Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) oznámila, že od 1. novembra poskytne všetkým svojim zmluvným poskytovateľom jednodňovej zdravotnej starostlivosti úhrady bez finančných obmedzení, a to až do konca roka. Najväčšia zdravotná poisťovňa na Slovensku tým chce posilniť dostupnosť zdravotnej starostlivosti pre svojich poistencov.
V prvej fáze svojho kroku VšZP začiatkom roka vykonala rozsiahle kontroly pracovísk jednodňovej zdravotnej starostlivosti u takmer stovky zmluvných poskytovateľov. Výsledky kontrol odhalili viacero systémových problémov v tomto segmente zdravotníctva.
„Každé euro v zdravotnom sektore musí byť využité efektívne a v prospech poistenca. Naša kontrolná činnosť je kľúčovým nástrojom, ako to dosiahnuť. Výsledky kontrol VšZP poukázali na potrebu systémových zmien. Pri závažných nedostatkoch v personálnom obsadení a materiálno‑technickom vybavení sme informovali príslušné orgány vydávajúce povolenia na výkon činnosti. Realizované kontroly boli teda priamym vyjadrením snahy VšZP o efektívne využívanie verejných zdrojov a zabezpečenie najlepšej možnej zdravotnej starostlivosti pre takmer 3 milióny svojich poistencov,“ uviedla členka predstavenstva VšZP Denisa Slivková.
Úhrady bez finančného limitu
V následnej etape VšZP oznámila, že poskytovateľom jednodňovej zdravotnej starostlivosti bude od 1. novembra poskytovať úhrady za vykázanú starostlivosť bez finančného limitu až do konca roka. Ak poistenec VšZP u poskytovateľa jednodňovej starostlivosti nebude v danom prípade odliečený, VšZP uvádza, že dôvodom bude výlučne prekážka na strane poskytovateľa súvisiaca s jeho kapacitami či personálnym zabezpečením.

VšZP vykonala kontroly na pracoviskách jednodňovej zdravotnej starostlivosti, ukončila niekoľko zmlúv
Poisťovňa zároveň priznáva, že počas zavádzania kontrolných mechanizmov a optimalizácie siete poskytovateľov mohli niektorí poistenci pociťovať dočasné nepohodlie. VšZP preto prerušením spolupráce s vybranými poskytovateľmi jednodňovej zdravotnej starostlivosti, ktorí nedodržiavali stanovené pravidlá a štandardy kvality, údajne reagovala na situáciu, ktorá bola „na úkor poistencov„.
„Rozumieme, že akékoľvek zmeny v systéme môžu vyvolať obavy. Našou povinnosťou však bolo konať v záujme dlhodobej udržateľnosti a kvality zdravotnej starostlivosti,“ zdôraznila Denisa Slivková.
Nárast počtu odliečených pacientov
Podľa VšZP tieto kroky viedli k preukázateľnému nárastu počtu odliečených pacientov a skráteniu čakacích dôb. Poisťovňa počas celého procesu aktívne komunikovala s poistencami prostredníctvom pobočiek, kontaktného centra a digitálnych kanálov s cieľom minimalizovať akékoľvek nepríjemnosti a zabezpečiť plynulý prechod na nový systém.

Ošetrených pacientov pribúda, jednodňová starostlivosť vo VšZP zažíva medziročný nárast
Nad rámec zákonných povinností VšZP uvádza, že v roku 2024 investovala o približne 220 miliónov eur viac, než vyžaduje zákon, s cieľom zabezpečiť dostupnú a kvalitnú zdravotnú starostlivosť. „Prioritou u nás sú poistenci, nie hromadenie zdrojov. Zodpovedne plánujeme a transparentne narábame s verejnými zdrojmi,“ uzavrel generálny riaditeľ VšZP Matúš Jurových.

