Očakávaný príchod novej generácie modelu Mazda CX-5 padol na prvú polovicu júla. Na naše cesty sa nové modely dostanú najskôr koncom roka. Cena auta by sa mala pohybovať od 34 500 eur vyššie. Ponuka je zjednodušená a zjednodušená je aj kabína.
Prvá generácia Mazdy CX-5 prišla na svetové trhy v roku 2012. Druhá už o päť rokov neskôr – v roku 2017 a kúpiť ste si ju mohli ešte donedávna, i keď výroba oficiálne skončila v marci.
Mazda CX-5 2025 – najočakávanejšia Mazda roka
Na nový model tak nečakali len zákazníci, ale aj predajcovia. CX-5 je aj v Európe najúspešneším modelom značky a za trinásť rokov predaja sa podarilo v Európe umiestniť viac ako 850-tisíc áut. Celkovo výroba presiahla 4,8 milióna vozidiel tohto typu. Je teda jasné, že mesiace bez CX-5 v ponuke sú pre predajcov bolestivé.
Nie každý totiž túži po veľkých SUV s klasickým pohonom a šesťvalcami akými sú CX-60 a CX80 a pre iných je zas model CX-30 malý. CX-5 tretej generácie teda presne vie kam má smerovať a robí to skutočne dôkladne.

ZF chystá nové predlžovače pre elektromobily, dlhé cesty nebudú problém - FOTO
Nový model je o 115 mm dlhší, má väčší rázvor, viac miesta v kabíne i v batožinovom priestore. V interiéri nájdete výrazne zjednodušenú palubnú dosku po vzore elektrických modelov, avšak pod prednou kapotou Mazda naďalej ponúka svoj populárny benzínový štvorvalec.
Dizajn prednej masky spája predchádzajúcu generáciu s najnovšími modelmi značky. Nevšedná je najmä trčiaca predná pera pod chladičom, no nepochybujeme, že ide najmä o aerodynamiku. Vzor zadných svetiel pripomína modely BMW. Stručne a skrátka, CX-5 je väčšia a kráča s dobou aj v exteriérovom dizajne.
Väčší objem, (zatiaľ) jediný motor
Mazda CX-5 si podobne ako menšie modely 3 a CX-30 do novej emisnej éry priváža modernizovaný 2,5 litrový štvorvalec, ktorý doteraz pôsobil v podobe vrcholnej motorizácie. V novom aute sa jeho nasadenie mení a stáva sa jediným motorom v ponuke. V priebehu nasledujúcich mesiacov by sa však malo vyjasniť, či a v akej podobe príde do CX-5 aj pripravovaný full hybrid. Zatiaľ o ňom však nepadla ani zmienka a pre zákazníkov bude zbytočné čakať naň. Načakali by sa asi pridlho.
Modernizovaná jednotka 2,5 SkyactivG príde s výkonom 104 kW (141 k) a s krútiacim momentom 238 Nm dostupným v rozmedzí 3500 až 3750 ot/min. Naďalej pôjde o atmosférický štvorvalec s priamym vstrekovaním a vysokým kompresným pomerom 13:1.

Mazda odhalila celkom nový model. Volá sa CX-6e a doplní novú 6e - FOTO
Motor bude spojený výhradne s modernizovanou 6-stupňovou automatickou prevodovkou s meničom. Prevodovka si má s novým motorom lepšie rozumieť a viac sa spoliehať na jeho silu v nízkych a stredných otáčkach s menším počtom preradení. K dispozícii bude pohon prednej alebo oboch náprav.
Papierovo sa má spotreba podľa pohonu a obutia pohybovať od 7 do 7,5 l/100 km, k čomu pomôže ako 24V mild-hybridný systém, tak deaktivácia vnútorných valcov pri jazde s nižším zaťažením. Dynamika však nebude žiadna veľká sláva a CX-5 tak skôr preukáže službu pokojnejšie jazdiacim vodičom. Maximálka je 185-187 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h má za 10,5 až 10,9 (slabšie parametre preukazuje AWD verzia).
Väčšia v každom ohľade
Nová CX-5 sa so svojou celkovou dĺžkou priblížila k plnoformátovým modelom CX-60 (4745 mm) a CX-80 (4995 mm), no od menšej z tejto prémiovej dvojice ju stále delí viditeľná medzera. CX-5 má dĺžku 4690 mm, šírku 1860 mm, výšku 1695 mm a rázvor 2815 mm. Paradoxne tak čo do ponuky vnútorného priestoru nová CX-5 prekoná väčšieho kolegu menom CX-60.

Anketu Elekromobil Roka ovládla Škoda, vyhrala v piatich kategóriách
Aj keď je menšia a menší je aj rázvor, už predchádzajúca generácia bola čo do priestoru na nohy zadných pasažierov prakticky identická ako CX-60. Dôvodom je samozrejme koncepcia pohonu. CX-60 má pozdĺžne uložený motor, dlhú kapotu a kabínu posunutú čo najviac vzad.
CX-5 s priečne uloženým motorom si môže dovoliť využiť ponúknutú zastavanú plochu väčšmi v prospech zadných pasažierov. Batožinový priestor má po novom 583 litrov, v prípade sklopenia zadných operadiel narastie na vyše 2000 litrov pri počítaní od podlahy po strechu.
Všetko cez displej, koniec kolieska
Mazda pri generačnej obmene škrtla ozdobu, ktorá jej nepochybne svedčala – ovládanie infotainmentu cez koliesko na stredovom tuneli medzi sedadlami. Ak vám koliesko chýba, CX-30 i CX-60 a 80 ho stále majú. Dôvodom zmeny je prechod na nový infotainment, ktorý stojí na základoch služieb od Googlu.

Anketu Elekromobil Roka ovládla Škoda, vyhrala v piatich kategóriách
V aute nájdete dva displeje. Jeden 10,25 palcový slúži ako displej prístrojov pred vodičom, druhý centrálny dotykový displej môže mať veľkosť 12,9 až 15,6 palca v závislosti od výbavy. Dotykový displej vymenil všetky ovládacie prvky vrátane ovládania vzduchotechniky. Používatelia si môžu prispôsobiť vzhľad domovskej obrazovky prostredníctvom piatich widgetov a môžu využívať Google Gemini AI, Google Mapy i ďalšie aplikácie z Google Play obchodu.
Bose a ADAS
8 reproduktorov má každá CX-5 v základnej výbave, v prípade záujmu si môžu užívatelia priplatiť za Bose audiosústavu s 12 reprákmi. Aktualizáciou prešla i aplikácia MyMazda, ktorá umožňuje ovládanie niektorých funkcií vozidla na diaľku vrátane odomykania dverí a podobne.
Aktualizované asistenčné systémy ADAS využíva nové možnosti vozidla vrátane bŕzd ovládaných cez kábel (bez mechanického spojenia). Novou funkciou je napríklad Smart Brake Support, ktorý dokáže upravovať brzdný účinnok (najmä rekuperačný) podľa situácie pred vozidlom a podobne. Novinkou je systém podpory zmeny jazdného pruhu na diaľnici.