BRATISLAVA 27. júla (WEBNOVINY) – Francúzka automobilka Peugeot ukončila rad modelov 40x, ktorého pôvod siaha až do roku 1934, kedy bol na parížskom autosalóne predstavený model 401. Ukončila tiež líniu modelov 60x, ktorej história sa začala písať v rovnakom čase. Zatiaľ čo rad 40x prežíval bez prestávky až do dnešných čias, Peugeot 602 ani 603 neexistoval. Až v roku 1975 sa objavil Peugeot 604. V roku 1989 nahradili modely 605 a 405 model 505. Modelový rad 50x vtedy zanikol, aby opäť v týchto časoch nahradil aj dosluhujúci model 407, aj vlajkovú loď 607.
Modelový rad 50x nemá až taký rodokmeň, ako napríklad rad 40x. Vznikol 1968 vďaka elegantnej limuzíne 504. Tá je dnes vyhľadávaným zberateľským kúskom. Nahradená bola tiež populárnym modelom 505. Po takmer 20-ročnej prestávke sa však Peugeoty s číslicou 5 na začiatku modelového označenia vracajú prostredníctvom modelu 508.
Peugeot 508 prichádza s úplne novou dizajnovou filozofiou, ktorá bude postupom času aplikovaná aj na ďalšie modely tejto značky. Chce to opäť zvyknúť si na nové tvary, no aspoň mne osobne je nový dizajn modelov značky Peugeot oveľa sympatickejší, ako ich doterajšie „rozškľabené“ úsmevy.
Interiér
To, čo Peugeot 508 zvonku sľubuje, vo vnútri aj plní. Po nasadnutí máte pocit, že ste si sadli do ozajstnej limuzíny. Tak to ale má byť. Netreba zabúdať, že Peugeot 508 nahrádza aj model 607, ktorý nastavil latku celkom vysoko. Oproti „štyristo-sedmičke“ je to však citeľný pokrok. My sme testovali druhú najvyššiu úroveň vybavenia Allure a v podstate nie je na čo sa sťažovať. Jedine snáď držiaky na nápoje by mali by vyzerali lepšie lakované čiernym klavírnym lakom, alebo dekorované hliníkom. Teraz vyzerajú iba akési výrezy do stredovej konzoly. Tiež na volante by nemuselo byť toľko tlačidiel. Tiež ich funkciu by som vymenil. Minimálne ovládanie hlasitosti by som dal na otočný ovládač, nie na tlačidlá vedľa. Každopádne, sú to iba detaily, ktoré nijako vážne nepoškodzujú celkom vydarený celok.
Vyslovene pochváliť však musím spracovanie bluetooth handsfree. Svoj telefón dokážete veľmi intuitívne obsluhovať pomocou tlačidiel na stredovom tuneli. Našťastie, pretože mobil si veľmi nemáte kam v aute odložiť. Musí teda ostať vo vrecku. Celkom dobre hrá aj štandardný audiosystém. Nami testované auto nemalo príplatkovú aparatúru značky JBL. V noci urobí dobrý dojem aj LED osvetlenie interiéru. Tí, ktorí sú zaťažení na presklené strechy sa majú na čo tešiť. Tá na Peugeote 508 SW je jednoducho obrovská. Nedá sa však otvárať.
A čo vnútorný priestor? Bez obáv. V tomto aute sa tlačiť určite nebudete. Vo verzii kombi máte navyše k dispozícii obrovský batožinový priestor s objemom až 560 litrov, čo je o 45 litrov viac, ako ponúka sedan. Vo verzii SW však ešte dokážete sklopiť sedadlá a získať tak 1 598 litrov úložného priestoru.
