Čo prinesie zákaz politickej reklamy v EÚ? Podľa slovenských expertov niektorí politici „ušetria“

Za porušenie týchto pravidiel hrozia pokuty až do výšky šiestich percent ročného obratu firiem, čo pre technologických gigantov ako Meta predstavuje značné riziko.
Fico, Orbán
Robert Fico (vpravo) a Viktor Orbán. Foto: SITA/AP

Spoločnosti Meta a Google označili požiadavky TTPA za príliš zložité a právne nejasné, čo podľa nich prináša prevádzkové výzvy a neistotu. Meta uviedla, že má dve možnosti – buď úplne prerobiť svoj reklamný systém, čo nie je zaručené, že by bolo v súlade s novou legislatívou, alebo zakázať politické reklamy úplne. Obe spoločnosti si zvolili druhú možnosť.

Google už v novembri 2024 oznámil, že prestane zobrazovať politické reklamy na svojich platformách vrátane YouTube, s odvolaním sa na široké definície politického obsahu a nedostatočné technické usmernenia k TTPA. Meta nasledovala podobným rozhodnutím, ktoré sa týka nielen politických, ale aj tzv. spoločenských reklám, zahŕňajúcich témy ako životné prostredie, zdravotníctvo či sociálne práva.

„V prvom rade si myslím, že je dobré, ak sa európske inštitúcie snažia obmedzovať negatívne dopady šírenia dezinformácií na sociálnych sieťach na politiku štátov Únie. Bol, a je to práve priestor sociálnych sietí, ktorý ponúka miesto pre šírenie lží a negatívnych emócií a súčasne priestor, v ktorom sa aj u nás regrutujú ‚celebrity‘, ktoré prenikajú aj do politiky. Ak by zákaz politickej reklamy minimalizoval tento vplyv na systém, bolo by to prínosné,“ uviedol pre agentúru SITA politológ Jozef Lenč.

Tvrdí, že reakcia technologických gigantov je pochopiteľná a neprekvapila ho, keďže ich primárnym záujmom je zisk, o ktorého časť týmto zákazom prídu. Zdôrazňuje, že ochrana demokracie je dôležitejšia.

Dopady na politickú komunikáciu

  • čítajte na tretej strane

Viac k osobe: Jozef LenčRadoslav Štefančík
Firmy a inštitúcie: EU Európska únia