Nové Audi Q5 rozširuje ponuku aj do sfér kombinovaného elektrického a spaľovacieho dojazdu. Nové e-hybridy prichádzajú aj s pohonom Quattro. Audi narozdiel od štandardných koncernových modelov značiek ako Volkswagen, Cupra, SEAT, či Škoda kombinuje hybridný systém aj s pohonom všetkých kolies.
Výsledkom sú dve Q5-ťky s dvomi úrovňami výkonu. Ak teda dobre rátame, narátame celkovo štyri modely, o ktoré sa rad Q5 rozširuje. Tak Q5 SUV, tak Q5 Sportback dostanú e-hybridy s výkonom 220 a 270 kW.
Technika
Systém kombinuje spaľovací prepĺňaný dvojlitrový štvorvalec 2.0 TFSI s výkonom naladeným na 185 kW s o synchrónnym elektromotorom s výkonom 105 kW umiestneným medzi spaľovacím motorom a automatickou prevodovkou S-Tronic. Dvojspojková elektrifikovaná prevodovka má 7 stupňov pre jazdu vpred a prenáša silu dvojice motorov na všetky kolesá prostredníctvom systému označeného ako Quattro Ultra.

Americký hyperšport je konečne na svete. Corvette ZR1X má tie správne ingrediencie - FOTO
Nejde teda o stály pohon všetkých kolies v pravom slova zmysle, avšak aj niekoľko milisekúnd oneskorenia pri prenose krútiaceho momentu na zadnú nápravu sa dá ospravedlniť. Hlavne, ak to značí zníženie záťaže pre motory a teda zníženie spotreby. Lebo akokoľvek výkonné tieto e-hybridy sú, ich hlavným cieľom je prinášať vysoký výkon s minimálnou spotrebou. Q5 dokáže v meste odjazdiť 113 km na elektrický pohon a v EV móde viete jazdiť v rýchlostiach do 140 km/h (ak je dosť šťavy v batérii).
Baterka
Na to okrem iného slúži 25,9 kWh batéria stvorená v štýle cell-to-pack. Jej využiteľná kapacita je pritom 20,7 kWh. To svedčí jednak o snahe Audi natiahnuť životnosť batérie a najmä ponechať dosť šťavy v baterke aj pre prípad jazdy bez nabíjania. Batéria je medzigeneračne väčšia o dobrých 45% a ponúkne dvoj až trojfázové nabíjanie s výkonom 7,4 až 11 kW. Zaujímavé je, že Audi sa v podkladoch vôbec nezmieňuje o DC nabíjaní, ktoré nová generácia koncernových hybridov obvykle ponúka.

Prvá jazda: Hongqi HS3 zdvíha červenú vlajku veľkou maskou a komfortom na palube - FOTO
Tu teda ponuka zostáva pri AC nabíjaní, ktoré pri vyššom výkone naplní batériu po okraj po cca 2,5 hodinách. Zdá sa teda, že zákazník Q5-ťky má na veci viac času ako zákazník mainstreamových áut a s istotou má doma kde nabíjať. Niečo na tom azda bude.
Batéria je založená na chémii s vyššou energetickou hustotou. Audi sa spolieha na prizmatické články uložené do modulov. Modulov je šesť, každý obsahuje 17 článkov. Ak dobre rátame, je to 102 článkov, ktoré sú chladené a vyhrievané kvapalinou.
Rekuperácia
Audi tvrdí, že zásadne zlepšilo schopnosť auta rekuperovať a teda brzdiť bez použitia štandardných bŕzd. Systém dokáže rekuperovať s výkonom až 88 kW, čím priamo dopĺňa energiu do batérie. Úroveň rekuperácie môže užívateľ prednastaviť v MMI rozhraní zvlášť pre režim D a režim M automatickej prevodovky.

Mercedes-AMG nepostavil len nový koncept. AMG GT XX je unikátny nosič technológií - VIDEO, FOTO
Alebo sa môže spoľahnúť na automatickú rekuperáciu, ktorá zohľadňuje informácie z navigácie ako prevýšenie, nadchádzajúce zákruty a ich intenzitu a dopravné značenie, no zároveň zohľadňuje premávku pred vozidlom. Ďalšia možnosť je nastaviť si rekuperáciu priamo pádlami na volante rovnako ako pri elektrických modeloch a to v troch úrovniach intenzity. Na manuálne radenie dvojspojky na volante tak pri e-hybridoch zabudnite.
Jazdné módy
Vodič si môže vyberať z dvoch jazdných módov – EV a Hybrid. Systém sa vždy snaží umiestniť na najazdené kilometre čo najviac kilometrov v elektrickom móde. V EV móde je táto požiadavka ešte zvýraznená. Jediné čo v EV móde spustí spaľovací motor je vybitá batéria, alebo plynový pedál zašliapnutý do podlahy. Užívateľ má taktiež možnosť nastaviť si stav zostatku energie v batérii a to prostredníctvom slajdra na hlavnom displeji infotainmentu.

Čínsky Rolls Royce pre masy Hongqi vstupuje na slovenský trh - FOTO
Ak si chce ponechať určitú úroveň nabitia, auto bude pracovať najmä so spaľovacím motorom. Ak chce zvýšiť úroveň, spaľovací motor bude ešte aj nabíjať baterku za jazdy a to až do 75% stavu nabitia, avšak nabíjanie sa uskutoční len pri rýchlostiach nad 65 km/h, aby sa znížil environmentálny dopad takéhoto nabíjania.
Audi Q5 e-hybrid quattro
Audi Q5 SUV na Slovensku štartuje podľa konfigurátora na cene 55 895 eur s benzínovým štvorvalcom s výkonom 150 kW. Naftový mild-hybrid ide od 57 940 eur. e-hybrid s nižším výkonom štartuje na úrovni 66 995 eur.

Nové autá od Audi hnevajú zákazníkov najviac. Značka dostala v štúdii nepríjemné vysvedčenie – FOTO
V Nemecku sú cenníkové ceny nastavené na úvod predaja pre e-hybrid na 63 400 eur v prípade SUV. Sportback je nastavený na 65 900 eur. Model Q5 patrí do prémiovej strednej triedy SUV. Dĺžka novej generácie je 4717 mm, rázvor je 2820 mm.