BRATISLAVA 23. júna (WEBNOVINY) – V mojich očiach patrí titul posledného pekného kupé od Peugeotu modelu 406 Coupé s krásnou karosériou od Pininfariny. Aj to je však kupé verzia odvodená od sedanu, aj keď sedan by ste v dizajne modelu 406 Coupé hľadali dosť ťažko. Peugeot RCZ je čistokrvné športové auto. Od začiatku bol navrhovaný ako kupé, nie je to žiadna kupé-verzia z nejakého modelu. Áno, používa podvozkovú platformu Peugeotu 308, ale nastavenie podvozku je z úplne inej dimenzie. K tomu sa ešte ale dostaneme. Na margo dizajnu som iba chcel povedať, že keď auto od začiatku vzniká ako športové kupé, výsledok môže byť tak očarujúci, ako v prípade Peugeotu RCZ. Podľa môjho názoru síce možno má pár dizajnových nedostatkov, no keď pri tom aute stojíte, úplne si vás svojou charizmou získa. Vyzerá ako čistokrvný športiak z oveľa vyššej cenovej kategórie.
Interiér
Interiér je dvojmiestny. Výrobca síce tvrdí, že je to 2+2, ale dozadu sa zmestia akurát tak deti. Aj to iba tie menšie. Možno tie, ktoré by ešte mali sedieť v autosedačke. Ťažko povedať, dieťa sme k autu na test nedostali. Každopádne, na zadné sedadlá sa v Peugeote RCZ veľmi nespoliehajte. Celkom dobre však poslúžia ako úložný priestor. K tomu si prirátajte celkom slušný batožinový priestor. Sedadlá sa navyše dajú sklápať, čo z Peugeotu RCZ robí ideálne auto na výlety vo dvojici.
Posed za volantom je geniálny. Ako som už spomínal, Peugeot RCZ je čistokrvné športové auto a tak je aj posed za volantom bez kompromisov. Sedíte nízko a ste obklopení mimoriadne vkusne navrhnutým a luxusne pôsobiacim interiérom. Riadenie je veľmi dobré a presnosť kulisy šesťstupňovej manuálnej prevodovky je výborná. S gumeným radením na starších Peugeotoch s päťstupňovými prevodovkami sa to ani nedá porovnať. Za toto si u nás Peugeot zaslúži jedno veľké plus. Výrady by som mal iba k tvaru sedadiel. Operadlá sú fajn, ale bočné vedenie v sedacej časti je dosť úzke. V podstate vás v zákrutách nedrží zboku, ale zospodu vás tlačí do stehien, čo nie je práve najpríjemnejšie.
Motor
Motor je kameňom úrazu. Alebo nie? O Peugeote RCZ tu hovorím ako o čistokrvnom športovom aute a v tejto časti sa dočítate, že pod jeho kapotou pracuje dvojlitrový turbodiesel. Uznávam, nemá tam čo robiť. Ale v Peugeote asi vedeli čo robia, keď sa rozhodli aj pre túto motorizáciu. Ide totiž nepochybne o jeden z najlepších vznetových štvorvalcov, ktoré môžete v súčasnosti nájsť na trhu. Je naozaj veľmi kultivovaný a do otáčok sa hrnie s nečakanou odhodlanosťou. Dokonca s ním viete bez problémov pri podradzovaní dávať medziplyny, pretože brnknutie po plynovom pedáli má podobný efekt, ako pri prepĺňaných benzínových motoroch, nie ako pri väčšine turbodieselov, ktoré krátke stlačenie plynu poriadne ani nezaregistrujú.
Motor má výkon 120 kW (163 k) a disponuje krútiacim momentom až 340 Nm. Sú to celkom slušné hodnoty, ktoré udeľujú autu postačujúcu dynamiku aj na jeho športový charakter. Slabší benzínový motor je však aj tak na stovke o takmer pol sekundy skôr. Na druhej strane, s každým ďalším tankovaním vám tá necelá pol sekunda bude chýbať menej a menej. V meste totiž dieselovému Peugeotu RCZ postačí aj 6,3 litra nafty na 100 km. Pri úspornej jazde sa v mimomestskej prevádzke viete dostať aj pod 5 litrov. Pri menej opatrnom štýle to nebude viac ako 5,5 litra. Pri jazde po diaľnici sa spotreba pohybuje okolo šiestich litrov.
Jazda
Ako čo najlepšie vyskúšať športové auto s dieselovým motorom? Táto zaujímavá kombinácia robí z Peugeotu RCZ 2.0 HDi ideálne Gran Turismo – športové auto (zväčša kupé) stavané na rýchle presuny na veľké vzdialenosti. Ako cieľ našej cesty sme vybrali Alpy. Konkrétne najvyšší vrch Rakúska Grossglockner (3 798 m n. m.) a horský priesmyk „Hochalpenstrasse“. V preklade: 48 kilometrov stúpania, klesania, zákrut a serpentín lemovaných nádhernou prírodou. Či sme si to s Peugeotom RCZ 2.0 HDi užili? Určite áno. Uznávam, že v prudkých stúpaniach by sa občas možno zišla vyššia porcia výkonu a v náročných klesaniach zas silnejšie brzdy. Toto však boli extrémne podmienky a za normálnych okolností by sme tento pocit zrejme nemali. Čo sme však preverili dokonale, boli kvality podvozku. Myslím si, že mu absolútne nie je čo vyčítať. Peugeot RCZ sa s obrovským odhodlaním vrhá do zákrut aj v neprimerane vysokých rýchlostiach a častokrát som bol prekvapený, ako ďaleko je posunutý prah nedotáčavosti a aké bočné preťaženia toto auto zvláda vďaka nízkej a širokej karosérii s nízko položeným ťažiskom.
Resumé
Peugeot RCZ jazdí tak dobre, ako vyzerá. Je jedno, aký má motor pod kapotou. Keď som auto za účelom testu preberal, bol som sklamaný, že je to práve dieselová verzia. To som však ešte netušil, koľko zábavy ma s týmto autom čakalo. Uznávam, v serpentínach „Hochalpenstrasse“ nám chýbala zvuková kulisa benzínového motora, ktorá by pekne dotvárala nefalšovaný zážitok zo športovej jazdy, no vďaka nízkej spotrebe turbodiesela nás ďaleká cesta vôbec veľa nestála. Ak vás teda oslovili ladné krivky Peugeotu RCZ, no napriek tomu vo vás stále prevláda rozum nad inštinktmi, mohla by byť dobrou voľbou aj jeho dieselová verzia. Ak však auto neplánujete využívať každý deň a bude to skôr auto pre radosť, určite nemyslite na úsporu paliva a siahnite po benzínovej verzii.
Základná cena modelu – Peugeot RCZ 1.6 THP 156k: 26 850 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot RCZ 2.0 HDi: 29 850 €
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | vznetový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1997 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 120 / 3750 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 340 / 2000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 220 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 8,7 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 6,8 / 4,5 / 5,3 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 321 / 760 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Prevádzková hmotnosť: | 1445 |
Rozmer pneumatík: | 235/40 R19 |
Dĺžka (mm): | 4287 |
Šírka (mm): | 1845 |
Výška (mm): | 1359 |
Rázvor (mm): | 2596 |