Americký hyperšport je konečne na svete. Corvette ZR1X má tie správne ingrediencie - FOTO

Chevrolet už dávnejšie postavil superšportové auto podľa tradičného európskeho receptu a teraz si nárokuje aj na titul hyperšport.
2026 Corvette ZR1X Pack Shot
Pohľad spredu na 3/4 modelu Corvette ZR1X v striebornej farbe Blade Silver a Corvette ZR1X v oranžovom tónovaní Sebring s balíkom ZTK Performance Package. Foto: Chevrolet

Americké športové autá boli vždy tak trochu v tieni tých európskych a napriek niekoľkým mimoriadnostiam sa na tomto fronte nezmenilo nič už dekády. Chevrolet ale už dávnejšie postavil superšportové auto podľa tradičného európskeho receptu a teraz si nárokuje aj na titul hyperšport. Taký titul prináleží čisto športovým homologizovaným vozidlám s výkonom výrazne presahujúcim úroveň 1000 koní a s hybridným pohonom.

Pritom hybridná Corvetta už nejaký piatok existuje. Volá sa E-Ray a kombináciou motora V8 s predným elektromotorom má nielen pohon všetkých kolies, ale aj solídny výkon necelých 700 koní. V Chevrolete si však uvedomili potenciál tohto systému a povedali si, že keď spoja to najlepšie čo pri Corvette majú, výsledný produkt môže byť mimoriadny a znesie porovnanie s autami od Ferrari, či McLarenu.

Corvette ZR1X – nech to ide cez všetky kolesá

Tak ako pri najnovšej generácii Corvette platí o všetkých verziách, aj pri ZR1X je hlavná pohonná jednotka – motor V8 umiestnený za posádkou s typickým európskym označením – v strede. Respektíve vzadu-v-strede. Hlavná pohonná jednotka umiestnená pred a mierne nad zadnými kolesami je z hľadiska jazdného výkonu tým najlepším usporiadaním.

Sila motora sa prenáša na zadnú nápravu, motor zadným kolesám vlastnou hmotnosťou dodáva priľnavosť a navyše auto celkom ľahko dosahuje takmer dokonalé rozloženie hmotnosti medzi nápravami. No a potom je tu ešte dodatočný elektromotor, ktorý pomáha nielen udržať auto vo vytýčenom smere v zákrutách, ale aj pri všetkých akceleráciách do rýchlosti 257 km/h. Následne sa predný elektromotor odpojí, aby sa následne pripojil pri poklese rýchlosti pod túto úroveň a získal si šťavu rekuperáciou.

Výkon z najvyššej ligy

Systémový výkon modelu ZR1X je 1250 konských síl, čo je v prepočte 932 kW(1267 k). Z toho 793 kW (1079 k) dodáva mocná V8-čka s dvomi 76 mm turbodúchadlami. Krútiaci moment je 1123 Nm. V8 motor má označenie Gemini, objem 5,5 litra. Má kovaný a sploštený kľukový hriadeľ, suchú kľukovú skriňu, turbá natlačené hneď za výfukovými ventilmi a zopár ďalších šikovných riešení, ktoré dnešné superšporty využívajú na zvýšenie výkonu a najmä jeho podania a rýchlosti reakcií na stlačenie plynu.

Veľkej V8-čke asistuje spomínaný predný elektromotor s vrcholným výkonom 189 koní a krútiacim momentom 197 Nm. Silu predného elektromotora limituje veľkosť trakčnej batérie, ktorá, ak by bola príliš veľká, zbytočne by zvyšovala hmotnosť auta.

Corvette ZR1X tak ponúkne rovnakú kapacitu ako model E-Ray – 1,9 kWh. Akurát je tu vyššia využiteľná kapacita, čo zvyšuje výstupné napätie a to zvyšuje celkový vrcholný výkon elektromotora. Elektromotor sa môže pochváliť spevnenými vnútornými komponentmi, batéria zas solídnym chladením.

O spoluprácu oboch motorov sa stará elektronika, ktorá neustále sleduje jazdnú situáciu a správanie vodiča tak, aby bol systém vždy pripravený poskytnúť maximum svojich možností. Výsledkom je zrýchlenie z 0 na 100 km/h za približne 2 sekundy a šprint na štvrť míle pod 9 sekúnd. Maximálka by mala byť niekde nad 375 km/h.

2026 Corvette ZR1X Interior Santorini Blue
Modrý interiér Santorini na modeli 2026 Chevrolet Corvette ZRX1. Foto: Chevrolet

Podvozok, aký Corvette ešte nemala

Corvette ZR1X je dostupná s dvomi nastaveniami podvozku, v oboch prípadoch sú základom adaptívne tlmiče MagneRide. Základný podvozok s pneumatikami Michelin PS4S robí zo ZR1X vraj príjemné auto na dlhé trasy. Balík ZTK Performance podvozok pritvrdí a dodá pneumatiky Michelin Pilot Cup 2R.

Zaujímavou súčasťou systému odovzdávania výkonu na cestu je systém Pre-Control pre prednú nápravu, ktorý aktívne manažuje tlaky v predných brzdách pre maximálnu možnú trakciu na výjazde zo zákruty. Vektoring sa pritom stará nielen o spoluprácu oboch náprav a motorov na nich, ale aj o nastavenie regeneratívneho brzdenia tak, aby autu nevädol výkon predného elektromotora ani pri odjazdení celej nádrže na okruhu.

Za spomenutie stoja aj brzdy. Vpredu sú 10-piestikové, vzadu 6-piestikové brzdy od Alconu, ktoré si brúsia zuby o kotúče s rozmerom 16,5 palca (420 mm). Kotúče sú karbón-keramické pre maximálnu odolnosť a trvácnosť bzrdného účinku. Výsledkom je brzdný účinok, ktorý pri spomalení z 290 km/h na 193 km/h vytvorí preťaženie 1,9 G.

Záujemcovia si k štandardnému aero balíku môžu prikúpiť aj Carbon Aero balík, ktorý dodáva autu prítlak na úrovni 544 kg.

2026 Corvette ZR1X Badge
Nový odznak Corvette ZR1X na modeli Corvette ZR1X z roku 2026 v striebornej metalíze Blade Silver. Foto: Chevrolet

Ťažšia, ale neporovnateľne lacnejšia

Corvette ZR1X by vďaka približne 115 kg hmotnosti hybridného systému mala mať hmotnosť niekde na úrovni 1780 kg (suchá hmotnosť), čo je v porovnaní s európanmi o stovečku až dve viac.

No toto ľahko vyváži fakt, že ZR1X kúpite ako kupé, tak kabrio a v cene, ktorá by nemala v základe prekročiť úroveň 150-tisíc eur. A to je skoro zadarmo, keď to porovnáte s Ferrari, ktorého cenovka sa odhaduje na nejakých 2,6 milióna eur a viac (podľa krajiny a príplatkov).