Dacia Bigster je nový prírastok v portfóliu modelov tejto rozpočtovo orientovanej značky. Pôvodne mal “veľký Duster” ponúknuť aj sedemmiestne usporiadanie, no Dacii to v Exceli akosi nevychádzalo ako opodstatnený náklad, a tak prišiel Bigster len ako päťmiestna verzia.
A prečo to nevychádzalo? Lebo štatistiky hovorili, že sedem miest si v tejto veľkostnej kategórii vyberie tak cca 8% zákazníkov a čo je možno ešte dôležitejšie, tých 8% zákazníkov by obišlo model Jogger, ktorý je presne na prepravu sedmice rozpočtovo orientovaných členov posádky určený. A keď už si Dacia dala námahu s oživením MPV segmentu, nebude ho predsa sama dusiť.

Bentley Bentayga Speed je celkom nový model. Prináša viac výkonu, lepšie schopnosti, viac zábavy – VIDEO, FOTO
Dacia Bigster je teda tu a jej cieľom je ku značke prilákať zákazníkov, ktorí by doteraz po Dacii nepozreli. Na palube vie mať množstvo doplnkovej výbavy, moderných technológií a čo je hlavne, nevyzerá akoby to bolo totálne lacné auto.
Skrátka, v porovnaní s minulosťou je to skutočne luxusná Dacia. Otázkou však zostáva, prečo by ste si ju vlastne mali kúpiť a rovnako dôležitou otázkou zostáva, prečo by ste si ju radšej mali odpustiť. Zhrnuli sme odpovede na tieto pálčivé otázky tak, aby bolo pre vás rozhodnutie jednoduchšie.
1. dôvod prečo kúpiť – cena, cena, cena, cena…
Dacia Bigster je plnohodnotné stredne veľké SUV. Konkuruje modelom ako Hyundai Tucson, Kia Sportage, Volkswagen Tiguan, Renault Austral, Honda ZR-V, Citroen C5 Aircross a mnohým ďalším. V porovnaní s nimi však dokáže tú istú “nádobu” s podobnými schopnosťami a možnosťami dodať výrazne lacnejšie.

Škoda predstavila nový Enyaq RS Race: Elektrický špeciál pre trate s DNA Fabie RS Rally2 - FOTO
Tucson je od 27-tisíc, Sportage od 27-tisíc, Tiguan od 30-tisíc, Austral je od 27-tisíc, ZR-V od 39-tisíc, C5 Aircros od 31-tisíc… Dacia Bigster? 21 990 eur. Poviete si, že to nejde porovnávať, veď spomenuté autá majú viac výbavy, sú lepšie postavené, majú vyspelejšie motory, technológie, hybridy… Vlastne ani nie a to je pointa.
Bigster má nový turbomotor s výkonom 140 koní, má aj 4×4 verziu, má aj full-hybrid. Jeho turbomotor je mild-hybrid tak ako pri ostatných modeloch. Má slušný výkon, krútiaci moment, krivky i prejav.
2. dôvod prečo kúpiť – menej žerie a má aj verziu LPG
Dacia Bigster je veľké auto, no krivky karosérie zdieľa s menším, rovnako novým Dusterom. Obe autá sú pritom majstrami v úspore hmotnosti a práve preto ich trojvalce a aj hybridný štvorvalec žerú tak málo. Bigster má bez ohľadu na motor prevádzkovú hmotnosť niekde medzi 1350 až 1515 kg (4×4 a hybrid).
O málo viac hmotnosti a väčšiu kabínu v porovnaní s Dusterom si kompenzuje vyšším výkonom rovnakých motorov i vyšším objemom (hybrid má 1,8 l). Jeho spotreba paliva je tak len o málo väčšia ako v prípade Dustera a ten dokáže i s pohonom všetkých kolies jazdiť za obdivuhodne málo.
Naša skúsenosť s Dusterom bola, že štvorkolka bola pružnejšia i úspornejšia ako hybrid. No ten zas ponúkal veľké pohodlie automatu za podstatne menej s tým, že za úspornú jazdu dokázal odmeniť nízkou spotrebou (obe autá v priemere jazdili od 6 do 7 litrov, či 4×4, či hybrid).

Test Kia EV6 - vydarený facelift a užitočné zmeny aj vo vnútri - VIDEO
Nedávno Dacia aktualizovala cenník aj o verziu schopnú jazdiť na benzín i na plyn LPG. Model má fabrický systém LPG s desaťročnou zárukou, ktorý už roky využívajú ďalšie autá v ponuke značky. LPG je vlastne zvyškové palivo, ktoré prirodzene produkuje menej CO2 ako benzín. Zároveň stojí bezmála o polovicu menej ako benzín (1,475 liter benzínu N95 vs. 0,744 liter LPG).
Spotreba LPG je síce v prepočte na litre o niečo vyššia, no aj tak sú náklady na jazdu na LPG výrazne nižšie ako pri benzíne. Bigster má 50 litrovú nádrž na benzín a 50 litrovú nádrž na LPG. Tak ako pri ostatných modeloch, aj jeho dojazd na obe nádrže sa pohybuje niekde okolo 1000 km.
LPG verzia je dostupná v každej výbave a štartuje na cene 22 090 eur, teda je len o cca 100 eur drahšia ako verzia s rovnakým motorom bez LPG. Nevýhodou tohto plynu je, že s takýmto autom nemôžete ísť do podzemných garáží.

3. dôvod prečo kúpiť – priestranná kabína a veľký kufor
Mantry slovenských i českých motoristov Bigster spĺňa. Auto je SUV, v ktorom sa sedí vysoko a má obrovský kufor, ktorý takmer atakuje čísla väčšieho auta menom Škoda Kodiaq. Kufor Bigstera má od 612 (hybrid) po 702 l. Kodiaqovských 800 litrov to nie je, no Kodiaq je poľahky dvakrát drahším autom. Aj v kabíne je množstvo priestoru.
Auto má v porovnaní s Dusterom väčší rázvor, čo znamená, že vzadu sa odvezú aj dlhonohí. Komfortné sedenie pre štyroch, no zvládne aj piatich. Vzdušná kabína, dobrý výhľad, veľké displeje, asistenčné systémy, konektivita…
1. dôvod prečo nekúpiť – menej hviezd v nárazových skúškach
Aj keď je dnes trendy podceňovať výsledky crash testov EuroNCAP, ostatne ako všetko, čo “prikazuje tá zlá EÚ”, tak ako pri mnohých ďalších veciach, aj tu platí, že podceňovanie je úplne nezmyselné. EuroNCAP crash testy v súčasnosti nekladú až taký dôraz na asistenčné systémy ako v nedávnej minulosti. Niežeby ich čoraz viac netestovali, no v konečnom výsledku nehrajú až takú veľkú úlohu ako predtým a idú ruka v ruke s pasívnou bezpečnosťou.
Bigster dostal v crash testoch 3 hviezdy z piatich. To sú stále lepšie výsledky ako menšie a lacnejšie autá značky, no stále to nedosahuje päťhviezdičkový štandard ostatných konkurentov. Treba ale uznať, že tri hviezdy sú dnes solídnym výsledkom. Je to totiž výsledok, ktorý je omnoho ťažšie dosiahnuť ako plný počet piatich hviezd pred 15-timi rokmi.
To len na margo u nás populárneho presvedčenia, že staršie autá sú bezpečnejšie ako moderné Dacie, nie nie sú. Určite nie v porovnaní s Bigsterom. Isteže pri strete s vyše dvojtonovým starým GL-kom bude Bigster ťahať za kratší koniec, no s tým človek ráta, keď si nekupuje to najdrahšie a najťažšie prémiové auto, však?

Slovenský Defender prichádza s faceliftom, zmeny si všimne len plastický chirurg - FOTO
Bigster prišiel o hviezdy aj pre asistenčné systémy, ale aj pre absenciu niekoľkých dôležitých prvkov pasívnej i aktívnej bezpečnosti. Aj keď je jeho kabína dostatočne tuhá a nárazom odolala, najmä vodič by pri nárazových testoch dostal zabrať a tlaky na hrudník i na pravú dolnú končatinu boli väčšie, než by mali byť. Bočné nárazy dopadli celkom dobre, no pri čelných nárazoch má Bigster čo doháňať. Slabinou sú preň absencia stredového airbagu i kolenného airbagu vodiča.
Aj keď Bigster mierne stráca na konkurentov najmä v aktívnej bezpečnosti (konštrukcia je pevná a odolná), platí, že žiadna Dacia doteraz ešte nebola bezpečnejšia ako práve Bigster.

2. dôvod prečo nekúpiť – absencia hi-end riešení
Dacia Bigster nie je pre každého. Aj keď je to najlepšie vybavená, najlepšie postavená a najbezpečnejšia Dacia všetkých čias, má zopár slabých miest najmä pre tých, ktorí hľadajú to najlepšie.
Začnime pri tom najmenej výraznom – pri plastoch v kabíne. Aj keď pôsobia dobre, skúsený užívateľ odhalí, že nepatria k tým najkvalitnejším, najmäkším. Otázkou však je, či potrebujete aby bol plast mäkký aj tam, kde sa ho obvykle nikto nedotýka. Vizuálna stránka palubnej dosky i ďalších komponentov išla hore, na rozdiel od mnohých drahších áut v Bigsterovi prakticky nič nevŕzga a všetko drží na mieste. Ale ten dotyk a pohľad prezrádza, že to jednoducho nie je to najrafinovanejšie pod slnkom i v tieni…
Displeje a asistenti a prvky výbavy. Dacia ešte nikdy nebola tak dobre vybavená a nemala v ponuke toľko moderných technológií, no stále nemá k dispozícii tie najpokročilejšie z nich. Príkladom za všetky je absencia hi-end audia, či matrix LED svetlá. Ani audiofily, ani technologický geakovia si na svoje v Bigsterovi neprídu. Má len obyčajné audi a má len bežné LED svetlá bez adaptivity a bez matrixu a diaľkové svetlá sú iba halogény.