Zástupcovia štátnych aj neštátnych základných škôl v súčasnosti odmietajú zavedenie povinných troch hodín telesnej výchovy. V aktuálnej situácii ho považujú za nepremyslené a nesystémové riešenie, ktoré by väčšina riaditeľov nedokázala zabezpečiť.
Odmietavé stanovisko zverejnilo päť organizácií, a to Asociácia evanjelických škôl Slovenska, Asociácia súkromných škôl Slovenska, Združenie katolíckych škôl Slovenska, Združenie základných škôl Slovenska a Zväz školských asociácií a združení SR. Informovali o tom v tlačovej správe.
Od povereného ministra školstva Jána Horeckého požadujú, aby takého unáhlené a nepremyslené riešenie odmietol a k téme zaujal systémový prístup.
Úlohu by reálne nedokázali splniť
Na sklonku tohtoročného januára adresovali poverenému ministrovi Horeckému stanovisko, v ktorom uviedli, že zavedenie tretej hodiny telesnej výchovy by postavilo mnoho riaditeľov i zriaďovateľov do pozície vazalov úlohy, ktorú by reálne nedokázali splniť. Pripustili však i potrebu zvýšenia pohybovej aktivity s cieľom zlepšiť fyzické i psychické zdravie detí.
Poslanci chcú zvýšiť počet hodín povinnej telesnej výchovy na ZŠ a SŠ, návrh prešiel do druhého čítania
Organizácie tiež upozornili, že už v súčasnosti môžu školy vyučovať na prvom stupni tri hodiny telesnej výchovy, čo mnohé školy v zmysle svojho zamerania aj využívajú.
Obávajú sa vážnych dôsledkov
„Realizáciu zámeru navýšenia hodín TSV bez komplexného systémového riešenia a bez potrebných východiskových analýz zhodnocujúcich široké dopady uvažovaného zámeru považujeme za škodlivý, jednostranný a nekoncepčný krok s predpokladanými vážnymi dôsledkami pre školskú prax,“ píšu organizácie.
Minister Horecký podľa Gröhlinga hazarduje so školstvom a ohrozuje peniaze z plánu obnovy (video)
Medzi tieto dôsledky radia napríklad negatívny zásah do tvorby rámcového učebného plánu aj filozofie tvorby školských vzdelávacích programov, nepripravenosť škôl z personálneho hľadiska, nedostatočné priestorové podmienky pre plošné zvýšenie počtu hodín telocviku, a tiež nesystémovosť riešenie problému s nedostatkom pohybu u mládeže.