BRATISLAVA 25. novembra (WEBNOVINY) – Opäť sa nám do rúk dostala Octavia. Česko-Slovenská klasika. Táto je ale výnimočná. Jej karoséria typu kombi je lemovaná čiernymi plastmi, ktoré predchádzajú zbytočným poškodeniam laku. Originálne sú aj okrúhle predné hmlovky vytvorené z LED diód, ktoré majú tiež funkciu denného svietenia. Nárazníky sú v spodnej časti zdobené plastom striebornej farby. Dôležitejšie však je, že podvozok je o 42 mm vyšší (svetlá výška 180 mm), no a tým úplne najpodstatnejším faktom je skutočnosť, že táto Octavia má poháňané obidve nápravy. Hovorím o Octavii Scout. Na pohľad sa to možno nezdá, ale vďaka týmto zmenám je Octavia Scout naozaj použiteľným autom v ľahšom teréne. K tomu sa ešte ale dostaneme.
Interiér
Na exteriéri Octavie Scout nájdete viacero rozdielov, vďaka ktorým rozoznáte Scouta od bežnej Octavie Combi. Drobné zmeny je však možné všimnúť si aj v interiéri. Scout má originálne čalúnenie sedadiel, hliníkové lišty na prahoch dverí s nápisom „Scout“, na radiacej páke nájdete emblém „4×4“ (ten však majú všetky Škodovky s pohonom všetkých štyroch kolies), no najviditeľnejším rozdielom je madlo na držanie pre spolujazdca pri jazde terénom. Nachádza sa nad vrátkami odkladacej schránky a zdobí ho červený nápis „Scout“.
Zbytok interiéru zrejme poznáte. Je priestranný a kvalitne vypracovaný. Jednoduchý, no predsa zaujímavý. Proste Octavia. No a už keď sme aj pri tej priestrannosti, aj Scout má pochopiteľne obrovský batožinový priestor s objemom až 605 litrov, rovnako, ako všetky Octavie Combi.
Motor
Pod kapotou nami testovanej Octavie pracoval známy motor – dvojlitrový turbodiesel s výkonom 103 kW (140 k). Spolupracoval so šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Motor 2.0 TDI s priamym vstrekovaním Common Rail tiež zrejme poznáte. Nie je to žiadna novinka. Iba zopakujem, že má celkom kultivovaný chod, slušný ťah a prijateľnú spotrebu. Výrobca v meste udáva 7,3 litra nafty na 100 km, no pri troche snahy nebude problém jazdiť v meste s týmto autom za 6,5 litra. Mimo mesta sa dá zmestiť do výrobcom udávanej hodnoty 5,2 litra nafty na 100 km. Pri diaľničnom tempe spotreba narastie na šesť litrov.
Opäť sa budem opakovať, no nedá mi nepochváliť šesťstupňovú dvojspojkovú prevodovku DSG. Podľa môjho názoru patrí táto prevodovka rozhodne medzi tie najlepšie automatické prevodovky. Minimálne v danom segmente.
Jazda
Pri jazde po cestách vás Octavia Scout tiež veľmi neprekvapí. Vďaka vyššiemu podvozku je možno o čosi pohodlnejšia a kvôli vyššie umiestnenému ťažisku možno zanedbateľne menej stabilnejšia, ako Octavia Combi. Toto je však naozaj iba hypotéza. Nemal som možnosť priameho porovnania s rovnakou Octaviou Combi. Ak tam ale rozdiel je, bude minimálny.
Vyššia svetlá výška a pohon všetkých štyroch kolies však spravia svoje v teréne. So Scoutom sa vôbec nemusíte báť opustiť asfaltovú cestu. Motor s prevodovkou je zospodu chránený prídavnými plechmi. Iste, svetlá výška stále nie je vhodná na ozajstný terén. Ešte väčším limitujúcim faktorom sú dlhšie previsy karosérie a obyčajný pohon všetkých štyroch kolies s medzinápravovou lamelovou spojkou Haldex nie je to pravé orechové. Ale funguje to! Naozaj. Scouta som prevetral po všetkých lesných cestičkách, ktoré poznám. Poradil si aj s výjazdom na celkom prudký svah pokrytý vlhkou trávou. Som presvedčený, že s týmto autom sa na vašu chatu, alebo v zime na lyže, dostanete bez problémov.
Resumé
Zamyslite sa nad tým, prečo si ľudia kupujú autá typu SUV či crossover. Neviete? Jednoducho preto, lebo je to moderné. Páči sa im, že je to auto veľké, že vďaka vyššiemu posedu z neho majú lepší výhľad a láka ich nie tak celkom oprávnený pocit väčšej bezpečnosti. Potrebujú s tým autom jazdiť v teréne? Nie. Ak áno, tak iba naozaj v takom ľahšom, pretože tie autá by aj tak seriózny terén nezvládli. Sú to proste iba vyššie „kombíky“. Niektoré ani nemajú pohon všetkých štyroch kolies, čo je z tohto uhla pohľadu úplne kľúčové.
Octavia Scout sa na nič nehrá. Je to vyšší kombík s pohonom všetkých štyroch kolies. V teréne dokáže to, čo väčšina crossoverov a niektorých SUV, no na ceste je na tom oveľa lepšie. Ak teda plánujete občasné výlety mimo spevnených ciest, nemusíte si kupovať veľké, ťažké a nemotorné SUV. Scout to zvládne tak isto. Ak sa mimo asfalt nechystáte vôbec, iba proste chcete auto s lepšou trakciou, čo je veľmi osožné v zime, stačí vám aj bežná Octavia s pohonom 4×4, nemusí to byť ani Scout a už zďaleka nie nejaké SUV.
Základná cena modelu – Škoda Octavia Scout 1.8 TSI: 26 679 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Octavia Scout 2.0 TDI DSG: 29 809 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | vznetový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1968 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 103 / – |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 320 / 1750-2500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 203 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | – |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 7,3 / 5,2 / 5,9 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 605/1655 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1575 |
Rozmer pneumatík: | 225/50 R17 |
Dĺžka (mm): | 4569 |
Šírka (mm): | 1769 |
Výška (mm): | 1533 |
Rázvor (mm): | 2577 |