Ford prináša na slovenský trh novú verziu modelu Ranger. Plug-in hybrid dodáva autu celkom nové možnosti. Zároveň bude patriť k najsilnejším a najschopnejším pikapom u nás.
Ford zverejnil aktualizovaný cenník modelu Ranger, ktorý už zahŕňa aj novú plug-in hybridnú verziu. Ranger PHEV získate výhradne vo výbave Wildtrak. Wildtrak je už jedna z vyšších, na štýl a pohodlie orientovaných výbav.
Cena štartuje na úrovni 47 490 eur bez DPH a 58 413 eur s DPH. Cena je na vlas rovnaká s motorom 3.0 V6, ktorý taktiež môžete dostať minimálne vo výbave Wildtrak, no okrem toho aj v najluxusnejšej výbave Platinum. Vtedy začína na úrovni 51 490 eur bez DPH.
Konkurentov je viac, takéto možnosti obvykle nemajú
Ranger súčasnej generácie patrí jednoznačne medzi najlepšie pick-upy na trhu spolu so svojim pokrvným súrodencom menom Volkswagen Amarok. Obe autá majú obdivuhodne širokú ponuku verzií a najmä motorizácií a to v čase, keď takmer všetky konkurenčné pick-upy alebo úplne zmizli z ponuky, alebo sú k dispozícii len v obmedzenej forme.
Najväčším konkurentom je pre obe autá Toyota Hilux, no na trhu sú aj modely ako Isuzu D-Max, či KGM Musso (bývalý SsangYong) a aj Jeep Gladiator (žiaľ už len skladovky), či Dongfeng DF 6. Každý z nich Rangeru konkuruje iným spôsobom, no väčšinou najmä cenou.

Čínska značka Leapmotor vstupuje na náš trh. Veľká servisná sieť, čínska technika a zaujímavé ceny - FOTO
Ford Ranger kúpite s tromi naftovými špecifikáciami. Základom je naftový motor 2.0 TDCi (úžitkový ekvivalent) s výkonom 125 kW. Nad ním stojí ten istý motor avšak s dvomi turbodúchadlami s výkonom 151 kW a na vrchole ponuky štandardných verzií stojí 3.0 TDCi s výkonom 177 kW.
K nemu treba prirátať športovo ladený variant Ford Ranger Raptor, ktorého vrcholným motorom je benzínový 3.0 Ecoboost BiTurbo V6 s výkonom 215 kW. Teraz je tu i eko verzia s plug-in hybridným mohonom s označením 2.3 Ecoboost PHEV s maximálnym výkonom 207 kW (381 k) a s maximálnym systémovým krútiacim momentom 697 Nm.
Takto to funguje
Plug-in hybridný systém použitý v modeli Ranger je iný, než hybridy a plug-in hybridy, ktoré Ford ponúka v osobných automobiloch ako je napríklad Ford Kuga. Základná odlišnosť je v uložení motora a v tom súvisiacich špecifikách. Ranger má motor uložený pozdĺžne.
Elektromotor je umiestnený medzi 2,3 litrovým štvorvalcom a 10-stupňovou automatickou prevodovkou na mieste, kde by štandardne mal byť hydrodynamický menič. Prostredníctvom spojok dokáže systém pracovať vo všetkých hybridných režimoch – s čisto spaľovacím pohonom, s čisto elektrickým pohonom i spoločne pre maximálny výkon. Podobne fungujú hybridy prémiových značiek ako Mercedes, BMW a ďalších s pozdĺžne uloženým motorom.

Jeep Compass Tretí prichádza: Viac elektrifikovaný, stále Jeep – VIDEO, FOTO
Výhodou takéhoto systému je, že elektromotor dokáže rekuperovať energiu a zároveň pomáhať spaľovaciemu motoru v každej situácii bez ohľadu na zaradený prevod. Súčasťou systému je menič napätia a batéria s kapacitou 11,8 kWh umiestnená pod nákladovým priestorom. Batéria je mimoriadne nízka, takže prakticky nijako neobmedzuje ani výšku vozidla, nákladovej plochy a ani prejazdnosť v teréne.
Systém prenáša silu dvoch motorov cez 10-stupňovú automatickú prevodovku a elektronicky riadenú rozdeľovaciu prevodovku a uzamykateľný zadný diferenciál na obe nápravy podľa potreby. Prioritne je poháňaná zadná náprava, no systém vie poslať až 50 percent krútiaceho momentu na predné kolesá.

PHEV nielen na úsporu emisií a dobrý pocit
Model dokáže prejsť približne 43 km v čisto elektrickom móde. Za jazdy si vie udržiavať, alebo zvyšovať úroveň nabitia batérie. Najväčším benefitom tohto systému je okrem čisto elektrickej bezemisnej jazdy a vysokého systémového výkonu, krútiaceho momentu a s tým spojenej dynamiky (z 0 na 100 km/h za 9,2 s) najmä možnosť využívať Ranger ako generátor elektrickej energie.
Cez zástrčky v nákladovom priestore vie živiť elektrické spotrebiče s odberom až do 6900 Wattov (6,9 kW). Ranger tak vie uživiť nielen elektrický ohrievač, hriankovač a ďalšie podobné záležitosti, ale aj náročnejších pomocníkov na stavbe podobne ako bežný prenosný generátor.
Model tak môže slúžiť nielen ako vozidlo schopné uniesť takmer tonu nákladu na korbe (940 kg) a utiahnuť 3 500 kg brzdený príves. Vie tiež udržať na streche 350 kg, utiahnuť súpravu s celkovou hmotnosťou 6 500 kg, ale zároveň môže na odľahlých miestach slúžiť ako generátor, ktorý človek nemusí ťahať so sebou. Má ho už priamo zabudovaný v aute.
