Test: Dacia Duster 1.6 16v 4x4

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Dacia Duster 1.6 16v 4x4
Foto: Ondrej Rabatin

Modely rumunskej automobilky Dacia ma nikdy nejako „nebrali“. To isté platí aj o všetkých SUV-čkach. Napriek tomu ma nová Dacia Duster zaujala. Celkom sa mi páči jej predná maska a zaujímavé svetlá s čiernym podkladom. Najlepšie sú ale naširoko vytiahnuté blatníky, ktoré prepožičiavajú Dusteru sebavedomý postoj. Čo si ale myslím ja je nepodstatné, poďme sa pozrieť na kvality tohto auta.

Interiér

Zvnútra vyzerá Duster veľmi podobne, ako ostatné modely automobilky Dacia. Pravdupovediac, neviem nájsť výraznejší rozdiel medzi palubnou doskou Sandera a Dusteru. Nevadí, na šetrenie výrobných nákladov a zdieľanie aj takýchto identifikačných prvkov, ako je palubná doska, sme si zvykli už aj v iných automobilkách.

Aj keď interiér Dacie Duster pôsobí lacno, dizajnérom sa ho podarilo celkom pekne oživiť dekoráciami hnedej metalickej farby. Rovnakú, alebo veľmi podobnú farbu, môžete mať aj na karosérii Dusteru. Vrelo odporúčam, Dacia Duster vyzerá práve v tejto farbe asi najlepšie. Zaznamenali sme však aj isté prehrešky proti ergonómii. Ovládanie kúrenia/ventilácie je umiestnené dosť nízko, čiže na neho poriadne nevidíte a navyše vám pri manipulácii s ním zavadzia radiaca páka, pokiaľ máte zaradený niektorý z „vrchných“ prevodových stupňov.

Dacia Duster 1.6 16v 4x4
Foto: Ondrej Rabatin

Čo sa týka priestrannosti interiéru, Duster je veľké auto a tlačiť sa v ňom určite nebudete. Ponúka aj slušný batožinový priestor, ktorý v základnom disponuje objemom 408 litrov (verzie 4×2 až 475 litrov). Roleta zakrývajúca batožinový priestor však nie je samonavíjacia, takže manipulácia s ňou je dosť nepraktická. Po sklopení zadných sedadiel máte k dispozícii 1 570 litrov, resp. 1 636 vo verziách s pohonom iba prednej nápravy.

Motor

Dacia Duster sa predáva iba s dvomi motormi – benzínovou „jedna-šestkou“ a naftovou „jedna-päťkou“. My sme mali k dispozícii verziu so zážihovým štvorvalcom, ktorý produkuje 77 kW (105 k). Na auto veľkosti Dusteru to síce nie je žiadna sláva, ale automobilka si s tým zrejme neláme hlavu. Jej zákazníci sú skromní.

Dacia Duster 1.6 16v 4x4
Foto: Ondrej Rabatin

Čo sa týka spotreby, mám taký pocit, že to, čo nenároční zákazníci ušetria na kúpnej cene, prerobia na palive. Výrobca udáva spotrebu v mestskom cykle 10, 4 litra benzínu na 100 km. Nám ukazoval palubný počítač hodnoty zhruba o liter vyššie. Záver? Pod 10 litrov sa v meste určite nedostanete, ale nemali by ste sa dostať ani nad 12.

Minulý týždeň sme tu mali Volvo S60 T6 s trojnásobným výkonom, ktoré malo pod kapotou trojlitrový turbodúchadlom preplňovaným benzínový motor. Auto malo tiež pohon 4×4, ale navyše automatickú prevodovku. V meste sme s ním dokázali jazdiť aj za 13 litrov. Spotreba mimo mesta bola u obidvoch spomínaných áut úplne rovnaká – do osem litrov benzínu na 100 km. Myslím, že toto prirovnanie hovorí za všetko.

