Ford Ranger ako mobilná základňa podnikateľa. Takéto možnosti pikap v Európe ešte nemal - FOTO

Ford zverejnil aktualizovaný cenník modelu Ranger, ktorý už zahŕňa aj novú plug-in hybridnú verziu.
Ford Expands Global Truck Family with First Ever Ranger Plug in
Foto: Ford

Ford prináša na slovenský trh novú verziu modelu Ranger. Plug-in hybrid dodáva autu celkom nové možnosti. Zároveň bude patriť k najsilnejším a najschopnejším pikapom u nás. 

Ford zverejnil aktualizovaný cenník modelu Ranger, ktorý už zahŕňa aj novú plug-in hybridnú verziu. Ranger PHEV získate výhradne vo výbave Wildtrak. Wildtrak je už jedna z vyšších, na štýl a pohodlie orientovaných výbav.

Cena štartuje na úrovni 47 490 eur bez DPH a 58 413 eur s DPH. Cena je na vlas rovnaká s motorom 3.0 V6, ktorý taktiež môžete dostať minimálne vo výbave Wildtrak, no okrem toho aj v najluxusnejšej výbave Platinum. Vtedy začína na úrovni 51 490 eur bez DPH. 

Konkurentov je viac, takéto možnosti obvykle nemajú

Ranger súčasnej generácie patrí jednoznačne medzi najlepšie pick-upy na trhu spolu so svojim pokrvným súrodencom menom Volkswagen Amarok. Obe autá majú obdivuhodne širokú ponuku verzií a najmä motorizácií a to v čase, keď takmer všetky konkurenčné pick-upy alebo úplne zmizli z ponuky, alebo sú k dispozícii len v obmedzenej forme.

Najväčším konkurentom je pre obe autá Toyota Hilux, no na trhu sú aj modely ako Isuzu D-Max, či KGM Musso (bývalý SsangYong) a aj Jeep Gladiator (žiaľ už len skladovky), či Dongfeng DF 6. Každý z nich Rangeru konkuruje iným spôsobom, no väčšinou najmä cenou. 

Ford Ranger kúpite s tromi naftovými špecifikáciami. Základom je naftový motor 2.0 TDCi (úžitkový ekvivalent) s výkonom 125 kW. Nad ním stojí ten istý motor avšak s dvomi turbodúchadlami s výkonom 151 kW a na vrchole ponuky štandardných verzií stojí 3.0 TDCi s výkonom 177 kW.

K nemu treba prirátať športovo ladený variant Ford Ranger Raptor, ktorého vrcholným motorom je benzínový 3.0 Ecoboost BiTurbo V6 s výkonom 215 kW. Teraz je tu i eko verzia s plug-in hybridným mohonom s označením 2.3 Ecoboost PHEV s maximálnym výkonom 207 kW (381 k) a s maximálnym systémovým krútiacim momentom 697 Nm. 

Takto to funguje

Plug-in hybridný systém použitý v modeli Ranger je iný, než hybridy a plug-in hybridy, ktoré Ford ponúka v osobných automobiloch ako je napríklad Ford Kuga. Základná odlišnosť je v uložení motora a v tom súvisiacich špecifikách. Ranger má motor uložený pozdĺžne.

Elektromotor je umiestnený medzi 2,3 litrovým štvorvalcom a 10-stupňovou automatickou prevodovkou na mieste, kde by štandardne mal byť hydrodynamický menič. Prostredníctvom spojok dokáže systém pracovať vo všetkých hybridných režimoch – s čisto spaľovacím pohonom, s čisto elektrickým pohonom i spoločne pre maximálny výkon. Podobne fungujú hybridy prémiových značiek ako Mercedes, BMW a ďalších s pozdĺžne uloženým motorom. 

Výhodou takéhoto systému je, že elektromotor dokáže rekuperovať energiu a zároveň pomáhať spaľovaciemu motoru v každej situácii bez ohľadu na zaradený prevod. Súčasťou systému je menič napätia a batéria s kapacitou 11,8 kWh umiestnená pod nákladovým priestorom. Batéria je mimoriadne nízka, takže prakticky nijako neobmedzuje ani výšku vozidla, nákladovej plochy a ani prejazdnosť v teréne.

Systém prenáša silu dvoch motorov cez 10-stupňovú automatickú prevodovku a elektronicky riadenú rozdeľovaciu prevodovku a uzamykateľný zadný diferenciál na obe nápravy podľa potreby. Prioritne je poháňaná zadná náprava, no systém vie poslať až 50 percent krútiaceho momentu na predné kolesá. 

Ford Expands Global Truck Family with First Ever Ranger Plug in
Foto: Ford

PHEV nielen na úsporu emisií a dobrý pocit

Model dokáže prejsť približne 43 km v čisto elektrickom móde. Za jazdy si vie udržiavať, alebo zvyšovať úroveň nabitia batérie. Najväčším benefitom tohto systému je okrem čisto elektrickej bezemisnej jazdy a vysokého systémového výkonu, krútiaceho momentu a s tým spojenej dynamiky (z 0 na 100 km/h za 9,2 s) najmä možnosť využívať Ranger ako generátor elektrickej energie.

Cez zástrčky v nákladovom priestore vie živiť elektrické spotrebiče s odberom až do 6900 Wattov (6,9 kW). Ranger tak vie uživiť nielen elektrický ohrievač, hriankovač a ďalšie podobné záležitosti, ale aj náročnejších pomocníkov na stavbe podobne ako bežný prenosný generátor.

Model tak môže slúžiť nielen ako vozidlo schopné uniesť takmer tonu nákladu na korbe (940 kg) a utiahnuť 3 500 kg brzdený príves. Vie tiež udržať na streche 350 kg, utiahnuť súpravu s celkovou hmotnosťou 6 500 kg, ale zároveň môže na odľahlých miestach slúžiť ako generátor, ktorý človek nemusí ťahať so sebou. Má ho už priamo zabudovaný v aute. 

Ford Expands Global Truck Family with First Ever Ranger Plug in
Foto: Ford
Firmy a inštitúcie: Ford