BRATISLAVA 14. júla (WEBNOVINY) – Hyundai Genesis Coupe je u nás novinkou, no v Amerike sa už z neho nejaký ten piatok tešia. Za „veľkou mlákou“ Genesis Coupé naskočil na vlnu popularity jeho predchodcov s predným pohonom, ktorá vďaka konvertovaniu na pohon zadnej nápravy nadobudla celkom nový rozmer. Za volantom iba rozmýšľate, ktorá ďalšia zákruta by sa dala prejsť bokom. No nepredbiehajme.
Niet divu, že Hyundai Genesis Coupe je v USA veľmi populárny. Keď som ho prvýkrát uvidel „naživo“, prekvapila ma jeho veľkosť. Auto je v skutočnosti celé nejaké väčšie, ako by sa možno z fotiek zdalo. Toto štvormiestne kupé je o dosť väčšie ako napríklad dvojmiestny Nissan 370 Z, ktorý by sa dal považovať za jeho najbližšieho konkurenta.
Dizajn ako taký ma veľmi neoslovil. Iste, to auto je v podstate pekné a naozaj púta pozornosť. Je to predsa kupé. Tie sú zákonite pekné. Chcelo by to naozaj veľa snahy nakresliť škaredé kupé. Pri tvorbe tohto auta sa dizajnér síce pokúsil o sabotáž keď si kýchol pri kreslení spodnej linky zadných bočných okien, no vedenie si nič nevšimlo a auto sa takto dostalo do sériovej výroby. Nevadí, aj takto sa dá na neho pozerať. Chýbajú mi tu však prvky „fluidického“ dizajnu, ktorý teraz Hyundai zavádza na svojich najnovších európskych modeloch. Toto je americký dizajn a americký Hyundai. Neberte to ako kritiku. Auto je podľa mňa pekné, ale ako som už spomínal, veľkosť auta aj jeho samotný dizajn naznačujú, že pri jeho tvorbe chceli Kórejci zaujať najmä Američanov.
Interiér
Rovnakú správu vám pretlmočí aj interiér. Možno nie tak samotná kabína, ako niektoré detaily po otvorení batožinového či motorového priestoru. Chýbajú čalúnenia a niekoľko zbytočných plastov. Tie plasty sú naozaj zbytočné a podľa mňa je len dobré, že tam nie sú. Rozmaznanému európskemu zákazníkovi by to ale mohlo prekážať. Ale aj to asi iba takému, ktorý v Hyundai Genesis Coupé vidí luxusné GT. Toho tiež možno bude trápiť nedostatok priestoru na zadných sedadlách. Na nohy je miesta dosť, no aj tí nižší vzadu nemajú kam odložiť hlavu. Navyše sa odklápa iba pravé sedadlo, takže sa lepšie nastupuje sprava. Kto však v Genesise Coupé vidí športové auto, nebude sklamaný.
Motor
Na výber máte dva motory. Slabší dvojlitrový štvorvalec prepĺňaný turbodúchadlom, ktorý produkuje celkom slušných 154 kW (210 k), alebo poctivý 3,8-litrový atmosféricky plnený vidlicový šesťvalec, ktorý sme mali možnosť testovať. Je to šesťvalec, takže je vám jasné, že z dvoch veľkých koncoviek výfukov vychádzajú samé lahodné tóny. Pri ubratí plynu si vie šesťvalec aj pekne zabublať, takže celkom slušný audiosystém značky Infinity pozostávajúci z ôsmich reproduktorov možno ani nebudete počúvať.
Čo sa týka spotreby paliva, pri pohľade na parametre motora (objem 3,8 litra, výkon 223 kW/303 k) vám musí byť jasné, že to nebude žiaden Blue Drive. S automatom by ste však v meste nemali mať problém zmestiť sa do výrobcom udávaných 15 litrov benzínu na 100 km. Podľa štýlu jazdy sa spotreba pohybuje od tých 12 do 14 litrov na 100 km, no aj keď budete podliehať pokušeniam plynového pedálu častejšie, spotreba v meste by nemala výrazne presiahnuť 16 litrov. Mimo mesta sa dá jazdiť približne za 10 litrov naturalu na 100 km.
