BRATISLAVA 29. septembra (WEBNOVINY) – Renault Latitude ja naozaj veľké auto. Na fotkách tak možno nevyzerá, ale jeho rozmery sú veľmi podobné napríklad s rozmermi „päťkového“ BMW. Obidve tieto autá totiž patria do vyššej strednej triedy. Že sa vám to nezdá? No vlastne ani mne…Autá sú síce podobne veľké, no Renault zaostáva o poriadny kus v dĺžke rázvoru osí kolies (2762 mm vs. 2968 mm). Renault Latitude totiž používa rovnakú podvozkovú platformu, ako menší Renault Laguna. Rázvor kolies je takmer identický, no previsy sa zväčšili. Aj preto pôsobí Latitude napohľad možno trochu disproporčne. Hlavným a veľmi podstatným rozdielom pri porovnávaní Renaultu Latitude so zvyškom prémiovej konkurencie v rámci segmentu je cena.
Najprv som nechápal, o čo Renaultu s týmto autom vlastne ide. Proti konkurencii ako napríklad BMW radu 5, Audi A6, Mercedes triedy E, či nebodaj nový Lexus GS nemá Latitude najmenšiu šancu. Všetko sú to však veľmi drahé autá a práve to Renault využil. Dokáže totiž ponúknuť luxusné a komfortné auto podobných rozmerov za neporovnateľne nižšiu cenu. Kde Latitude končí, ostatní prémioví konkurenti iba začínajú. Hovorím o cene. Latitude s najsilnejším motorom pod kapotou a v najvyššej výbave je lacnejší, ako najlacnejšie BMW radu 5. A ako je to s tým ostatným?
Interiér
Interiér je luxusný. Alebo nie? Ako sa to vezme. Koža a čierny klavírny lak urobia svoje, no na prémiovú konkurenciu to zaostáva v istých oblastiach – použité materiály ( plasty si občas zavŕzgajú ) a infotainment – jeho nižšia úroveň však súvisí aj s absenciou niektorých najmodernejších pokročilých technológií, ktoré prémiové konkurenčné autá majú. Zase sa teda dostávame k cene. Za tú cenu pôsobí Latitude naozaj luxusne. Je vidno, že je to Renault, ale citeľne najluxusnejší, v akom som kedy sedel.
Čo sa týka priestrannosti, nemusíte sa báť, že by ste sa na zadných sedadlách necítili adekvátne komfortne. Rázvor je síce trochu kratší, no ani v Lagune, z ktorej Latitude vychádza, nie je málo miesta na zdaných sedadlách. Pre vašu batožinu máte k dispozícii 477 litrov.
Motor
Trojlitrový vidlicový šesťvalec je naozaj vydarený. Má kultivovaný chod a výkonovo je na tom takmer rovnako, ako radový šesťvalec od BMW s rovnakým objemom, o ktorom by sa dalo povedať, že patrí medzi špičku. Turbodiesel od Renaultu však stráca na BMW takmer 100 Nm krútiaceho momentu. Limitom je zrejme aj šesťstupňový automat, ktorý možno nie je konštruovaný na prenos väčšej sily. Ak by aj problém nebol v prevodovke, preniesť vyšší krútiaci moment na predné kolesá by už problematické bolo. Už takto je pri plnej akcelerácii nutné držať volant pevne v rukách, aby vám pod vplyvom sily motora niekam neušiel.
Šesťstupňový automat je ešte zo starej školy. Radí rozvážne a jeho hydrodynamický menič krútiaceho momentu má o čosi väčší preklz, na aký sme už zvyknutí z najmodernejších áut. V praxi to teda znamená, že pri rozjazde má motor stále o niečo vyššie otáčky, ako by bolo potrebné. Aj tak je však Latitude s týmto motorom celkom svižné auto.
Na svoj objem a výkon má motor celkom prijateľnú spotrebu. V meste sa dá jazdiť aj za deväť litrov, pričom výrobca udáva rovných 10 litrov nafty na 100 km. Mimo mesta zas výrobca udáva spotrebu 5,7 litra. Reálne však počítajte so siedmimi litrami. Na diaľnici si od vás šesťvalcový Latitude vypýta rovných osem litrov na 100 km.
Jazda
Renault Latitude bol konštruovaný ako komfortná limuzína a podľa toho sa aj správa. Napriek výkonnému motor mu skôr vyhovuje ležérnejší štýl jazdy, aj keď rýchlejšie tempo mu nerobí žiadne problémy. Všimol som si však jednu zvláštnu vec. Neviem, či sú to iba predsudky, alebo reálny fakt, ale mal som pocit, že auto ja ťažké. Ako keby ten podvozok z Laguny ani veľmi neupravovali a položili na to väčšiu a ťažšiu karosériu. To spôsobuje, že stačí, ak ste v aute dvaja a na našich zvlnených cestách veľmi ľahko auto prepruží až na dorazy tlmičov. Nieže by to nejako buchotalo. To vôbec. Ak omylom trafíte nejakú dieru, dozviete sa to cez volant, no nejakými otrasmi či pazvukmi vás Latitude nebude zaťažovať. Hovorím naozaj o zvlnených cestách. Pruženie je proste dosť mäkké na hmotnosť auta a častejšie sa mi stalo, že som sa pri prejazde nejakých nerovností dostal na dorazy pruženia.
Na diaľnici je však jazda v Renaulte Latitude naozaj komfortná. Vodič si navyše môže cestu spríjemňovať prostredníctvom sedadla s masážnou funkciou. Latitude je komfortný aj na mestských nerovnostiach. Nepáčia sa mu iba spomínané „vlny“. Pri väčších výškových rozdieloch medzi jednotlivými kolesami, teda pri výraznejšom krížení karosérie, o sebe dajú vedieť jemným vŕzganím aj plasty.
Resumé
Ako by som v skratke charakterizoval Renault Latitude? Pre koho je toto auto určené? Jednoducho povedané pre tých, ktorí majú radi veľké a luxusné limuzíny, no nemôžu si ich dovoliť. Pre tých, je tu Latitude. Veľké a luxusné auto, za prijateľnú cenu. A čo samotné auto? Jeho kvality plne zodpovedajú cene. Je o triedu vyššie od Laguny, aj keď stojí na jej podvozku, no na prémiovú konkurenciu vo svojej triede jednoducho nemá.
Základná cena modelu – Renault Latitude 2.0 16v Expression: 19 990 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Latitude 3.0 dCi V6 initiale: 36 990 €
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | vidlicový, vznetový |
Valce/ventily: | 6/24 |
Zdvihový objem (cm3): | 2998 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 177 / 3750 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 450 / 1500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 235 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 7,6 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 10 / 5,7 / 7,2 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 477 |
Objem nádrže (l): | 70 |
Prevádzková hmotnosť: | 1655 |
Rozmer pneumatík: | 235/45 R18 |
Dĺžka (mm): | 4897 |
Šírka (mm): | 1832 |
Výška (mm): | 1483 |
Rázvor (mm): | 2762 |