Fiat Grande Panda: električka a po novom aj silnejší hybrid. No Fiat má ešte jedno eso v rukáve - VIDEO, FOTO

Fiat Grande Panda je nový kompaktný crossover značky Fiat, ktorý chce Európanov opäť naučiť milovať malé autá.
Fiat_grande_panda_hybrid_08.jpg
Fiat Grande Panda je nový kompaktný crossover značky Fiat inšpirovaný pôvodnou Pandou z rokov osemdesiatych. Foto: Fiat.

Model Fiat Grande Panda vstúpil na západné trhy výhradne v elektrickej forme. Krátko po spustení predaja prichádza do ponuky aj nová generácia hybridného ústrojenstva. A je celkom možné, že príde ešte jedna zaujímavejšia verzia. 

Fiat Grande Panda je nový kompaktný crossover značky Fiat, ktorý chce Európanov opäť naučiť milovať malé autá. Prichádza s hranatým dizajnom jasne inšpirovaným pôvodnou Pandou z rokov osemdesiatych. Zároveň pridáva viacero odkazov na popkultúru a umenie vrátane prednej “mriežky” chladiča, či predných pixelových LED svetiel odkazujúcich na staré arkádové hry.

Recyklované materiály

V kabíne nájdete všetky moderné systémy, veľké displeje (vo vyšších výbavách), asistenčné systémy ADAS, ale aj praktický dizajn, kopu odkladacích miest, šikovné riešenia a samozrejme recyklovateľné a najmä už recyklované materiály. Napríklad časť palubnej dosky je tvorená z materiálu, ktorý je z 33 percent tvorený recyklovanými bambusovými vláknami. 

Auto s dĺžkou 3,99 metra, výškou 1,57 metra, šírkou 1,763 metra a rázvorom 2,54 m má byť dôkazom, že Európan v skutočnosti nepotrebuje veľké pažravé autá inšpirované Amerikou. Pre nás sú predsa typické malé šikovné autá s prekvapivo priestrannou kabínou a univerzálnymi schopnosťami s nízkou spotrebou a nízkymi prevádzkovými nákladmi.

Také akým bola práve prvá generácia Pandy. Elektrická i spaľovacia Grande Panda ponúknu sedenie pre piatich a batožinový priestor s kapacitou 350, respektíve 412 litrov – ak prirátate aj priestor pod spodným deklom. 

Električka ako základ, hybrid ako lacnejšia alternatíva

Elektrická verzia so 44 kWh batériou ponúkne dojazd 320 km na nabitie, pričom nabitie môžete vykonávať aj vstavaným káblom, ktorý je uskladnený v prednej časti vozidla. 

Automobil má výhradne predný pohon s elektromotorom s výkonom 83 kW (113 k) a s krútiacim momentom 122 Nm. Auto dosiahne maximálnu rýchlosť 132 km/h a z 0 na 100 km/h zrýchli za 11 sekúnd. 

Nový hybrid, ktorý aktuálne vstupuje do ponuky a zákazníci na trhoch západne od našich hraníc si ho už môžu kúpiť bude vybavený aktualizovaným hybridným systémom. Zaujímavosťou je, že hybrid sa už ani pri maximálnom výkone nebude spoliehať výhradne na spaľovací motor.

Maximálny dostupný výkon je systémový, to znamená, že ho tvorí ako spaľovací motor, tak elektromotor. Spaľovací motor 1.2 TGen3 dodá 74 kW (100 k), elektromotor má 21 kW (28 k). Krútiaci moment je 205 Nm. Hybrid zvládne 160 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h prejde za 11,2 sekundy. 

Hybridný pohon sa skladá zo spomínaného trojvalcového turbomotora, viacspojkovej šesťstupňovej automatickej prevodovky so zabudovaným 48 V elektromotorom, s invertorom a centrálnou riadiacou jednotkou. K tomu patrí 0,876 kWh NMC hybridná batéria. 

Modernizovaný systém umožňuje parkovanie, či cúvanie a štartovanie v elektrickom režime. Zároveň môže auto odjazdiť až približne kilometer v čisto elektrickom móde pri pohybe v rýchlostiach do 30 km/h. 

Grande Panda Hybrid čoskoro dorazí aj k nám a aj u nás bude základná verzia dostupná s cenou pod 19-tisíc eur. 

Fiat Grande Panda 4×4

Fiat zároveň pri príležitosti prvých európskych novinárskych jázd s novými Grande Pandami predstavil koncept Pandy, na ktorú sa publikum pýta už od začiatku a ktorá nepochybne do portfólia nového modelu patrí.

Panda 4×4 je totiž skutočnou ikonou a autom, ktoré ešte dnes využívajú mnohí Taliani žijúci na vidieku k jazde za povinnosťami i jazde k svojim poliam, viniciam a sídlam bez ohľadu na počasie. Koncept sa volá Grande Panda 4×4 Manifesto a má byť dôkazom, že ani moderná Panda bez pohonu všetkých kolies nemôže existovať a že si to výrobca dobre uvedomuje. 

Fiat_grande_panda_4x4_manifesto_02.jpg
Fiat Grande Panda 4×4. Foto: Fiat.

Jediná chybička krásy na tomto koncepte je, že auto nemá výfuk, no má viditeľnú prednú nabíjačku, respektíve jej kryt. Auto teda má byť čisto elektrické so zadným elektromotorom, čo nepochybne sklame nielen talianskych vidiečanov.

No možno jedného dňa bude Grande Panda 4×4 aj s označením Hybrid. Nakoniec, koncern Stellantis takýto pohon s druhým zadným elektromotorom už v ponuke majú. Napríklad pri aute zvanom Jeep Avenger. 

Firmy a inštitúcie: Fiat