Druhou najčastejšou príčinou nehôd bývajú pneumatiky

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Zimné pneumatiky
Foto: ADAC

BRATISLAVA 16. októbra (WEBNOVINY) – Spoločnosť Slovdekra zrejme mnohí poznáte ako vykonávateľa technických a emisných kontrol na Slovensku. Táto spoločnosť sa však okrem iného venuje aj zisťovaniu príčin závažných dopravných nehôd. Súdni znalci v odbore cestnej dopravy na základe obhliadky poškodených vozidiel určujú, čo mohlo byť príčinou nehody.

Najčastejšie sa vina pripíše vodičom. Sú však aj také nehody, kedy zlyhá technika a vodiči sú v tom nevinne. A čo najčastejšie zlyháva? Väčšinou sú to brzdy. Až 50% nehôd, ktoré boli zavinené dôsledkom technického zlyhania vozidla, majú na svedomí brzdy. Na druhom mieste so 17-timi percentami skončili pneumatiky.

Čo z toho vyplýva? Že ľudia nie len že zanedbávajú bežnú údržbu vozidla (brzdy), ale často zabúdajú aj na pneumatiky. Tie sú pritom jedinou časťou auta, ktorá je v kontakte s okolitým svetom. Pneumatiky nesú celú váhu auta, do istej miery tlmia jazdu, no najmä zabezpečujú prenos riadiacich a brzdných síl na vozovku. To všetko iba na ploche pár desiatok centimetrov štvorcových.

Zimné pneumatiky
Foto: ADAC

„Treba si uvedomiť skutočnosť, že veľkosť bežnej plochy 15“ pneumatiky, ktorou sa dotýka s vozovkou je približne veľkosť ľudskej dlane. Čiže štyri plochy veľkosti dlane majú za úlohu niesť sily, ktorými pôsobí vozidlo na povrch vozovky. Od týchto štyroch malých plôch závisí často ľudský život,“ upozorňuje Peter Krištín, inštruktor Školy šmyku. „Pneumatiky sú jediným spojením vozidla s vozovkou. Cez ne sa prenáša veľký výkon motora, ale aj mnohonásobne väčší výkon bŕzd. Ak toto spojenie nemá také parametre, aké by aspoň minimálne malo mať, tak systémy ako ABS, EDS, ASR, ESP a brzdiaci asistent nefungujú, resp. nemajú adekvátny účinok,“ dopĺňa dopravný expert Jozef Drahovský.

Nekvalitné alebo staré pneumatiky môžu spôsobiť šmyk vozidla vo vlhkom počasí, alebo pri brzdení. Na kvalite pneumatík často závisia ľudské životy. Zorientovať sa však v ich kvalite nie je jednoduché. Aj toto bolo dôvodom zavedenia nového označovania pneumatík v rámci Európskej únie.

Pneumatiky
Foto: SuperDrive

Na novozavedených povinných štítkoch je však iba zlomok údajov o pneumatike. Tých parametrov, ktorými sa dá pneumatika charakterizovať, je mnohonásobne viac. Preto je vždy lepšie vybrať si pneumatiku na základe testov nezávislých organizácií, ako je napríklad ADAC.

Nemecký auto-moto klub ADAC pri testoch pneumatík skúma nie len valivý odpor pneumatiky, jej brzdnú dráhu na mokrom povrchu, či hlučnosť, ale aj jazdné vlastnosti na suchej vozovke, na snehu, na ľade a mieru opotrebovania. Výsledky najnovších testov organizácie ADAC sme vám predostreli v tomto článku.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať