BRATISLAVA 26. mája (WEBNOVINY) – Kruhový objazd možno definovať ako druh križovatky, na ktorej sa stretávajú najmenej tri cesty. Prvú križovatku, ktorá plnila približne rovnakú funkciu ako dnešné kruhové objazdy a jej tvar pripomínal kruh, postavili začiatkom dvadsiateho storočia v Anglicku. Odtiaľ sa, ale už prispôsobený pre cestnú premávku, rozšíril v šesťdesiatich rokoch takmer do celého sveta. Jeho nespornú výhodu pred klasickou križovatkou, či už riadenou alebo neriadenou, možno zhrnúť dvoma slovami: zbytočne nezdržiava. Vodiči prichádzajúci ku klasickej križovatke z vedľajšej cesty sú v hustej premávke často odkázaní na milosť, alebo skôr ohľaduplnosť, svojich kolegov jazdiacich po hlavnej ceste a v obci i ten najinteligentnejšie riadený semafór svieti zeleným signálom „voľno“ aj vtedy, keď križovatkou neprechádza už žiadne auto a zbytočne zdržiava vodičov z iných smerov. Križovatka v tvare kruhového objazdu umožňuje takmer plynulú premávku aj bez zložitých informačných a riadiacich technológií hlavne preto, lebo všetky cesty vedúce k nej stavia na jednu úroveň.
Keďže v našom svete, ani na cestách, nie je nič úplne dokonalé tak aj „kruháč“ má svoje nedostatky. Tým najmenším je v niektorých prípadoch jeho naozaj malý priemer. Nuž, nie všade a vždy možnosti terénu dovolia postaviť ho podľa našich predstáv. Mimoriadne opatrne si na ňom musia počínať najmä vodiči jazdných súprav a kamiónov.
Väčším problémom je veľký kruhový objazd s dvoma a viacerými jazdnými pruhmi v ňom. Dosť často sa stáva, že vodiči jazdiaci vo vnútornom jazdnom pruhu kruhového objazdu pri vychádzaní z neho ohrozujú vodičov nachádzajúcich sa vo vonkajšom jazdnom pruhu, ktorí pokračujú ďalej v smere jazdy. Hoci podľa §-u 10, ods. 6 zákona č.8/2009 vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza, je situácia na kruhovom objazde s dvoma jazdnými pruhmi veľmi často hrozivá. O dopravných nehodách zavinených porušením práve tejto povinnosti by asi najviac vedeli povedať nitrianski policajti, ktorí takýto druh križovatky v ich meste na konci R 1-ky už dlhé roky obhospodarujú.
Čisto „dopravní teoretici“ si možno otĺkajú hlavu nad otázkou, načo sa v novom zákone o premávke na cestách v §-e 20 Jazda cez križovatku objavil nový článok 5, ktorý znie: Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu označeného príslušnou dopravnou značkou je povinný dodržať smer na kruhovom objazde vyznačený šípkami. Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu má prednosť v jazde, ak dopravnou značkou nie je ustanovené inak. Načo, keď na naplnenie zmyslu kruhového objazdu treba les dopravných značiek „hlavná cesta“ a „daj prednosť v jazde“ ku každému z nich, aby bolo ustanovené inak? Treba! Križovatiek s i nevyznačenou hlavnou cestou, na ktorých platí povinnosť vodičov dať prednosť v jazde vozidlám prichádzajúcim sprava, je v obciach najmenej tisíckrát viacej ako kruhových objazdov. Riešenie je teda rozumnejšie a hlavne lacnejšie.
Nepochopiteľným problémom kruhového objazdu je jeho nepochopiteľné umiestnenie na ceste. Určite každý vodič pozná križovatku, ktorá by prestavbou na kruhový objazd prispela k zvýšeniu plynulosti cestnej premávky. Za všetkých si dovolím pripomenúť miesto, ktoré ja veľmi dobre poznám. Dostať sa na križovatke z cesty číslo 505 od diaľnice na Hodonínsku cestu z Bratislavy do Záhorskej Bystrice v rannej a popoludňajšej premávke je už pár rokov naozaj na dobré nervy. Tam by „kruháč“ pomohol. Ibaže, z ničoho nič sa objavil o pár kilometrov ďalej. V Devínskej Novej Vsi na Eisnerovej ulici. Smerom do centra a aj smerom z centra, sa na tomto úseku cesty dlhom asi tristo metrov nachádza šesť križovatiek, a medzi nimi aj nový kruhový objazd.
Keď ste nezabudli moju definíciu z úvodu, že vedú k nemu minimálne tri cesty a zbytočne nezdržiava, tak v tomto prípade je to priama cesta do Devínskej Novej Vsi, priama cesta z nej a príjazd z parkoviska pred novovybudovaným obchodným centrom. Kvôli tej tretej kruhový objazd zdržiava. Aj preto, že o sto metrov pred ním dokážu na klasickej križovatke oveľa početnejší vodiči plynule vychádzať zo sídlisk na hlavnú cestu a vracať sa späť, dokonca aj bez pripájajúcich a odbočovacích pruhov na tej istej ceste.
Rada na záver:
Pri vchádzaní do kruhového objazdu máte niekedy prednosť. V záujme plynulosti cestnej premávky. Preto počas jazdy sledujte dopravné značky a nadávať môžete akurát tým, čo vám ich nezmyselne do cesty postavili. Lebo samotné „kruháče“ si to nezaslúžia.