BRATISLAVA 22. júna (WEBNOVINY) – Už pri prvom pohľade na toto Audi A4 Avant musí byť aj laikovi jasné, že s tým autom niečo nie je v poriadku. Vďaka rozšíreným blatníkom a množstvu iných športových detailov vyzerá, akoby práve vyšlo z posilňovne a na zadku mu chýba typický nápis 2.0 TDI. Namiesto neho sú tam ale všetko vysvetľujúce tri znaky: RS4.
O Audi RS4 sme už písali v tomto článku. Dočítate sa tam, že tretia generácia Audi RS4 má pod kapotou 4,2-litrový atmosféricky plnený osemvalec, ktorý dosahuje maximálny výkon 331 kW (450 k) až pri 8250 ot./min. Krútiaci moment 430 Nm je k dispozícii od 4000 po 6000 ot./min. Prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky S tronic poháňa motor všetky štyri kolesá. Permanentný pohon všetkých štyroch kolies quattro rozdeľuje krútiaci moment v pomere 40:60 v prospech zadnej nápravy. Tento pomer je však variabilný a v prípade potreby vie elektronika presunúť až 85% krútiaceho momentu na zadnú nápravu. Ak by mala nedostatok trakcie zadná náprava, quattro vie poslať až 70% sily na predné kolesá.
Takto, keď si to človek prečíta, je to všetko fajn. RS4-ku som videl aj na autosalóne v Ženeve. Bola pekná. Ale zažiť zrýchlenie z nuly na stovku za 4,7 sekundy a okúsiť na vyše 8000 ot./min roztočený vidlicový osemvalec, to je zážitok z inej galaxie.
Úder prišiel nečakane
Medzinárodná novinárska prezentácia Audi RS4 sa konala na okruhu Red Bull Ring neďaleko rakúskeho Spielbergu. Ešte predtým, ako sme však vyrazili na trať, boli sme sa s touto beštiou zoznámiť na bežných cestách. Čakalo ma 70 kilometrov za volantom tohto expresného „sťahováka“, no nečakal som, že to bude až také brutálne. Priznám sa, že som čakal, že RS4-ka na mňa bude pôsobiť neohrabaným dojmom ťažkého premotorovaného auta. Predsa len je to kombi vážiace 1870 kg. Mýlil som sa, hlboko som sa mýlil.
Kým som jazdil s prevodovkou v automatickom režime radenia, auto bolo mimoriadne kultivované. Ručne montovaný osemvalec sa len potichučky prevaľoval a o tom, že pracuje, posádka do 3000 ot./min. ani nevedela. Niekde okolo tých 4000 ot./min. sa už začal ozývať športový zvuk motora, no to ešte stále nič nebolo. Pri bežných benzínových motoroch znamená 4000 ot./min. vstup do tretej tretiny otáčkového spektra motora, no 4,2-litrový osemvalec v Audi RS4 je ešte iba v polovici. Aj pri 6000 ot./min. sa motor cíti úplne prirodzene a ochotne ťahá až za hranicu 8300 ot./min. Jazda s týmto vysokootáčkovým motorom tak trochu pripomína jazdu na motorke. Motor sa dá točiť až „do nebies“ a už na prvých štyroch rýchlostných stupňoch auto dosahuje závratné rýchlosti. Na trojke sa dá ísť okolo 130 km/h, na štvorke približne 200 km/h, no a s odblokovaným obmedzovačom sa Audi RS4 vie rozbehnúť aj na 280 km/h.
Mali sme šťastie, pretože aj keď sme za volantom Audi RS4 nesedeli dlho, mohli sme si ho vyskúšať v rozličných podmienkach. Na suchom asfalte drží toto auto neuveriteľne. A to aj v takých rýchlostiach, o ktorých by sme sa nemali baviť. V nami testovanom aute bol aj príplatkový podvozok s nastaviteľnými tlmičmi. Na kvalitnom povrchu si teda vodič nastaví režim „Dynamic“ a RS4-ka stvrdne ako ozajstný superšport. V individuálnom režime je však možné nastaviť podvozok do módu „Comfort“. Zíde sa to vtedy, ak chcete dostať maximum z motora aj prevodovky, no povrch nie je ideálny. Skrátka, Audi RS4 je pripravené na všetko. Dokonca aj na dážď.
Cestou späť nás stihol tropický lejak typický pre tieto horúce dni. Okamžite som zvoľnil tempo, keďže som mal pod pravým členkom 450 koní a vypnutý stabilizačný systém. Neskôr sa však ukázalo, že moje obavy boli zbytočné. Vďaka pohonu quattro nemala RS4-ka najmenší problém preniesť všetku silu aj na cestu, ktorá pripomínala bazén.
Okruhové kombi
Dorazili sme späť na okruh a kvôli dažďu nám najprv z bezpečnostných dôvodov nechceli dovoliť jazdiť. My sme už ale vedeli, že to auto funguje bez problémov aj na mokrej ceste. Nakoniec sme ľudí z Audi nejako ukecali a keď prestalo pršať a trať sa aspoň trochu osušila, sedel som v RS4-ke pripravený na štart.
Dali sme si dve zavádzacie kolá za „safety car-om“, počas ktorých som zistil, že na trati je predsa len trochu šmykľavo. V jednej zákrute som prudko ubral, pretože vodič „safety car-u“ sa rozhodol, že nepôjdeme bezpečne, ale superbezpečne. Začal som zrýchľovať na výjazde zo zákruty, ale on nie. Keď som to zistil, prudko som ubral plyn. Okamžite ma začal predbiehať zadok auta. Začínajúci pretáčavý šmyk sa však dal skrotiť úplne inštinktívne. Ani nebolo nutné nasadiť „kontru“, stačilo zrovnať volant. Opäť som sa iba utvrdil v tom, že auto je úžasne ovládateľné aj v kritických situáciách.
Po dvoch kolách so sprievodom „safety car-u“ som si dal ešte tri bez neho. Ani v tom treťom som sa ale ani zďaleka nepriblížil k hranici možností tohto neuveriteľne rýchleho a talentovaného kombíku. Aj keď jeho karbón-keramické brzdy mali neuveriteľný účinok, pred zákrutami som brzdil radšej skôr, ako neskôr. Predsa len som na Red Bull Ringu ešte predtým nejazdil. Každopádne, z môjho posledného kola s Audi RS4 na Red Bull Ringu máme aj videozáznam:
Ako hovorím aj na videu, bol to neuveriteľný zážitok. Trochu mi to dokonca pripomínalo počítačovú hru. Sedel som v priestrannom aute strednej triedy, ktoré dokáže odviezť 490 resp. 1430 litrov batožiny, no pod kapotu mu niekto namontoval vysokootáčkový motor zo superšportu. Nečakal som, že Audi RS4 bude až tak športové. Je to čistokrvný superšport, iba že je každodenne používateľný a mimoriadne praktický. Ideálne rodinné auto pilotov formuly 1.
V predaji od jesene
Nové Audi RS4 Avant sa do predaja dostane začiatkom štvrtého kvartálu 2012, čiže na jeseň. Cena bude začínať na 79 100 €, no oproti autám predávaným v Nemecku budú mať tie slovenské už štandardne montovaný športový diferenciál na zadnej náprave. Kto by čakal na verziu sedan, prípadne kabriolet, máme zlé správy. Nedočká sa, pretože Audi dnes už má aj modelový rad A5 a jeho vrcholnú verziu RS5 vo forme kupé, ktorá skrýva pod kapotou tú istú techniku. Audi RS4 sa teda bude predávať výlučne iba ako kombi s označením Avant.