Bazometer: Pozor na zipsovú jazdu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Zápcha
Foto: SITA

Cesty s dvomi alebo viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere zabezpečujú plynulosť cestnej premávky najmä v obciach. Zvyšovanie alebo znižovanie počtu jazdných pruhov upravujú dopravné značky C 22a a C 22b uvedené vo vyhláške Ministerstva vnútra č.9 z roku 2009. Pokiaľ sa na ceste zvyšuje počet jazdných pruhov majú to vodiči motorových vozidiel pomerne dosť jednoduché. Na začiatku ďalšieho jazdného pruhu stačí zapnúť znamenie o zmene smeru jazdy, zaradiť sa do neho a plynulo pokračovať v jazde.

Na miestach, kde sa počet jazdných pruhov znižuje, napríklad z troch do dvoch alebo z dvoch do jedného to už také jednoduché nie je. Aj preto, lebo mnohí vodiči si na týchto úsekoch nesprávne vysvetľujú pojem striedavého radenia, alebo takzvanej „zipsovej jazdy“. Pokiaľ sa vodič v končiacom jazdnom pruhu chce zaradiť do medzery medzi vozidlá v priebežnom jazdnom pruhu a vodiči jazdiaci v ňom mu to dobrovoľne umožnia je všetko v úplnom poriadku. Ak sa však chce medzi nich za každú cenu natlačiť dopúšťa sa dopravného priestupku a keď svojim konaním spôsobí dopravnú nehodu stáva sa jej vinníkom lebo porušil ustanovenie paragrafu 10, ods. 6 zákona č. 8/2009 o premávke na cestách, ktorý uvádza:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.

Ján Bazovský
Foto: SITA

Zámerne som zvýraznil slová „je povinný dať prednosť“, lebo hoci je takzvaná zipsová jazda už každodennou realitou, zakladá sa výlučne len na tolerancii vodičov jazdiacich v priebežných jazdných pruhoch a nie je automaticky vynútiteľná zo zákona. Zaujímavé je aj druhé zvýraznené slovné spojenie na konci odstavca: „to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou“. Nuž a tú príslušnú dopravnú značku som ani v predpisoch ani na cestách so zníženým počtom jazdných pruhov nikde nenašiel. Vo vyhláške č. 9/2009, ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke, sa síce nachádza príkazová dopravná značka označená ako C 30 Striedavé radenie, ale tá sa podľa môjho názoru týka úplne inej dopravnej situácie. Posúďte sami. V paragrafe 10 zákona o premávke na cestách sa nachádza aj odstavec 10 s nasledovným textom:

(10) Ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky, vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič obchádzajúci prekážku pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu.

Na porovnanie uvádzam vysvetlenie k používaniu dopravnej značky C 30 Striedavé radenie uvedené vo vyhláške č. 9/2009:

Značka Striedavé radenie (č. C 30), ktorej symbol môže byť obrátený, vyznačuje miesto, kde platí striedavé radenie do priebežného jazdného pruhu. Značka sa používa v záujme zvýšenia plynulosti cestnej premávky, ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky. Vodič vozidla idúceho vo voľnom, alebo v priebežnom jazdnom pruhu, je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla, nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy, preradenie do voľného alebo priebežného jazdného pruhu. Vodič pri zaraďovaní do voľného alebo priebežného jazdného pruhu pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom alebo priebežnom jazdnom pruhu.

Podľa môjho názoru, trvalé zníženie počtu jazdných pruhov v jednom smere nemožno označiť ako prekážku v cestnej premávke a preto je potrebné buď zmeniť výklad používania dopravnej značky Striedavé radenie, a umiestniť ju na miesta so zníženým počtom jazdných pruhov, alebo legislatívne upraviť povinnosť striedavého radenia, nielen pri prekážkach v cestnej premávke, ale aj pri znížení počtu jazdných pruhov.

Rada na záver:

Pri „zipsovej jazde“ buďte mimoriadne opatrní.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Bazovský