Jazda

Keďže Duster sa tvári, že sa nezľakne ani občasných výletov mimo cesty, boli sme si auto preveriť aj v teréne. Tam predčilo naše očakávania. Pravdupovediac som Dusteru veľmi neveril. Nemá mechanickú uzávierku medzinápravového diferenciálu, ani redukčnú prevodovku. Tieto identifikačné znaky pravého off-roadu dnes už ale nemajú ani niektoré Land Rovery a napriek tomu sú v teréne veľmi dobré. Podobne je na tom aj Duster. Namiesto redukčnej prevodovky mu stačí krátke sprevodovanie šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Prvý stupeň je tak krátky, že dokonalo zastúpi funkciu redukčnej prevodovky. Pri jazde v meste sa pritom stačí pohýnať z druhého prevodového stupňa. Auto s tým nemá najmenší problém.

Čo sa týka uzávierky, Duster má modernú elektronickú. Systém funguje v troch režimoch. V základnom režime „2WD“ je auto poháňané iba prednými kolesami. V režime „AUTO“ sa krútiaci moment posiela na prednú nápravu, ktorá keď začne prešmykovať, roztočia sa aj zadné kolesá. V treťom režime „LOCK“ je krútiaci moment rozdeľovaný medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50. Neverili by ste, akým blatom dokáže Duster prejsť v tomto režime a so zaradeným prvým prevodovým stupňom, na cestných pneumatikách podotýkam. Duster nie je obmedzovaný ani nájazdovými uhlami (vpredu 30°, vzadu 36°, prejazdový uhol 23°).

Duster sa teda ukázal ako celkom nadané terénne auto. Napriek tomu nie sú jeho jazdné vlastnosti na ceste zlé. Priam naopak. Vďaka spomínanému širokému postoju auto veľmi dobre sedí v zákrutách. Jeho podvozok je naladený príjemne komfortne, ale zniesol by aj väčšiu porciu výkonu.

Dacia Duster 1.6 16v 4x4
Foto: Ondrej Rabatin

Resumé

Henry Ford, jeden z priekopníkov automobilového priemyslu, raz povedal: „Nie som taký bohatý, aby som kupoval lacné veci“. Tento výrok by sa možno dal aplikovať aj na Daciu Duster. Auto síce vyzerá celkom atraktívne, ale ak vaše súčasné auto nie je staršie ako 10-15 rokov, budú vám vadiť aj také detaily, ako fakt, že keď spustíte ostrekovač čelného skla, musíte potom ešte osobitne zapnúť stierače, alebo že stierače nemajú funkciu jedného zotretia a podobné detaily. Na Daciu Duster sa dá pozerať ako na šikovného pracanta. Je totiž mimoriadne nadaná v teréne. Keďže však nemá pozinkované plechy, v ťažkej službe asi dlho nevydrží.

Nehľadajte v Dusteri moderné rodinné auto a už vôbec nie reprezentatívne SUV. Ak sa však pozeráte na auto ako na spotrebný tovar, ktorý neplánujete využívať dlhšie ako pár rokov, ani Dacia Duster so svojou sympatickou cenovkou by nemusela byť zlá.

Základná cena modelu – Dacia Duster 1.6 16v 4×2 Access: 9 990 €

Základná cena testovanej verzie – Dacia Duster 1.6 16v 4×4 Exception: 14 190 €

Dacia Duster 1.6 16v 4x4
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Dacia Duster 1.6 16v 4x4
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Dacia Duster 1.6 16v 4x4
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Dacia Duster 1.6 16v 4x4
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

radový, zážihový

Valce/ventily:

4/16

Zdvihový objem (cm3):

1598

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

77 / 5750

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

148 / 3750

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

160

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

12,8

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

10,4 / 7,0 / 8,0

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

408 / 1570

Objem nádrže (l):

50

Pohotovostná hmotnosť:

1250

Rozmer pneumatík:

215/65 R16

Dĺžka (mm):

4315

Šírka (mm):

1822

Výška (mm):

1695

Rázvor (mm):

2673

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Dacia