Na stovkách škôl už nebudú vyučovať len učitelia, do tímu k nim pribudnú supervízori. Tento rok sa revolučnej reformy zúčastní až 400 základných škôl, ktoré sa budú musieť popasovať s personálnymi zmenami. Čo všetko sa na školách zmení? O tom rozhodnú noví supervízori, ktorí prichádzajú, aby urobili zmeny v našom školstve. A odrazí sa to aj na ich plate. Vedia však riaditelia škôl túto novú profesiu odborne zastrešiť? Skúseností s novou pracovnou pozíciou je totiž málo.
Nový školský rok je iný pre školy, ktoré sa zapájajú do zavádzania nového štátneho vzdelávacieho programu. Minulý rok ich bolo 39, tento školský rok k nim pribudlo ďalších 400 základných škôl. Riaditelia škôl z dôvodu potrebných zmien vyplývajúcich zo zavádzania nového štátneho vzdelávacieho programu pristupujú k zmenám v personálnej štruktúre zamestnancov. Novinkou je pozícia supervízora. Má pomôcť pri jednoduchšom zavádzaní zmien v školách. „Supervízori tvoria stredný manažment našej organizácie a sú zodpovední napríklad za kvalitu výchovno-vzdelávacieho procesu. Ich úlohou je realizovať otvorené hodiny, robiť mentoring svojim kolegom, neustále sa vzdelávať. Zároveň boli poverení tvorbou a koordináciou tvorby nového školského vzdelávacieho programu,“ vysvetľuje PaedDr. Erika Fabiánová, riaditeľka školy ZŠ, Pionierov 1, Rožňava, ktorá bola zaradená medzi prvých 39 škôl zavádzajúcich nový štátny vzdelávací program. Vďaka reforme je na tejto škole obsadená kariérna pozícia supervízor už druhý rok.
Ministerstvo školstva spúšťa nový projekt, zber dát má pomôcť v analýzach dôležitých oblastí
Kto môže byť supervízorom?
Kto je však vhodný́ na pozíciu supervízora a dokáže škola odborne zastrešiť túto novú profesiu? „Aj my sme si kládli túto otázku, keďže je to pre nás niečo úplne nové a nemáme s tým žiadne skúsenosti. Takže vlastne staviame na zelenej lúke. Aktivity školského supervízora môžu byť pestré. My sme sa sústredili na tri najdôležitejšie: mentoring, profesijný rast a facilitáciu. Prvé dve aktivity sa zameriavajú́ na pomoc pedagógom pri adaptácii, napríklad aj na kutikulárnu reformu. Posledná́ aktivita má vplyv na plynulosť̌ rôznych školských aktivít. Supervízor však nekontroluje, nie je „predĺženou rukou“ riaditeľa školy. Jeho úlohou je pomáhať̌ pedagógom napĺňať̌ svoj potenciál,“ vysvetľuje Erika Fabiánová a dodáva, že vytvorenie novej pozície bolo pre nich veľkou výzvou.
„Je to pre riaditeľov neľahká úloha, keďže sa jedná o nový spôsob delegovania a riadenia zamestnancov. Personálny manažment a aj samotná novovznikajúca pozícia supervízora je pre kvalitu riadenia škôl kľúčová oblasť,“ je presvedčený Mgr. Ján Machaj, PhD., riaditeľ vzdelávacej neziskovej organizácie EDULAB. Vytvorenie novej profesie, bez akýchkoľvek predchádzajúcich skúsenosti, môže byť kameňom úrazu pre mnohých riaditeľov. „Nastavenie personálnych zmien, motivácia učiteľov zastávať pozíciu supervízora a ich následná koordinácia vôbec nie je jednoduchá vec. Z tohto dôvodu pomáhame v EDULAB Akadémii pomocou kurzov lektorovať riaditeľov škôl, ako pozíciu supervízora v školách čo najľahšie vytvoriť a ako nový tím zamestnancov efektívne manažovať, “ dodáva riaditeľ Neziskovej organizácie EDULAB.
Učitelia si môžu finančne prilepšiť
Úlohou riaditeľov škôl, ktoré pristupujú na implementáciu kurikulárnej reformy, je aj úprava pracovných úväzkov tým učiteľom, ktorí budú zastávať aj úlohu supervízorov. „Na našej škole ich máme šesť. Vytipovala som odborne aj osobnostne kolegov, ktorí túto pozíciu prijmú a následne som im znížila úväzok tak, ako to platná legislatíva dovoľuje,“ povedala Erika Fabiánová. Dodáva, že motiváciou prijať novú pozíciu supervízora môže byť aj finančné ohodnotenie. „Pre učiteľov to môže znamenať osobnostný rast v tom, že ako supervízori sa môžu rozvíjať v oblasti mentoringu, riadiacich činností, zvyšujú profesijné kompetencie svojich kolegov, ale prilepšia si aj finančne,“ dodáva Erika Fabiánová.