi rokmi, peniaze na ňu vyzbieral od vyše 700 drobných darcov,“ informovala TIS.
Prezident by mal spájať a nie byť protiváhou, vyčíta Forró Korčokovi
Organizácia hodnotila transparentnosť kampane kandidátov v troch oblastiach – Transparentný účet, Informovanosť o kampani a Komunikácia s voličmi.
„Korčok má kampaň podrobne rozpísanú vo viac ako tristo výdavkových transakciách, pričom ako jediný uvádza aj počty zakúpených reklamných plôch. Naposledy sa mu v utorok 12. marca podarilo dokúpiť 154 klasických bilbordov od reklamnej spoločnosti Arton za výhodnú cenu 50 eur za kus,“ uviedla organizácia.
Nikto nevyplnil rozšírené majetkové priznanie
Korčok bol najúspešnejší aj v oblasti podporovateľov, keď sa mu podarilo vyzbierať pol milióna eur, čo je celkový limit na výdavky v kampani. Podporilo ho viac ako 3 300 darcov s priemernou výškou daru 140 eur.
Týždeň očami Pavla Urbana: Pellegrinimu Fico určite nepomáha, bez neho však nemôže
TIS však upozorňuje, že pre vyťaženosť v kampani nebol ochotný vyplniť rozšírené majetkové priznanie, ktoré organizácia poslala všetkým kandidátom. Oproti roku 2019, keď sa konali posledné prezidentské voľby a rozšírené majetkové priznanie vyplnilo až sedem kandidátov, v tohtoročných voľbách to nespravil žiaden z nich.
„Kým kampaň Korčoka, ktorý minul už 418-tisíc eur, možno vďaka jej transparentnosti verejne skontrolovať, ďalší favorit volieb Pellegrini takúto možnosť neponúka. V súčasnosti sú na jeho účte výdavky vo výške 105-tisíc eur, aj keď jeho kampaň môže byť v týchto chvíľach podľa odhadu TIS už trojnásobná. Na Pellegriniho účte nevidno najmä výdavky za bilbordovú kampaň v mesiacoch február a marec, ktorá bola pravdepodobne spomedzi kandidátov najväčšia,“ upozornila organizácia.
Pellegrini zablokoval transparentný účet
Predseda strany Hlas – sociálna demokracia (Hlas-SD) vykazuje kampaň cez hromadné či slabo popísané agentúrne platby, súčasne je netransparentná aj na príjmovej strane, keď si zablokoval transparentný účet a dary zbiera len cez neverejný účet strany.
Pellegrini by ako prezident nevyslal žiadneho slovenského vojaka na Ukrajinu, falošné hrdinstvo nie je na mieste
Na svojom prezidentskom webe Pellegrini taktiež neponúka kontakt pre komunikáciu s voličmi a túto možnosť si zablokoval aj na sociálnej sieti.
„Na otázku občana ku kampani, ktorú formou mystery testovania položila Transparency, však odpovedal aspoň cez stranícky kontakt. Celkovo na občianske otázky reagovali cez email siedmi a cez sociálnu sieť len štyria z jedenástich kandidátov,“ informovala TIS.
Danko nemá ani povinný web
Kandidátovi Krisztiánovi Forróovi znížil transparentnosť kampane nákup bilbordov cez agentúru. „Jej financovanie je postavené najmä na jeho osobnom vklade v doterajšej výške 50-tisíc eur,“ tvrdí TIS.
Z vlastných zdrojov doposiaľ najviac investoval Ján Kubiš, ide o 135-tisíc eur. Podobne ako Pellegrini tají darcov na straníckom účte SNS aj Andrej Danko. Nemá založený ani povinný prezidentský web a jeho jedinými výdavkami v kampani sú slabo popísané platby za bilbordy.
Najdôveryhodnejším politikom je predseda parlamentu a Hlasu-SD Pellegrini
Podrobnosti o outdoorovej kampani TIS nezískala ani z Harabinovho transparentného účtu, pričom kampaňuje bez bilbordov, avšak v uliciach má vylepené plagáty.
„Desať dní pred voľbami investovali kandidáti do presviedčania voličov podľa ich transparentných účtov dovedna iba trištvrte milióna eur. Pre porovnanie, v roku 2019 boli o tomto čase výdavky trojnásobne vyššie, celkovo 2,5 milióna eur, hoci vtedy sa na kampaniach podieľali ešte aj tretie strany,“ tvrdí nezisková organizácia.