Prvá jazda: Hongqi HS3 zdvíha červenú vlajku veľkou maskou a komfortom na palube - FOTO

Oficiálny vstup automobilky sa odohral pred niekoľkými dňami a práve pri tej príležitosti sme si mohli zajazdiť na modeli tejto značky vôbec prvýkrát.
Hongqi HS3
Hongqi HS3 je vstupným modelom do portfólia značky Hongqi u nás. Foto: SITA/ Ján Hargaš

Hongqi HS3 je vstupným modelom do portfólia značky Hongqi u nás. Čínska značka expanduje do Európy a pomyselnú „fajočku” si už môže prikresliť aj nad Slovenskom a Českom. Oficiálny vstup automobilky sa odohral pred niekoľkými dňami a práve pri tej príležitosti sme si mohli zajazdiť na modeli tejto značky vôbec prvýkrát.

Pyšný a nezameniteľný dizajn od Európana

Hongqi je automobilkou, o ktorej súčasný dizajnový jazyk sa stará Európan. Konkrétne Gilles Taylor, ktorý „na čínsku stranu” prestúpil v roku 2018. Hongqi dlhodobo ašpiruje na titul čínsky Rolls Royce a s dizajnérom, ktorý sa postaral o modely Rollsu menom Ghost a Phantom, ale aj Dawn rozhodne mali šancu na to, aby sa tento prívlastok chytil. A on sa veru chytil a práve Taylorov dizajn je nepochybne hlavným strojcom tohto „zachytenia”.

Pre spaľovacie modely Hongqi je typická extrémne veľká mriežka chladiča, ktorá zaberá prakticky polovicu prednej zvislej časti automobilu. Ťahá sa takmer od spodnej pery až k logu na kapote a navyše je ešte predĺžená červenou líniou rozpínajúcou sa od dolnej polovice mriežky až na vrchol kapoty. To je tá pomyselná červená vlajka, ktorú „roztrepotanú” nájdete aj v logu automobilky.

Červená zástava

Áno, preklad Hongqi do slovenčiny je červená zástava a akokoľvek môže byť pre Slováka spojená s dobou neslobody, v Číne je to tradičný symbol a nepochybne symbol hrdosti. Hongqi dnes už nie je len strojcom vládnych limuzín, jeho H-čková séria má túto červenú vlajku rozprestrieť prostredníctvom takmer mainstreamových vozidiel aj nad Európou.

Hranica medzi ideológiou a komerčnou expanziou je veľmi tenká a je vôbec otázne, či nejaká existuje pri automobilke vlastnenej štátom. No ako to už býva, zákazník si z takýchto symbolizmov nemusí robiť vôbec nič. Môžete byť zásadne proti a zostávať verní európskym výrobcom, čo je nepochybne chválitebné, ale zároveň vám stačí jeden krátky pohľad na čínske produkty a viete, že dokážu byť o triedu lepšie ako európske.

Za veľkou mriežkou auto pokračuje v silných gestách

Otázkou tak zostáva, či sa hrdý symbolizmus a gigantická mriežka chladiča pretavia aj do kvality spracovania, jazdy i úrovne bezpečnosti. Ale počkajme ešte chvíľu, veď okrem tvárovej oblasti auto má aj ďalšie časti karosérie, no nie? No áno, ale tie nie sú až také pôsobivé a síce za veľkým chrómovaným štítom nekrivkajú, rozhodne ho nemajú zatieniť.

Sprvu sa mi zdalo, že tá obrovská tlama je už príliš, no veľmi dobre na ňu nadväzujú ďalšie prvky vrátane svetiel a pri mohutných krivkách a silnom postoji vozidla nepôsobí ako päsť na oko. Musím uznať, že HS3 sa mi pri pohľade spredu a z boku zdá byť mimoriadne dobre dizajnované auto. Jeho hrdosť by sa dala doslova krájať a aj keď nie je najväčším Hongqi v rybníku, je vyváženým autom.

Dobre nadväzujú aj minimálne 19-palcové disky kolies a slušnú prácu robí aj rozdelenie karosérie dvojfarebným lakovaním. No a zadná časť auta je taká ako pri všetkých súčasných modeloch. Nie je až tak reprezentatívna ale aj pri pohľade zozadu nadobudnete pocit, že je pred vami veľké auto.

S dĺžkou 4655 mm je o vyše 100 mm dlhším autom ako Tiguan. S Tiguanom ale porovnávať môžeme. Veľkú časť zväčšenej dĺžky totiž zaberá dlhší nos. Typicky pre ázijské autá je v porovnaní s celkovou dĺžkou kufor relatívne menší.

Hongqi HS3
Hongqi HS3 je vstupným modelom do portfólia značky Hongqi u nás. Foto: SITA/ Ján Hargaš

Svetlý interiér s kvalitnými materiálmi

Stará finta o svetlých materiáloch je síce stará, ale stále funguje. Pocitová čistota a vzdušnosť je tak základnou charakteristikou aj jazdeného vozidla. Príjemná mentolová farba exteriéru v kombinácii s čiernou strechou a vnútri svetlá a hodnotne pôsobiaca imitácia kože doplnená bielymi a čiernymi plastmi i striebornými líniami. Dobre pôsobí aj sklenený panel infotainmentu, ktorý je veľmi dobre spojený s okolitou palubnou doskou.

