Na Slovensku rastie predaj jazdených áut s pohonom 4x4, tvoria už 37 percent trhu

Od januára do konca októbra tohto roka sa na sekundárnom trhu predalo viac ako 160-tisíc takýchto áut.
Autá, 4x4, predaj, kolesá
Foto: Ilustračné, www.gettyimages.com

Na Slovensku výrazne rastie záujem o jazdené vozidlá s pohonom všetkých štyroch kolies. Od januára do konca októbra tohto roka sa na sekundárnom trhu predalo viac ako 160-tisíc takýchto áut, čo predstavuje 37 percent všetkých transakcií. Vyplýva to z analýzy spoločnosti Aures Holdings, prevádzkovateľa autocentier AAA Auto a Mototechna.

Ide aj o praktické využitie

Podľa údajov za prvých desať mesiacov roka tvoria viac než polovicu predaných štvorkoliek vozidlá kategórie SUV. Kombi predstavujú 21,1 percenta a sedany 15,1 percent. Hatchbacky, inak najpredávanejší typ karosérie, majú medzi 4×4 len 4,7-percentný podiel. Sedem z desiatich predaných vozidiel 4×4 jazdí na naftu a takmer tri štvrtiny majú automatickú prevodovku. Podľa generálnej riaditeľky Aures Holdings Karolíny Topolovej ide nielen o módny trend, ale aj o praktickosť.

Nejde tu len o módne trendy ale aj o praktické využitie. S príchodom zimy, snehu a ľadu dokážu vozidlá 4×4 pasažierom poskytnúť viac reálne využiteľných jazdných vlastností na cestách ako bežné autá. Tieto autá sú pri správnej jazde menej ohrozené šmykom či uviaznutím v hlbšom snehu, ľahšie sa rozbiehajú na zľadovatenej vozovke a celkovo poskytujú lepšiu stabilitu na ceste,“ uviedla Topolová s tým, že zväčšujúci sa záujem o autá 4×4 pozorujú každý rok.

Tohtoročný rast je ešte výraznejší. Vplyvom ekonomickej situácie si ľudia častejšie vyberajú jazdené vozidlá v overenom technickom stave, pretože nové autá sú pre mnohých cenovo neprístupné,“ dodala.

Dominujú dieselové vozidlá

Priemerná jazdená štvorkolka predaná tento rok stála 18 922 eur, mala najazdených 171-tisíc kilometrov, bola desať rokov stará a na trhu sa udržala v priemere 54 dní. Dieselové vozidlá mali 70,2-percentný podiel, benzínové 23,6 percenta, elektrické tvorili tri percentá a hybridy 2,1 percenta. Automatická prevodovka dominovala s podielom 73,5 percenta.

Najčastejšie predávané boli čierne vozidlá s podielom 31,1 percent, nasledovali biele autá (24,2 percent) a šedé vozidlá (17,9 percent). Najsilnejšou značkou medzi jazdenými 4×4 bola Škoda s podielom 17,9 percenta, pred BMW (13,2 percent), Volkswagenom (12,6 percent) a Audi (12,3 percent). Najpredávanejšími modelmi boli Škoda Octavia, Škoda Superb a Volkswagen Passat.

Firmy a inštitúcie: AAA AutoAURES HoldingsMototechna