BRATISLAVA 29. júna (WEBNOVINY) – Hoci od nedele 1. júla nadobudne účinnosť novela zákona č.8/2009 o cestnej premávke zavádzajúca v paragrafe 6a nový inštitút a to zodpovednosť držiteľov vozidiel, jej okamžitá aplikácia pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky je trošku komplikovanejšia než sa na prvý pohľad zdá. Hneď s niekoľkých dôvodov.
Tým prvým je už klasický nedostatok finančných prostriedkov na obstaranie technických zariadení a softvéru zabezpečujúceho autonómnu činnosť systému od zberu dát, ich vyhodnotenia, vygenerovania príslušnej sankcie a údajov o konkrétnom držiteľovi vozidla bez akéhokoľvek vonkajšieho zásahu neoprávnených osôb. Na základe týchto údajov potom spracuje policajný orgán rozkaz o uložení sankcie a doručí ho držiteľovi vozidla. Policajný zbor plánuje nakúpiť a nainštalovať až 150 statických zariadení na najkritickejších úsekoch ciest a diaľnic a ďalších 50 prenosných zariadení využívať podľa aktuálnej dopravnej situácie.
Druhým sú avizované informácie o „akejsi skúšobnej prevádzke automatizovaného systému“, ktorá by mala odstrániť všetky prípadné chyby a nedostatky tak, aby bol celý proces spoľahlivý a legislatívne čistý. Akú dobu bude trvať testovacia prevádzka nedokážu odhadnúť ani zástupcovia Prezídia PZ. V zahraničí to trvalo dva – tri roky.
Určitým problémom môže byť aj samotné zisťovanie a dokumentácia dopravných priestupkov vymedzených v paragrafe 6a. Kým na zákaz predchádzania, zákaz otáčania a cúvania, prejazd cez križovatku a železničné priecestie v čase, keď je to zakázané, postačia fotografie, pri porušení povinnosti zastaviť vozidlo na príkaz dopravnej značky alebo nerešpektovanie dopravnej značky zakazujúcej zastavenie a státie bude potrebný súvislý videozáznam lebo z fotografie nemusí byť jasné, či vodič naozaj uviedol vozidlo do pokoja, čiže zastavil.
No a treba si tiež uvedomiť, že osobitné ustanovenia o správnych deliktoch držiteľa vozidla nebudú využívané vždy a všade na cestách. Pri zisťovaní a riešení dopravných priestupkov je aj naďalej prioritou príslušníkov PZ subjektívna zodpovednosť ich páchateľov. V prvom rade budú postihovať konkrétne osoby a vodičov, ktorí spáchali dopravný priestupok. Tzv. objektívna zodpovednosť sa uplatní len v súvislosti s používaním automatického systému na zisťovanie priestupkov stacionárnymi alebo prenosnými technickými zariadeniami. Prezident PZ vydá pokyn, kedy a za akých okolností možno využívať na zisťovanie priestupkov aj iné technické zariadenia, ktorými už disponujú policajti a riešiť ich v zmysle ustanovení o správnych deliktoch držiteľa vozidla. Podľa tohto pokynu prezident alebo ním poverená osoba určí jednotlivé miesta, dátumy a čas, kedy môžu policajti napríklad merať rýchlosť a dokumentovať iné dopravné priestupky bez povinnosti vybaviť ich na mieste alebo zisťovať v správnom konaní konkrétneho priestupcu. Malo by sa to týkať tých úsekov ciest a diaľnic, kde vzhľadom na vysokú maximálnu povolenú rýchlosť, na nepriehľadné zákruty, na vysokú hustotu premávky alebo iné okolnosti, by zastavením vozidla mohlo dôjsť k ohrozeniu bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.
Policajti dobre poznajú takéto úseky, ako aj dobu, kedy najčastejšie dochádza k porušovaniu pravidiel o cestnej premávke, a tak mi spočiatku nebolo zrejmé, prečo ich má určovať policajný prezident. Má to však svoju logiku a hlavne zákonnosť. Zodpovednosť držiteľov vozidiel je jasne vymedzená a určením konkrétneho času a miesta sa dá predísť situáciám, kedy policajti zistia, že v správnom konaní nebude jednoduché usvedčiť konkrétneho priestupcu tak to „hodia“ na držiteľov vozidiel.
No a aby tých problémov nebolo málo za zmienku stojí ešte pripomenúť aj jedno ustanovenie §-u 139b zákona o cestnej premávke:
(2) Správny delikt držiteľa vozidla možno prejednať len vtedy, ak je zaznamenaný
technickými prostriedkami, ktoré používa alebo využíva Policajný zbor.
Spomínam ho preto, lebo mnoho vodičov mi kládlo otázku, či v zmysle zodpovednosti držiteľov vozidiel možno dokumentovať dopravné priestupky aj systémom kamerového dohľadu, ktorý používajú jednotlivé mestské polície? Odpovedať by sa dalo aj takto: Môžu, ale hneď od nedele to určite nebude. Aj pre mestských policajtov totiž platí, že sú v prvom rade povinní zistiť konkrétneho priestupcu priamo na mieste, alebo mu priestupok dokázať v správnom konaní.
Policajný zbor SR pri svojej činnosti spolupracuje s orgánmi štátnej správy, samosprávy… atď. Pokiaľ systém kamerového dohľadu dokáže pracovať v plne automatickom režime a technicky sa vylúči možnosť zásahu do neho neoprávnenou osobou, za podmienok vyplývajúcich z pokynu prezidenta PZ k správnym deliktom držiteľov vozidiel v budúcnosti môžu policajti uvažovať aj nad takouto formou spolupráce.
Rada na záver:
Predpokladám, že absolútna väčšina čitateľov jazdí zodpovedne a nepatrí ku chronickým porušovateľom pravidiel cestnej premávky alebo nebodaj k cestným pirátom. Preto nevidím dôvod, prečo by sa mali obávať nepretržitého dohľadu nad bezpečnosťou na cestách, aj keď už bude automatizovaný systém v bezchybnej prevádzke. A keby predsa len niečo, zo zákona existuje tiež možnosť podať proti rozkazu policajného orgánu o sankcii odpor.