Cybertruck od Lexusu má Yoke i riadenie cez kábel. Toto je nový Lexus RZ - FOTO

Lexus svoj elektrický crossover výrazne pritvrdil a zároveň vylepšil. 
Lexus_rz_2025_12.jpg
Lexus RZ je prvým Lexusom a jedným z prvých áut vôbec, ktoré nemá mechanické prepojenie medzi kolesami a volantom a riadenie je elektronické. Foto: Lexus.

Lexus RZ prišiel na trh prvýkrát v roku 2023, no už po dvoch rokoch dostal intenzívny facelift. To čo bolo spočiatku len opciou je dnes v základe. Lexus svoj elektrický crossover výrazne pritvrdil a zároveň vylepšil. 

Lexus RZ je prvým Lexusom a jedným z prvých áut vôbec, ktoré nemá mechanické prepojenie medzi kolesami a volantom a riadenie je elektronické. Kompletne steer-by-wire riadenie je navyše okorenené špecifickým tvarom volantu, ktorý má anglický názov Yoke a najviac ho okrem vozidla K.I.T.T preslávila Tesla.

V kabíne tiež nájdete novú grafiku aplikovanú laserom na povrchoch Ultrasuede, no tiež viac eko materiálov vrátane vysokokvalitnej syntetickej kože. Nielen detičky navyše poteší 64 farieb ambientného osvetlenia, ktoré sa navyše vie dynamicky meniť.

V kabíne nájdu užívatelia 14-palcový nový infotainment s vylepšenou konektivitou i sofistikovanejším plánovaním trasy (pre elektromobily). Novinkou je modro tónovaná panoramatická strecha so schopnosťou znepriehladnenia.

Lexus_rz_2025_10.jpg
Foto: Lexus.

Doba K.I.T.T-ov na každom rohu

Lexus tvrdí, že jeho Yoke volant bez mechanického spojenia s kolesami má najväčšiu výhodu v úchope a viditeľnosti na prístrojový panel. Taktiež sa k nemu pripájajú výhody v presnosti riadenia a v mimoriadne športovom prevode riadenia – ak to tak ešte možno nazvať.

Od vyrovnanej polohy do úplného natočenia kolies je len cca 200° uhol. To znamená, že vodič v aute pri pohybe úzkymi uličkami nemusí ani “umývať taniere” ani “rúčkovať”. Pravda, ak pôjdete od krajnej polohy do krajnej polohy, niečo také vás asi neminie, ale výrazne menej, než s bežnými automobilmi.

No a riadenie-cez-kábel zas šetrí energiu a má byť aj extra bezpečným. Koniec koncov, brzdenie bez mechanického prepojenia s brzdami už máme v autách roky a netrápime sa tým po nociach. To isté sa dá povedať o plynovom pedále. 

Nová batéria s novým chladením

Batéria dostala bez zmien vonkajších rozmerov väčší počet článkov. Podarilo sa to vďaka úpravám v priestore vnútri batériového balíka. Aj vďaka novému kvapalinovému chladeniu sa do baterky vopchalo viac článkov, pritom je chladenie efektívnejšie.

Zvýšením kapacity sa podarilo zvýšiť aj výstupný výkon a vplyvom vylepšeného chladenia dokáže RZ po facelifte utiahnuť ťažšie bremená. Najvýkonnejšia verzia RZ 550e si poradí s 1500 kg brzdeným prívesom. Vylepšenia batérie sa odzrkadlili aj na možnosti nabíjania.

Nový systém predohrevu/predchladenia baterky na ideálnu teplotu umožní vyrovnanejšie rýchlonabíjanie čo zníži celkové časy nabíjania. Zároveň je k dispozícii nová trojfázová nabíjačka s výkonom až 22 kW pri striedavom prúde. Predohrev baterky v studenom počasí si môže vodič zvoliť manuálne, alebo automaticky, ak je nabíjací bod zadaný do navigácie. 

Nové pohonné jednotky eAxle

Lexus podobne ako Toyota nazýva svoje elektromotory ako eAxle systémy. Je to preto, lebo v jednom balíku nie je len samotný elektromotor, ale aj ďalšie komponenty. Práve balenie elektromotorov – najmä ich kompaktnosť ovplyvňuje možnosti ďalšej zástavby v kabíne.

Zmenšený (skrátený) predný motor napríklad zväčšuje deformačnú zónu a odolnosť auta pri kolízii, zároveň AWD modely získajú viac miesta v kufri vďaka nižšiemu zadnému doplnkovému elektromotoru. eAxle jednotky boli zároveň vylepšené z hľadiska vnútorného trenia a strát so zlepšeným mazaním.

Motory sú odľahčené na rotoroch aj statoroch, upravené bolo i vedenie cievok pre nižšiu spotrebu. Taktiež ich invertory využívajú polovodiče s karbidom kremíka (SiC). To zlepšuje vrcholné výkony i efektivitu. 

Lexus_rz_2025_26.jpg
Lexus tvrdí, že jeho Yoke volant bez mechanického spojenia s kolesami má najväčšiu výhodu v úchope a viditeľnosti na prístrojový panel. Foto: Lexus.

Jedna predokolka, dve štvorkolky

Základnou verziou je RZ 350e FWD s predným elektromotorom s výkonom 165 kW. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebieha za 7,5 sekundy. Vmax je 160 km/h. RZ 500e AWD ponúkne 280 kW a zrýchlenie na stovku za 4,6 sekundy. 550e AWD má 300 kW a na stovku zrýchli za 4,4 sekundy.

Štvorkolky majú maximálnu rýchlosť nastavenú na 180 km/h. Najväčší dojazd má RZ na 18-palcových kolesách – FWD ponúkne 568 km, AWD 500. Najmenší dojazd má 550e – 450 km.

Tá ale ponúkne športovú výbavu F Sport v základe s ešte vylepšenými jazdnými vlastnosťami, ktoré pramenia aj zo zvýšenia tuhosti celej konštrukcie, no tiež z pohonného systému Direct4 (vektoring krútiaceho momentu medzi nápravami). 

Firmy a inštitúcie: Lexus