BRATISLAVA 25. októbra (WEBNOVINY) – Rozdiel medzi letnou a zimnou zmesou pneumatiky je najmä v tvrdosti. Zmes zimných plášťov je mäkšia, aby mohla fungovať aj pri nižších teplotách, zatiaľ čo zmes letných pneumatík je tvrdšia, aby bola schopná odolávať namáhaniu pri vyšších teplotách. Keď človek jazdí v zime na letných pneumatikách, veľmi rýchlo zistí, že auto nefunguje tak, ako má. Pri používaní zimných plášťov v letnom období je zdanlivo všetko v poriadku. Ako to je ale v skutočnosti?
Väčšie opotrebenie, hluk aj spotreba paliva
Ako už bolo povedané, mäkká zmes zimných pneumatík funguje najlepšie pri nižších teplotách. Pri tých vyšších sa pri valení kolies mäkšia zmes viac deformuje, čoho dôsledkom je rýchlejšie opotrebovávanie pneumatík. S väčšou deformáciou pneumatiky priamo súvisí aj vyššia spotreba paliva v dôsledku zvýšenia valivého odporu. Ďalším dôsledkom je tiež hlučnejšia jazda.
Strata priľnavosti predlžuje brzdnú dráhu
Podľa portálu autoweb.cz, ktorý robil vlastné merania na českom okruhu Most, sa rozdiel v brzdnej dráhe medzi letnými a zimnými pneumatikami pri brzdení zo 100 km/h pohybuje okolo štyroch až šiestich metrov v prospech letných plášťoch. Bavíme sa ale pochopiteľne o brzdení pri teplejšom prostredí a na suchom asfalte. Prečo je to tak?
Zimné pneumatiky sú stavané tak, aby dobre odvádzali vodu a nečistoty spod auta. Práve preto sú odolnejšie voči aquaplaningu a lepšie držia stopu na znečistenej vozovke. Týmto svojim vlastnostiam vďačia aj tvaru dezénu, ktorý má viac drážok v porovnaní s letnými plášťami.
Práve spomínané drážky však komplikujú život zimnej pneumatike na suchom povrchu pri vyšších teplotách. Kvôli nim totiž majú o čosi menšiu styčnú plochu v porovnaní s letnými pneumatikami a to negatívne ovplyvňuje ich schopnosť zastavovať a držať auto v zákrute. Podľa testov portálu autoweb.cz zvládajú letné pneumatiky zhruba o 15% vyššiu prejazdovú rýchlosť v zákrute v porovnaní so zimnými pneumatikami.
Sezónne obutie sa oplatí, ak ročne najazdíte viac ako 10 000 km
Sú ľudia, ktorí naozaj veľa nejazdia. Investícia do sezónneho obutia by sa teda v ich prípade mohla naozaj javiť ako úplne zbytočná. Podľa Václava Častku zo spoločnosti Dobré pneu, sa neoplatí investícia do sezónneho obutia, pokiaľ ročne nenajazdíte aspoň 10 000 km. Ak však jazdíte viac, úspora nákladov je iba zdanlivá. Letné pneumatiky si síce nekúpite, no používaním tých zimných v lete dôjde veľmi skoro k ich nadmernému opotrebeniu, takže investovať do nových zimných pneumatík budete musieť skôr, ako za odporúčané štyri roky.