Motor
Pod kapotou nami testovaného auta pracoval „starý známy“. Motor 1.6 THP som mal možnosť vyskúšať si vo viacerých autách, na stránkach Webnovín nájdete aj test modelu 3008 s týmto motorom. Ako som uviedol aj tam, motor 1.6 THP je výborný agregát. Patrí medzi to najlepšie, čo Peugeot v súčasnosti ponúka. Má dostatok sily už v najnižších otáčkach a ani v tých vysokých mu záťah nechýba, ako niektorým moderným prepĺňaným benzínovým motorom. Na Peugeot 508 SW je však predsa len trochu slabý. Nehovorím, že nestačí. To nie. Aj keď pri plne obsadenom aute a tom veľkom kufri naplnenom až po strechu by som ruku do ohňa za tento motor nedal. Každopádne, ak s týmto autom jazdíte športovo, dostanete to, čo chcete. Toto však nie je žiaden športiak. Peugeot 508 SW je stvorený na komfortné presuny a preto by som predsa len radšej odporúčal turbodiesel, ktorý svojim charakterom autu pasuje viac.
Na druhej strane, okrem toho, že je tento motor relatívne výkonný, je aj celom úsporný. V meste nebude problém zmestiť sa do deviatich litrov na 100 km, čo je na tak veľké auto obdivuhodné. Mimo mesta spotreba paliva do veľkej miery závisí od štýlu jazdy, no spotrebu 6 litrov benzínu na 100 km vidím celkom reálne. Na diaľnici počítajte so siedmimi.
Jazda
Peugeot 508 SW je typická francúzska limuzína. V prvom rade je to hlavne pohodlné auto so skôr mäkkou charakteristikou pruženia. Riadenie je možno trochu ľahšie, ako by mohlo byť, no je presné a poskytuje adekvátnu spätnú väzbu. Radenie na nových šesťstupňových prevodovkách Peugeotu je už bezproblémové.
Ako som už uviedol vyššie, auto je skôr komfortné, no nebojí sa ani zákrut. Nazval by som to celkom vydareným „kompromisom s dôrazom na pohodlie“. To však platí pre všetky verzie okrem GT. Peugeot si dal záležať a športovejšie ladená verzia GT má iné zavesenie predných kolies. Možno sa k nám na redakčný test dostane aj verzia GT, no zatiaľ môžem iba predpokladať, že táto verzia osloví skôr bývalých majiteľov nemeckých či japonských áut.
Resumé
Ak ste majiteľom Peugeotu 407, „päťsto-osmičkou“ budete nadšený. Ani majitelia limuzín 607 by nemuseli byť sklamaní, pokiaľ siahnu po lepšie vybavených modeloch. Tí, ktorí v minulosti žiaden Peugeot nevlastnili by sa mohli zaujímať o novú 508, pokiaľ hľadajú decentné a komfortné auto. Tým, ktorí majú športovejšie ambície, odporúčam verziu GT. Zatiaľ sme s ňou nemali možnosť jazdiť, ale mala by mať výrazne odlišné nastavenie podvozku.
A čo motor? Rozdiel medzi motorom 1.6 THP a slabším 2.0 HDi je 2 000 €. Príplatok za úspornejší turbodiesel sa vám vráti zhruba po najazdení 58 000 km. Ak nejazdíte veľa, je to na zváženie. Treba však potom brať aj do úvahy nižšiu predajnú cenu jazdeného auta s benzínovým motorom. Ak ale jazdíte dennodenne, určite berte 2.0 HDi, aj keď 1.6 THP je naozaj výborný motor.
Základná cena modelu – Peugeot 508 SW 1.6 VTi Access: 23 100 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 508 SW 1.6 THP Allure: 29 600 €
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1598 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 115 / 6000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 240 / 1400 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 8,8 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 9,3 / 5,0 / 6,5 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 560 / 1 598 |
Objem nádrže (l): | 72 |
Prevádzková hmotnosť: | 1596 |
Rozmer pneumatík: | 215/45 R18 |
Dĺžka (mm): | 4813 |
Šírka (mm): | 1853 |
Výška (mm): | 1487 |
Rázvor (mm): | 2817 |