Americké športové autá boli vždy tak trochu v tieni tých európskych a napriek niekoľkým mimoriadnostiam sa na tomto fronte nezmenilo nič už dekády. Chevrolet ale už dávnejšie postavil superšportové auto podľa tradičného európskeho receptu a teraz si nárokuje aj na titul hyperšport. Taký titul prináleží čisto športovým homologizovaným vozidlám s výkonom výrazne presahujúcim úroveň 1000 koní a s hybridným pohonom.
Pritom hybridná Corvetta už nejaký piatok existuje. Volá sa E-Ray a kombináciou motora V8 s predným elektromotorom má nielen pohon všetkých kolies, ale aj solídny výkon necelých 700 koní. V Chevrolete si však uvedomili potenciál tohto systému a povedali si, že keď spoja to najlepšie čo pri Corvette majú, výsledný produkt môže byť mimoriadny a znesie porovnanie s autami od Ferrari, či McLarenu.
Corvette ZR1X – nech to ide cez všetky kolesá
Tak ako pri najnovšej generácii Corvette platí o všetkých verziách, aj pri ZR1X je hlavná pohonná jednotka – motor V8 umiestnený za posádkou s typickým európskym označením – v strede. Respektíve vzadu-v-strede. Hlavná pohonná jednotka umiestnená pred a mierne nad zadnými kolesami je z hľadiska jazdného výkonu tým najlepším usporiadaním.

Ferrari Amalfi - nová pocta ďalšiemu talianskemu mestu. Amalfi nasleduje príklad modelu Roma - FOTO
Sila motora sa prenáša na zadnú nápravu, motor zadným kolesám vlastnou hmotnosťou dodáva priľnavosť a navyše auto celkom ľahko dosahuje takmer dokonalé rozloženie hmotnosti medzi nápravami. No a potom je tu ešte dodatočný elektromotor, ktorý pomáha nielen udržať auto vo vytýčenom smere v zákrutách, ale aj pri všetkých akceleráciách do rýchlosti 257 km/h. Následne sa predný elektromotor odpojí, aby sa následne pripojil pri poklese rýchlosti pod túto úroveň a získal si šťavu rekuperáciou.
Výkon z najvyššej ligy
Systémový výkon modelu ZR1X je 1250 konských síl, čo je v prepočte 932 kW(1267 k). Z toho 793 kW (1079 k) dodáva mocná V8-čka s dvomi 76 mm turbodúchadlami. Krútiaci moment je 1123 Nm. V8 motor má označenie Gemini, objem 5,5 litra. Má kovaný a sploštený kľukový hriadeľ, suchú kľukovú skriňu, turbá natlačené hneď za výfukovými ventilmi a zopár ďalších šikovných riešení, ktoré dnešné superšporty využívajú na zvýšenie výkonu a najmä jeho podania a rýchlosti reakcií na stlačenie plynu.
Veľkej V8-čke asistuje spomínaný predný elektromotor s vrcholným výkonom 189 koní a krútiacim momentom 197 Nm. Silu predného elektromotora limituje veľkosť trakčnej batérie, ktorá, ak by bola príliš veľká, zbytočne by zvyšovala hmotnosť auta.

Prvá jazda: Hongqi HS3 zdvíha červenú vlajku veľkou maskou a komfortom na palube - FOTO
Corvette ZR1X tak ponúkne rovnakú kapacitu ako model E-Ray – 1,9 kWh. Akurát je tu vyššia využiteľná kapacita, čo zvyšuje výstupné napätie a to zvyšuje celkový vrcholný výkon elektromotora. Elektromotor sa môže pochváliť spevnenými vnútornými komponentmi, batéria zas solídnym chladením.
O spoluprácu oboch motorov sa stará elektronika, ktorá neustále sleduje jazdnú situáciu a správanie vodiča tak, aby bol systém vždy pripravený poskytnúť maximum svojich možností. Výsledkom je zrýchlenie z 0 na 100 km/h za približne 2 sekundy a šprint na štvrť míle pod 9 sekúnd. Maximálka by mala byť niekde nad 375 km/h.

Podvozok, aký Corvette ešte nemala
Corvette ZR1X je dostupná s dvomi nastaveniami podvozku, v oboch prípadoch sú základom adaptívne tlmiče MagneRide. Základný podvozok s pneumatikami Michelin PS4S robí zo ZR1X vraj príjemné auto na dlhé trasy. Balík ZTK Performance podvozok pritvrdí a dodá pneumatiky Michelin Pilot Cup 2R.

Mercedes-AMG nepostavil len nový koncept. AMG GT XX je unikátny nosič technológií - VIDEO, FOTO
Zaujímavou súčasťou systému odovzdávania výkonu na cestu je systém Pre-Control pre prednú nápravu, ktorý aktívne manažuje tlaky v predných brzdách pre maximálnu možnú trakciu na výjazde zo zákruty. Vektoring sa pritom stará nielen o spoluprácu oboch náprav a motorov na nich, ale aj o nastavenie regeneratívneho brzdenia tak, aby autu nevädol výkon predného elektromotora ani pri odjazdení celej nádrže na okruhu.
Za spomenutie stoja aj brzdy. Vpredu sú 10-piestikové, vzadu 6-piestikové brzdy od Alconu, ktoré si brúsia zuby o kotúče s rozmerom 16,5 palca (420 mm). Kotúče sú karbón-keramické pre maximálnu odolnosť a trvácnosť bzrdného účinku. Výsledkom je brzdný účinok, ktorý pri spomalení z 290 km/h na 193 km/h vytvorí preťaženie 1,9 G.
Záujemcovia si k štandardnému aero balíku môžu prikúpiť aj Carbon Aero balík, ktorý dodáva autu prítlak na úrovni 544 kg.

Ťažšia, ale neporovnateľne lacnejšia
Corvette ZR1X by vďaka približne 115 kg hmotnosti hybridného systému mala mať hmotnosť niekde na úrovni 1780 kg (suchá hmotnosť), čo je v porovnaní s európanmi o stovečku až dve viac.

Cybertruck od Lexusu má Yoke i riadenie cez kábel. Toto je nový Lexus RZ - FOTO
No toto ľahko vyváži fakt, že ZR1X kúpite ako kupé, tak kabrio a v cene, ktorá by nemala v základe prekročiť úroveň 150-tisíc eur. A to je skoro zadarmo, keď to porovnáte s Ferrari, ktorého cenovka sa odhaduje na nejakých 2,6 milióna eur a viac (podľa krajiny a príplatkov).