Marmaris, turistická hviezda tureckého pobrežia, ešte nedávno patrila medzi vyhľadávané destinácie, kam Slováci radi chodievali za slnkom, morom a výhodnou dovolenkou. Bývalo to miesto, kde boli pláže plné opaľujúcich sa dovolenkárov, bary pulzovali životom až do skorých ranných hodín a ceny boli mimoriadne prijateľné aj pre slovenských turistov. Dnes je však situácia výrazne odlišná – letovisko bojuje s poklesom návštevníkov, aký doteraz nezažilo.
Prázdne pláže uprostred sezóny
Nedávne príspevky na sociálnych sieťach šokovali mnohých dovolenkárov, ktorí Marmaris dôverne poznajú. V júni, keď by mesto za normálnych okolností malo byť plné turistov, pôsobí až prekvapivo opusteným dojmom. Cestovateľka nedávno odhalila realitu Marmarisu o 11. hodine predpoludním: na celej pláži oddychoval jediný človek. Promenády sú pusté, bary a reštaurácie zívajú prázdnotou a dokonca aj prístav, zvyčajne plný lodí a života, pôsobí bez energie.
Dôvodom však nie je, že by Marmaris stratil svoje prírodné čaro. Má to jasnú príčinu – pobyt v Turecku, a najmä v tomto kedysi lacnom letovisku, sa stal finančne náročným až nedostupným.
Video si môžete pozrieť tu:
YouTube video
Inflácia prepísala pravidlá
Najväčším vinníkom súčasného stavu je dramatický rast inflácie v Turecku. Len v roku 2024 prekročila hranicu 44 %, čo drasticky zdražilo potraviny, nápoje, služby a v konečnom dôsledku aj celé turistické balíky. Všetko, od hotelových izieb cez večere v reštauráciách až po fakultatívne výlety, je drahšie ako kedykoľvek predtým.
V minulosti slabá turecká líra umožňovala zahraničným turistom, ktorí platili v eurách alebo dolároch, cítiť sa ako skutoční „králi“. Táto výhoda sa však postupne vytráca. Mnohí dovolenkári, ktorí do Marmarisu cestovali hlavne kvôli priaznivým cenám, začínajú voliť iné destinácie, najmä v Grécku, Bulharsku či Chorvátsku, kde pomer cena – výkon zostal stabilnejší.
Česi a Slováci zvažujú iné možnosti
Štatistiky síce ukazujú, že do Turecka celkovo pricestovalo viac Čechov a Slóvákov ako minulý rok, to však ešte automaticky neznamená, že práve Marmaris profituje. Nie je totiž už len o krásnych plážach a atmosfére letoviska, ale predovšetkým o tom, či si takúto dovolenku môžu vôbec dovoliť.
Niektorí používatelia síce argumentujú, že sezóna je ešte len na začiatku a júl či august by mohli situáciu v Marmarise zlepšiť, no fakt, že letovisko už prestáva byť dostupné pre bežných turistov, zostáva nezmenený.
Zvláštny paradox tureckého cestovného ruchu
Zaujímavé však je, že zatiaľ čo Marmaris upadá, celkový turecký turistický sektor zažíva historicky najúspešnejšie obdobie. V roku 2024 navštívilo Turecko viac ako 62 miliónov turistov, ktorí priniesli krajine rekordných vyše 61 miliárd dolárov. A prognózy na rok 2025 hovoria dokonca o ďalšom raste.
V čom je teda problém? Odpoveď spočíva v odlišnom zameraní jednotlivých oblastí. Turecko úspešne rozvíja zdravotný turizmus, kultúrne, luxusné a wellness pobyty, ktoré sú menej citlivé na rast cien. Naopak, destinácie ako Marmaris, ktoré vždy lákali cenovo citlivých turistov, trpia najviac.
Nové smerovanie Marmarisu?
Miesto bezmocného sledovania poklesu návštevnosti sa preto región Muğla, v ktorom Marmaris leží, snaží presadiť nové stratégie na prilákanie turistov. Podpora wellness centier, archeologických atrakcií a kultúrnych podujatí sa už začína prejavovať v celkových číslach návštevnosti regiónu. Otázkou však zostáva, či tieto opatrenia stihnú zabrániť ďalšiemu úpadku Marmarisu.
Miestni podnikatelia a hotelieri sa musia rýchlo prispôsobiť novej realite. Letovisko, ktoré bolo ešte nedávno istotou dostupnej dovolenky pre tisíce Slovákov a Čechov, sa totiž môže v budúcnosti stať luxusnejšou destináciou, kde už „nízkonákladový“ turista nebude mať miesto.
Marmaris teda čaká náročné obdobie plné zmien, ktoré rozhodnú o jeho ďalšom turistickom osude.