Veľa z vás si asi nebude pamätať na komediálny film popisujúci príbehy pasažierov cestujúcich v autobuse medzi Prahou a Karlovými Varmi, ktorého meno je Florenc 13:30 a pochádza z roku 1957. Ale práve v tomto filme bol „hlavným hrdinom“ autobus značky Škoda 706 RTO LUX.
Tento kúsok bol v prototypoch vyrobený už v roku 1956, ale do série sa dostal až rok po filme, teda roku 1958. Jeho výroba pokračovala do roku 1974, kedy vo Vysokom Mýte skončila. V Poľsku bol licenčne vyrábaný pod označením Jelcz 272 a Jelcz 041 do roku 1997. Prototypy boli dva. Prvý, už zmienený, „filmový“ a druhý tzv. Bruselák mali odlišnosti oproti sériovo vyrábaným autobusom. Ten prvý mal presklenú aj prednú časť strechy nad vodičom.
Druhý mal taktiež presklenú prednú časť nad vodičom, ale tiež mal atypické predné smerovky, strešnú televíznu anténu a v interiéri potom presklenú stenu za vodičom, televíziu, rozhlasový prijímač, magnetofón, klubové sedadlá s vlastným reproduktorom pre každého z 24 cestujúcich, chladničku, drez s tečúcou vodou, varič a toaletu. Všetky vyrobené vozidlá mali pre vodiča samostatný vstup, kvôli motoru, ktorý sa nachádzal medzi vodičom a spolujazdcom.
Aj keď sa tento typ 706 RTO označoval značkou Škoda, tak jeho rámový podvozok vrátane motoru bol vyrábaný firmou LIAZ.n.p..Rýnovice a karoséria potom vznikla u rôznych výrobcov. Autobusy boli z viac než 80% exportované spoločnosťou Motokov práve pod, vo svete dobre cenenou, značkou Škoda do niekoľkých zemí od vtedajšieho NDR až po Severnú Kóreu.
Označenie 706 RTO určuje, že nosnosť je 70 metrických centov, poháňa ho šesťvalcový motor a tiež to, že sa jedná o rámový trambusový osobný typ vozidla. Vyrábalo sa hneď niekoľko variant. Boli to verzie: MTZ, MEX, CAR, SVA (CAR), KAR 050 a LUX, ktorý bol diaľkový s presklenou strechou a mal jedny alebo dvoje búchacie dvere. Výrobca nadstavby bola Karosa v národnom podniku Vysoké Mýto (dnes Iveco Czech Republic, a. s.). Tam sa tiež vyrobilo 14 451 vozidiel 706 RTO. Posledné autobusy dojazdili v roku 1986 na strednom Slovensku a na Vsetínsku v Českej republike. Karosérie RTO tiež slúžili pre rôzne nadstavby. Napríklad pre pojazdné predajne, televízne prenosné vozy či laboratória. Tieto prestavby väčšinou vznikali v Rousínově.
Pár technických parametrov autobusu:
Motor: Škoda 706 RTO, stojatý radový šesťvalec OHV
Výkon: 160 koní (117,8kW) Zdvihový objem: 11 781cm3
Palivo: Nafta Objem nádrží: 350 litrov
Prevodovka: Manuálna nesynchronizovaná 5 plus 1 rýchlosť
Najvyššia rýchlosť: 86 km/h Spotreba: 24 l/100 km
Počet miest: 35 plus 1
Prevádzková hmotnosť autobusu bola 8 670 kg s najvyššou možnou hmotnosťou 13 670 kg.
Rozmery: Dĺžka: 10 810 mm Šírka: 2 500 mm Výška: 2980 mm