BRATISLAVA 29. septembra (WEBNOVINY) – Ak vám zazvoní telefón a na druhom konci linky sa ozve: Mám tu na pár dní z Nemecka Jaguar XFR, nechcel by si ho vyskúšať? – zrejme s odpoveďou nebudete dlho váhať. A presne to sme spravili aj my. Podstatné veci sa okamžite stali nie-až-tak-podstatnými a o pár hodín sme už stáli na parkovisku importéra.
A stál tam aj on. Pôvodne to „on“ malo byť s veľkým „O“, ale – úprimne povedané – XFR na prvý pohľad nikoho príliš neohúri. Od bežného modelu XF sa odlišuje len pár drobnosťami, tie však zasväteným povedia veľa. Napríklad inými (štandardne 20-palcovými) kolesami s veľkými brzdovými kotúčmi s priemerom 380 mm a s decentným označením písmenom R, ktoré inak nájdeme aj na kapote, výborných kožených sedadlách a volante, otvormi pre odvetrávanie bŕzd, predným nárazníkom s väčšími otvormi pre vstup vzduchu, štyrmi koncovkami výfuku, alebo odvetrávacími otvormi v prednej kapote.
Nový osemvalec
To najpodstatnejšie sa však skrýva pod ňou. Je ním nový vynikajúci osemvalcový kompresorom prepĺňaný benzínový motor s objemom 5 litrov, ktorý v duchu starých dobrých tradícií všetku svoju silu prenáša na zadnú nápravu. A s autom dokáže divy. Napríklad na stovku zrýchli pod päť sekúnd a z osemdesiatky na stodesiatku vás katapultuje za menej než dve sekundy. Motor má ohromnú silu, navyše s maximálnym krútiacim momentom (625 Nm) dostupným v relatívne širokom spektre otáčok, čo celkový dojem ešte viac umocňuje.
Ak chcete – a dáte mu primeraný pokyn plynovým pedálom, tak tento Jaguar vie byť extrémne rýchly a nebudete sa v ňom cítiť menejcenne ani oproti kultovému modelu s modro-bielou vrtuľkou, päťkou v názve a „emkom“ na konci. A budeme trochu kacírski – na normálnych cestách a pri normálnom jazdení je Jaguar XFR podľa nás pohodlnejší a v ostatných parametroch sa BMW M5 v pohode vyrovná.
Foto: Martin Kamenický
Foto: Martin Kamenický
Foto: Martin Kamenický
Foto: Martin Kamenický
Foto: Martin Kamenický
Brutálna sila pod kapotou má rovnako brutálny zvukový prejav, ktorý je ďalšou silnou stránkou tohto auta. Žiaden piskľavý a hvízdavý zvuk kompresoru, ale skutočne dunivý barytón. S nastavením zvuku sa inžinieri dosť pohrali a výsledok je naozaj prvotriedny.
Boli sme zvedaví, ako sa bude správať pri ostrejších prejazdoch zákrut a ani v tomto smere nás auto nesklamalo. Za vynikajúce jazdné vlastnosti vďačí aj aktívnemu diferenciálu ADC a adaptívnemu podvozku s tlmičmi, ktoré sa automaticky prispôsobujú štýlu jazdy. Auto je prirodzene pretáčavé, v štandardnom režime elektronika možno zasahuje o niečo skôr, než by sa patrilo, no po vypnutí stabilizácie boli v našom prípade jediným limitujúcim faktorom schopnosti šoféra, nie elektronika pod kapotou.
Na ceste
Automatická prevodovka je výborná už v „civilnom režime“. Keď však mierne stlačíte radiace koliesko (klasickú radiacu páku postupne vo všetkých Jaguaroch nahrádza elegantné koliesko, ktoré sa po naštartovaní vysunie zo stredovej konzoly a vy si jeho otáčaním volíte požadovaný jazdný režim), umožní vám to z polohy D ním pootočiť v smere hodinových ručičiek do polohy S, označujúcej športový dynamický režim. Potom sa auto začne správať – v dobrom slova zmysle – naozaj brutálne a otáčky sa po intenzívnejšom stlačení plynového pedálu držia na maxime až do posledného momentu, keď ručička otáčkomeru začína atakovať červené pásmo. Potom prevodovka preradí, ručička na okamih klesne doľava, aby sa vzápätí vyšplhala presne tam, kde bola pred zlomkom sekundy. Jednoducho paráda.
Okrem nastavenia prevodovky sa voľbou tohto režimu zmení aj nastavenie škrtiacej klapky a stabilizačného systému, takže jediným otočením ovládača si brutálny Jaguar XFR zmeníte na ešte brutálnejší. A radenie nemusíte nechávať na prevodovke, ale môžete využiť páčky pod volantom a prebrať tak nad Jaguarom prakticky plnú kontrolu.
Foto: Martin Kamenický
Foto: Martin Kamenický
Foto: Martin Kamenický
Foto: Martin Kamenický
Možno vám uvedený popis pripadá prehnaný, skúsme sa preto na potenciál auta pozrieť z iného uhla. Minulý rok počas rýchlostných testov dosiahol tento model iba s malými aerodynamickými úpravami, preprogramovanou riadiacou jednotkou a vylepšenou nasávacou a výfukovou sústavou, no s pôvodnou 6-stupňovou automatickou prevodovkou a prakticky identickým motorom rýchlostný rekord vyše 363 km/h a stal sa vôbec najrýchlejším Jaguarom.
Vyššie sme napísali, že ak idete s XFR civilne, skutočne sa aj civilne správa. To znamená, že z vás nevytrasie dušu a dokonca ani príliš veľa eur z peňaženky. Jeho kombinovaná spotreba je podľa výrobcu dokonca nižšia, než u predchodcu s motorom s objemom 4,2 litra a mala by sa pohybovať niekde okolo hranice 12,5 l/100 km. Úprimne povedané – náš priemer bol výrazne vyšší, no ani náš štýl jazdy úplne nezodpovedal predpisom. Aká je reálna spotreba auta si preto netrúfame odhadnúť, najazdili sme s ním len niečo cez 300 kilometrov a skôr, než dosiahnutie dobrej spotreby sme si užívali neskutočný pocit zrýchlenia, čo je jedna z najsilnejších stránok auta.
Luxus à la Jaguar
Kabína je zariadená luxusne, ako sa na prémiovú značku patrí. Okrem odvetrávaných a klimatizovaných sedadiel máte aj kožou potiahnutú palubnú dosku, high-endové audio, bezkľúčové ovládanie, dotykový displej a všetky ďalšie vymoženosti, ktoré by ste v aute s cenou na hranici 90-tisíc eur očakávali.
Foto: Martin Kamenický
Foto: Martin Kamenický
Foto: Martin Kamenický
Foto: Martin Kamenický
Foto: Martin Kamenický
A náš záver? Jaguar XFR je jednoznačne najlepším Jaguarom, s akým sme doteraz mali možnosť jazdiť a jedným z najlepších ultravýkonných sedanov, aké sa nám dostali do rúk. A jeho obrovským bonusom je, že v ňom získavate dve autá v jednom. Je totiž dostatočne komfortný na to, aby mohol slúžiť aj na každodenné jazdenie a nemusíte sa v ňom obávať vydať sa aj na naozaj dlhé cesty. A do tretice – niekto to možno bude považovať za hendikep, my za obrovskú výhodu – Jaguar XFR nie je na prvý pohľad nápadný, vyzerá temer civilne a nesnaží sa zbytočne pútať pozornosť.
Martin Kamenický / Webnoviny.sk