Jazda
Nasadnete do auta a len čo stlačíte štartovacie tlačidlo, už niečo píska. Chcete si vychutnať zvuk, ktorým sa atmosféricky plnený šesťvalec prebudí k životu, no nesmiete. Je to nebezpečné. Nie ste totiž pripútaní. Ďalší prejav „amerického auta“…stále to proste píska. Aj keď otvoríte dvere napríklad. Ten hlasný piskot je dosť nepríjemný, ale keď momentálne nič nepíska, môžete si vychutnať spomínaný zvuk motora, ktorý je naozaj príjemný.
Na voliči automatickej prevodovky zaradíte „D“ a nohu presuniete z brzdy na plyn. Chce to opatrnosť. Plynový pedál je naozaj citlivý a auto sa ženie dopredu s veľkým odhodlaním. Prevodovku musím pochváliť za malý preklz jej hydrodynamického meniča krútiaceho momentu. Auto bez problémov pri rozjazde pretočí kolesá. Žiadne neefektívne zvyšovanie otáčok bez adekvátneho zrýchlenia, ako to poznáme z klasických automatov, sa nekoná. Prevodovka by však mohla viac brzdiť motorom a pri podradzovaní dávať medziplyny, aby bola jazda plynulejšia. S manuálnou prevodovkou som síce nejazdil, ale verím, že to bude neporovnateľne lepšie. Automat proste do takéhoto auta nepatrí.
Nemusíte sa báť (pre neskúsených vodičov) strašidelnej kombinácie – motor vpredu a zadný náhon. ESP kontroluje každý váš pohyb pravým členkom, následne zasahuje včas a účinne. So zapnutým ESP by toto auto odšoférovala aj vaša svokra. Bez problémov aj za dažďa. S vypnutou stabilizáciou však už radšej za volant nikoho neskúseného nepúšťajte. S plynom treba narábať citlivo, pretože motor má aj pri vyšší rýchlostiach a aj na suchom asfalte dostatok sily na to, aby vám uletel zadok auta. Ak to nečakáte, môže to byť nepríjemné. Veľké percento ľudí si však toto auto kúpi práve kvôli tejto jeho vlastnosti. „Powerslidy“ dáva na požiadanie a navyše je Genesis Coupé v šmyku výborne ovládateľný.
Samozrejme, Genesis Coupé je rýchle auto aj v „čistej stope“. Má veľmi dobré rozloženie hmotnosti – 55:45 v prospech prednej nápravy. Konštruktéri sa vyhrali aj s podvozkom, takže toto auto jazdí naozaj skvelo. Čistú stopu však s radosťou prenecháte „predokolkám“. Také stádo koní na zadných kolesách sa totiž dá využiť aj zábavnejšie.
Resumé
Hyundai Genesis Coupe je výborné auto. Iste, možno má fádny dizajn, možno vám „nereže“ modré podsvietenie palubnej dosky a možno vám vadí, že vpredu sa sedí trochu vysoko a vzadu je málo miesta. Za necelých 30 000 € však máte vynikajúcu „driftmašinu“ v naozaj „plnej výbave“ (príplatková výbava akosi nie je k dispozícii, no veľa vecí vám chýbať asi nebude). Chce to iba trošku cviku a s týmto autom prechádzate bokom každú zákrutu. S takmer štvorlitrovým motorom je to naozaj jednoduché.
Základná cena modelu – Hyundai Genesis Coupe 2.0 TCI: 27 226 €
Základná cena testovanej verzie – Hyundai Genesis Coupe 3.8 V6: 29 243 €
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, vidlicový |
Valce / ventily: | 6 / 24 |
Zdvihový objem (cm3): | 3778 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 223 / 6300 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 361 / 4700 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 240 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 6,3 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 14,8 / 7,0 / 9,9 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 332 |
Objem nádrže (l): | 65 |
Prevádzková hmotnosť: | 1615-1664 |
Dĺžka (mm): | 4630 |
Šírka (mm): | 1865 |
Výška (mm): | 1385 |
Rázvor (mm): | 2820 |