Pneumatiky sa budú rozdeľovať do tried ako práčky

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Goodyear Dunlop
Foto: Goodyear Dunlop

BRATISLAVA 9. novembra (WEBNOVINY) – Farebné rozdelenie bielej techniky podľa úspornosti do siedmich triedy je už dnes samozrejmosťou. Na niektorých autosalónoch ste si mohli všimnúť, že už aj autá sú označené podobným štítkom a rovnakým spôsobom farebne rozdelené do siedmich tried podľa úrovne emisií oxidu uhličitého, ktoré vypúšťajú do ovzdušia. Takéto značenie vymyslela Európska únia a najnovšie má v pláne zaviesť povinné označovanie aj v prípade pneumatík. Hodnotené budú tri disciplíny: brzdná dráha na mokrom povrchu, úspornosť a hlučnosť.

Brzdná dráha na mokrom povrchu

Pneumatiky budú výrobcovia povinne rozdeľovať do siedmich tried s abecedným označením od A až po G. Nebudem vás ale zaťažovať zdĺhavými podrobnosťami. Čo to znamená v praxi? Že pneumatiky triedy A majú až o 30 % kratšiu brzdnú dráhu ako pneumatiky triedy G. Bavíme sa o brzdení bežného auta nižšej strednej triedy z rýchlosti 80 km/h na mokrom asfalte. Koľko je to 30 %? No v takom prípade, aký uvádzam, to predstavuje vzdialenosť 18 metrov. Ako ešte názornejší príklad tejto vzdialenosti by mohli poslúžiť štyri malé autá.

Myslím si, že toto je určite najdôležitejšie kritérium, podľa ktorého by ste si mali vyberať pneumatiky. Predsa len je lepšie zastaviť, ako zobrať so sebou ešte ďalšie štyri autá pred sebou. Nehľadajte však pneumatiku triedy A. Tá zatiaľ neexistuje. Výrobcovia sa dohodli, že kritériá na získanie takéhoto hodnotenia budú naozaj prísne, aby sa v budúcnosti vyhli označeniam ako A+++, ktoré si to môžete všimnúť na bielej technike.

Ďalší zaujímavý rozdiel v brzdnej dráhe sme si mohli vyskúšať priamo vo výskumnom a vývojovom centre spoločnosti Goodyear Dunlop v Luxembursku. Okrem rôznych druhov pneumatík sme mali možnosť priamo porovnať pneumatiku triedy G (hodnotenie brzdnej dráhy) a zjazdenú pneumatiku triedy B (dezén bol zhruba polovičný, čiže s hĺbkou 4 mm). Ich brzdná dráha bola približne rovnaká. Investícia do pneumatiky s lepšími brzdnými vlastnosťami sa teda rozhodne vyplatí, pretože je bezpečnejšia po celú dobu svojej životnosti.

Len pre zaujímavosť nám dali vyskúšať aj pneumatiky s hĺbkou dezénu 1,6 mm, teda s minimálnou legislatívne povolenou hĺbkou dezénu. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že ten pocit zúfalstva, keď človek nedokáže zastaviť (na mokrom asfalte, nie na ľade podotýkam), by som v premávke rozhodne zažiť nechcel. Pri brzdení z rýchlosti 100 km/h je brzdná dráha auta s takto zjazdenými pneumatikami až trojnásobná, ako keď malo auto obuté nové gumy.

Úspornosť

S tzv. „pneumatikami s nízkym valivým odporom“ sa stretávame už dlhšiu dobu. Nesmú chýbať na žiadnom zo špeciálnych modelov, ktorý je zameraný na ekonomickosť prevádzky. Takéto plášte už ale môžete nájsť aj na bežných autách. Môžete si ich kúpiť aj na svoje auto. Neviete ale, nakoľko sú dané pneumatiky úsporné, o koľko vám pomôžu znížiť spotrebu auta. Vďaka novému značeniu to už ale vedieť budete.

Ako príklad uvediem opäť rozdiel medzi triedou A a triedou G, teda medzi najúspornejšími pneumatikami a tými najmenej úspornými. Ak si vyberiete pneumatiky triedy A, za svoju životnosť (odporúčaná je 4 roky) by vám tieto pneumatiky mali na palive ušetriť približne 300 €. Znamená to teda, že tieto úspornejšie pneumatiky vám za tie štyri roky vedia našetriť peniaze na novú sadu pneumatík. Každopádne, vždy by som odporúčal brať väčší ohľad na hodnotenie brzdnej dráhy.

Hlučnosť

Nie len úspornosť, ale aj hlučnosť pneumatík má vplyv na naše životné prostredie. Nemeria sa z interiéru auta, ale zvonku. Zámerom je znížiť celkovú hlučnosť cestnej dopravy a pomôcť tak obyvateľom, ktorí bývajú v blízkosti ciest.

Hlučnosť pneumatík sa nebude rozdeľovať do siedmich tried, ako to bolo v prípade predošlých dvoch kritérií. Hlučnosť budú znázorňovať tri zvukové vlny. Jedna vlna znamená najtichšie pneumatiky, troma vlnami budú označované najhlučnejšie pneumatiky. Iste viete, že hluk sa označuje v decibeloch [dB] a nenarastá lineárne, ale logaritmicky. Aj keď sa vám teda bude zdať rozdiel v decibeloch medzi jednotlivými pneumatikami zanedbateľný, verte, že pneumatiky označené troma vlnami sú až štyrikrát hlasnejšie, ako pneumatiky s jednou vlnou.

Goodyear Dunlop
Foto: Goodyear Dunlop

Goodyear Dunlop
Foto: Goodyear Dunlop
Goodyear Dunlop
Foto: Goodyear Dunlop
Goodyear Dunlop
Foto: Goodyear Dunlop
Goodyear Dunlop
Foto: Goodyear Dunlop

Podľa slov zástupcov spoločnosti Goodyear Dunlop je firma na zavedenie tohto značenia viac než pripravená. Vďaka nemu budú môcť ich produkty ešte viac vyniknúť. Nové značenie je pre užívateľov nepochybne veľkým prínosom. Hodnotenie však nezahŕňa niektoré ďalšie parametre. Ak by ste sa teda nevedeli rozhodnúť podľa značenia, treba si pozrieť testy pneumatík.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať