BRATISLAVA 2. decembra (WEBNOVINY) – Na Slovensku je pravidlom, že akýkoľvek celospoločenský problém začnú zodpovedné orgány riešiť až vtedy, keď presiahne únosnú mieru. Diaľnica D1 medzi Bratislavou a Trnavou sa týka len vodičov, ktorí po nej jazdia, ale až niekoľko tragických dopravných nehôd prinútilo konať samotného ministra dopravy. Cesta vo výstavbe, teda aspoň počas tej výstavby, nemôže spĺňať parametre hotovej cesty a tak začali kompetentní špekulovať ako pri chýbajúcom odstavnom pruhu zvýšiť hlavne bezpečnosť premávky.
Z tohto dôvodu od 1. novembra pribudli na úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou hneď dve nové dopravné značky označené vo vyhláške č.9/2009 ako B 31a – najvyššia povolená rýchlosť a B 19 – zákaz jazdy motorových vozidiel vo vzdialenosti kratšej, ako je vyznačené na značke. Rozhodnutie znížiť maximálnu povolenú rýchlosť, v tomto prípade na 110 km/h, má na ceste vo výstavbe svoje opodstatnenie, aj keď odporcovia tvrdia, že bude na úkor plynulosti premávky. Na diaľnici má vodič dobrý rozhľad a preto rýchlosť nepatrí medzi najčastejšiu príčinu dopravných nehôd. Tými sú nedostatočné venovanie pozornosti jazde a nedostatočný odstup medzi vozidlami. A najhoršou príčinou je ich vzájomná kombinácia. Zákon č.8/2009 o premávke na cestách síce vzdialenosť medzi vozidlami upravuje v paragrafe 17 kde sa píše:
(1) Vodič je povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.
Pojem „takú vzdialenosť“ však vodiči na diaľnici neberú príliš zodpovedne, a preto im presne stanovenú hodnotu v metroch prikazuje dopravná značka. Vzdialenosť sedemdesiat metrov je na rýchlosť 110 km/h podľa môjho názoru dosť veľká, ale keď vidím ako niektorí vodiči prechádzajú z jedného jazdného pruhu do druhého, beriem to aj ako určité preventívne opatrenie.
Napriek paragrafu 17 a napriek dopravným značkám sa aj naďalej jazdí po diaľniciach „na nárazníkoch“ veselo ďalej. Na nové povinnosti si vodiči len ťažko zvykajú a situáciu nepomohlo zlepšiť ani vyjadrenie policajného hovorcu, že na dokumentáciu priestupkov a ukladanie pokút za porušenie dopravnej značky B 19 chýba dopravným policajtom metodika. Keď chýba metodika, hádam pomôže matematika. Reakčná doba na situáciu v cestnej premávke je u priemerného vodiča 1 sekunda. Je to čas, ktorý uplynie, kým spozoruje rozsvietené brzdové svetlá na vozidle pred ním a túto zmenu si uvedomí. Za 1 sekundu auto jazdiace rýchlosťou 110 km/h prejde rovných 30 metrov. Skrátenie tejto vzdialenosti má automaticky za následok hrozbu dopravnej nehody. Vzdialenosť 10 alebo 5 metrov medzi vozidlami už nie je hrozba ale istota.
Rada na záver:
Pri výške sankcií za tento dopravný priestupok by sa mohli policajti inšpirovať rovnako závažnými porušeniami zákona, ako sú napríklad jazda cez križovatku na červené signálne svetlo, alebo nedania prednosti v jazde, lebo aj tie priestupky zvyčajne končia dopravnými nehodami.