Rodina modelov Q5 sa rozširuje o e-hybridy. Aj s Quattrom - FOTO

Nové Audi Q5 rozširuje ponuku aj do sfér kombinovaného elektrického a spaľovacieho dojazdu.
Audi Q5 SUV e hybrid
Rodina modelov Audi Q5 sa rozširuje o e-hybridy. Foto: Audi

Nové Audi Q5 rozširuje ponuku aj do sfér kombinovaného elektrického a spaľovacieho dojazdu. Nové e-hybridy prichádzajú aj s pohonom Quattro. Audi narozdiel od štandardných koncernových modelov značiek ako Volkswagen, Cupra, SEAT, či Škoda kombinuje hybridný systém aj s pohonom všetkých kolies.

Výsledkom sú dve Q5-ťky s dvomi úrovňami výkonu. Ak teda dobre rátame, narátame celkovo štyri modely, o ktoré sa rad Q5 rozširuje. Tak Q5 SUV, tak Q5 Sportback dostanú e-hybridy s výkonom 220 a 270 kW.

Technika

Systém kombinuje spaľovací prepĺňaný dvojlitrový štvorvalec 2.0 TFSI s výkonom naladeným na 185 kW s o synchrónnym elektromotorom s výkonom 105 kW umiestneným medzi spaľovacím motorom a automatickou prevodovkou S-Tronic. Dvojspojková elektrifikovaná prevodovka má 7 stupňov pre jazdu vpred a prenáša silu dvojice motorov na všetky kolesá prostredníctvom systému označeného ako Quattro Ultra.

Nejde teda o stály pohon všetkých kolies v pravom slova zmysle, avšak aj niekoľko milisekúnd oneskorenia pri prenose krútiaceho momentu na zadnú nápravu sa dá ospravedlniť. Hlavne, ak to značí zníženie záťaže pre motory a teda zníženie spotreby. Lebo akokoľvek výkonné tieto e-hybridy sú, ich hlavným cieľom je prinášať vysoký výkon s minimálnou spotrebou. Q5 dokáže v meste odjazdiť 113 km na elektrický pohon a v EV móde viete jazdiť v rýchlostiach do 140 km/h (ak je dosť šťavy v batérii).

Baterka

Na to okrem iného slúži 25,9 kWh batéria stvorená v štýle cell-to-pack. Jej využiteľná kapacita je pritom 20,7 kWh. To svedčí jednak o snahe Audi natiahnuť životnosť batérie a najmä ponechať dosť šťavy v baterke aj pre prípad jazdy bez nabíjania. Batéria je medzigeneračne väčšia o dobrých 45% a ponúkne dvoj až trojfázové nabíjanie s výkonom 7,4 až 11 kW. Zaujímavé je, že Audi sa v podkladoch vôbec nezmieňuje o DC nabíjaní, ktoré nová generácia koncernových hybridov obvykle ponúka.

Tu teda ponuka zostáva pri AC nabíjaní, ktoré pri vyššom výkone naplní batériu po okraj po cca 2,5 hodinách. Zdá sa teda, že zákazník Q5-ťky má na veci viac času ako zákazník mainstreamových áut a s istotou má doma kde nabíjať. Niečo na tom azda bude.

Batéria je založená na chémii s vyššou energetickou hustotou. Audi sa spolieha na prizmatické články uložené do modulov. Modulov je šesť, každý obsahuje 17 článkov. Ak dobre rátame, je to 102 článkov, ktoré sú chladené a vyhrievané kvapalinou.

Rekuperácia

Audi tvrdí, že zásadne zlepšilo schopnosť auta rekuperovať a teda brzdiť bez použitia štandardných bŕzd. Systém dokáže rekuperovať s výkonom až 88 kW, čím priamo dopĺňa energiu do batérie. Úroveň rekuperácie môže užívateľ prednastaviť v MMI rozhraní zvlášť pre režim D a režim M automatickej prevodovky.

Alebo sa môže spoľahnúť na automatickú rekuperáciu, ktorá zohľadňuje informácie z navigácie ako prevýšenie, nadchádzajúce zákruty a ich intenzitu a dopravné značenie, no zároveň zohľadňuje premávku pred vozidlom. Ďalšia možnosť je nastaviť si rekuperáciu priamo pádlami na volante rovnako ako pri elektrických modeloch a to v troch úrovniach intenzity. Na manuálne radenie dvojspojky na volante tak pri e-hybridoch zabudnite.

Jazdné módy

Vodič si môže vyberať z dvoch jazdných módov – EV a Hybrid. Systém sa vždy snaží umiestniť na najazdené kilometre čo najviac kilometrov v elektrickom móde. V EV móde je táto požiadavka ešte zvýraznená. Jediné čo v EV móde spustí spaľovací motor je vybitá batéria, alebo plynový pedál zašliapnutý do podlahy. Užívateľ má taktiež možnosť nastaviť si stav zostatku energie v batérii a to prostredníctvom slajdra na hlavnom displeji infotainmentu.

Ak si chce ponechať určitú úroveň nabitia, auto bude pracovať najmä so spaľovacím motorom. Ak chce zvýšiť úroveň, spaľovací motor bude ešte aj nabíjať baterku za jazdy a to až do 75% stavu nabitia, avšak nabíjanie sa uskutoční len pri rýchlostiach nad 65 km/h, aby sa znížil environmentálny dopad takéhoto nabíjania.

Audi Q5 e-hybrid quattro

Audi Q5 SUV na Slovensku štartuje podľa konfigurátora na cene 55 895 eur s benzínovým štvorvalcom s výkonom 150 kW. Naftový mild-hybrid ide od 57 940 eur. e-hybrid s nižším výkonom štartuje na úrovni 66 995 eur.

V Nemecku sú cenníkové ceny nastavené na úvod predaja pre e-hybrid na 63 400 eur v prípade SUV. Sportback je nastavený na 65 900 eur. Model Q5 patrí do prémiovej strednej triedy SUV. Dĺžka novej generácie je 4717 mm, rázvor je 2820 mm.

Ďalšie k téme