Volant neskrýva žiadne čary, štandardný veniec s dobrou hrúbkou a ovládacie prvky, v ktorých je ľahké sa vyznať, i keď kvalitatívne pôsobia skôr priemerne, než prémiovo. Palubná doska, či stredový tunel neskrývajú žiadnu materiálovú ekvilibristiku, takže vŕzganie nehrozí a lícovanie je bezchybné.

Vzdušnosti kabíny však pomáhajú aj vonkajšie a najmä vnútorné rozmery auta. S panoramatickou strechou už vzadu vysoký človek nemá veľkú rezervu nad hlavou, ale platí, že v HS3 sa odvezú aj piati. 436 litrov v kufri tiež nie je zlá veličina. Len pozor, elektrické veko zadných dverí sa nedá otvoriť inak než od vodiča z kabíny, alebo kľúčom.

Infotainment prítomný, ale zatiaľ slabší

Infotainment v predvádzacom aute nemal prakticky žiadnu hĺbku ani možnosti. Aj konektivita CarPlay a Android Auto funguje len cez sprostredkovateľa, ktorý ale Hongqi ponúka v rámci príslušenstva. Hongqi sa veľmi nezmieňuje ani o operačnom systéme infotainmentu, ktorý síce v Číne disponuje množstvom dostupných aplikácií, no tie pre Európu nie sú určené a je otázkou kedy a v akej miere bude infotainment plnohodnotne využiteľný.

Pýtal by som sa priamo dílera. Zatiaľ však môžete bez problémov využívať vstavané funkcie vrátane navigácie, rádia, bluetooth telefónie a počúvania hudby. Rozlíšenie cúvacej kamery je priemerné ale postačí a má dosť kontrastu aj v zhoršených svetelných podmienkach. Ovládacie prvky sú intuitívne a rýchlo sa s nimi naučíte pracovať. Asistentov má HS3 vypísaných dosť, za jazdy som zaznamenal najmä kontrolu jazdy v pruhoch a pípanie upozornenia na rýchlosť. Neboli príliš otravné a ani agresívne a to bolo veľmi osviežujúce.

Hongqi HS3
Hongqi HS3 je vstupným modelom do portfólia značky Hongqi u nás. Foto: SITA/ Ján Hargaš

Na auto z Číny má Hongqi netradične tvrdší podvozok

Pri nových automobiloch pôvodom z Číny sme si už stihli zvyknúť, že tieto autá uprednostňujú komfort pred pôžitkom z jazdy. Výnimky ako BYD Seal a podobní len potvrdzujú pravidlo. HS3 ale nie je z tohto súdka a auto pôsobí skôr tuhšie a tvrdšie ako mäkko a vláčne. Na kvalitných povrchoch nemá problém. Aj menšie nerovnosti a to aj v zákrutách zvláda slušne, veď zadná náprava disponuje multilinkom.

Ale väčšie nerovnosti, diery v ceste a spomaľovače sú už celkom záhul. Na spomaľovači je auto tvrdé, ešte si aj predná náprava nepríjemne poskočí. Dizajn nie je všetko a podvozok tohto auta si s 19-palcovými kolesami až tak nerozumie. Chcelo by to trošku viac práce v tomto ohľade. Jazda je však príjemne tichá aj na hrubozrnnom asfalte, no vyššie rýchlosti sme nemali možnosť odskúšať.

Jemná práca dvojspojky, výkon tak akurát

Sedemstupňový dvojspojkový automat si s 1,5 litrovým prepĺňaným štvorvalcom dobre rozumie. Pri rozbehoch sa snaží pracovať jemne, takpovediac šetrí spojky. Pri bežnej jazde radí v podstate neciteľne. Prudšie rozbehy mu prirodzene sedia tiež. Dynamiky v nízkych rýchlostiach má auto dosť. 258 Nm krútiaceho momentu a 124 kW sú úplne v poriadku parametre. Predný náhon pre SUV tejto veľkosti nie je žiadna sláva, ale pre väčšinu užívateľov stačí.

Silnejší dvojliter má prísť neskôr aj s pohonom všetkých kolies a 8-stupňovým Aisinom. Ak by ste ale chceli skôr silnejší motor a AWD verzia vás tiež zaujíma, mám tendenciu odporučiť vám HS5. Tento model už má dvojliter v základe a z prvých dojmov na mňa pôsobil ešte o kus rafinovanejšie ako HS3. O spotrebe nemám ani len predstavu. Odjazdil som len pár kilometrov.

Hongqi HS3
Hongqi HS3 je vstupným modelom do portfólia značky Hongqi u nás. Foto: SITA/ Ján Hargaš

36 900 je dobrá cena

Hongqi HS3 chce bojovať s prémiovou triedou. Tento model nie je priamo prémiový, skôr je konkurentom pre dobre vybavené autá mainstreamových značiek. Neoslní veľkosťou kufra, ale jeho prítomnosť je silná, status prekvapivo vysoký.

Platí, že pre zákazníka s menšími nárokmi na infotainment a rafinovanosť jazdy môže byť dizajn, kvalita spracovania, materiály, priestor v kabíne už teraz veľmi dobrou protihodnotou. Obzvlášť ak si prirátame, že Hongqi tento model neplánuje obdarovať elektrifikáciou a verí, že ho bude môcť poľahky predávať v tejto čisto spaľovacej podobe dlhšie obdobie.

Firmy a inštitúcie: Hongqi