Vláda si v oblasti vzdelávania predsavzala podporenie digitálnej transformácie školstva, zjednotenie financovania, dôslednú akreditáciu vysokého školstva či zvýšenie reálneho financovania vedy a výskumu. To je len niekoľko opatrení Programového vyhlásenia vlády (PVV), ktoré predstavil kabinet Igora Matoviča (OĽaNO) a následne ho schválila vláda.
V dokumente uviedli, že chcú klásť dôraz na budovanie odborných vedomostí, zručností a kompetencií absolventov, ako aj na rozvoj ich schopnosti flexibilne reagovať na zmeny, spolupracovať, kriticky myslieť, využívať technológie vo svoj prospech, odolávať konšpiráciám a dezinformáciám a zároveň rozvíjať svoju tvorivosť, etické správanie a schopnosť prevziať zodpovednosť.
Dlhodobo zanedbávaná problematika
„Vláda SR vníma rezort školstva ako jednu z najväčších výziev nasledujúcich rokov, a to z viacerých dôvodov. Problematika školstva bola dlhodobo zanedbávaná, neriešená a podliehala nekoncepčným krokom,“ uvádza sa vo vyhlásení. Podotýka, že školstvo musí meniace sa podmienky dnešného sveta reflektovať v obsahu vzdelávania, v metódach a prístupoch, aby pripravilo mladých ľudí na ich úspešnú budúcnosť.
Matovičova vláda schválila svoje programové vyhlásenie, má 121 strán (video)
Približuje, že nositeľmi týchto zmien by mali byť vzdelaní, motivovaní a adekvátne odmeňovaní pedagogickí a odborní zamestnanci ako aj ďalší zamestnanci v školstve a odborníci z oblasti vzdelávania. Bude klásť dôraz aj na neformálne vzdelávanie a prácu s deťmi a mládežou mimo vyučovania. Podporiť chce rozvoj príslušnej infraštruktúry a zabezpečiť finančnú podporu neformálneho vzdelávania, vrátane umeleckého vzdelávania a voľnočasových aktivít.
Vláda chce zjednotiť riadenie, financovanie a správu školstva a zároveň chce rešpektovať autonómiu cirkevných a súkromných škôl. Zvážiť chce zjednotenie financovania škôl a školských zariadení pod ministerstvom školstva. Plánuje vyvinúť úsilie na základe princípu rovného financovania každého dieťaťa a žiaka bez ohľadu na zriaďovateľa školy a školského zariadenia. V rámci starostlivosti v ranom detstve chce zjednodušiť zriaďovanie aj v priestoroch základných škôl, u zamestnávateľov a ďalších zriaďovateľov. Zvažuje poskytnúť príspevok rodičom dieťaťa od 3 rokov, ktoré sa z kapacitných dôvodov nedostalo do materskej školy. Príspevok by mohli využívať napríklad v neštátnej materskej škole. Chce tiež zabezpečiť, aby deti ohrozené rizikovým prostredím povinne navštevovali materskú školu od troch rokov.
Zníženie segregácie vo vzdelávaní
Vláda bude venovať pozornosť najmä zaškoleniu detí so zdravotným znevýhodnením a zo sociálne znevýhodneného prostredia v materských školách. Plánuje to urobiť tak, aby mohli tieto deti plynulo prejsť do základných škôl a dosahovať primerané školské výsledky. Preto podporí projekty, ktorých cieľom je overiť prístupy k znižovaniu segregácie vo vzdelávaní.
Minister školstva Gröhling prezradil, ako by sa mali zvyšovať platy učiteľov
Taktiež prijme stratégiu inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní na všetkých jeho úrovniach a v súlade s ňou vytvorí podmienky na zabezpečenie nárokovateľných podporných služieb a opatrení, vrátane zabezpečenia potrebného odborného personálu a podporných tímov do škôl a školských zariadení.
Osobitný zreteľ sa bude brať aj na žiakov s odlišným materinským jazykom od vyučovacieho jazyka v škole. Nedostatočné ovládanie vyučovacieho jazyka školy zaradí medzi kritériá špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb. Týmto žiakom zároveň zabezpečí dostatočnú podporu. Možnosť vzdelávať sa v slovenskom jazyku chce podporiť aj u Slovákov žijúcich v zahraničí.
„Podpora vedy, výskumu a inovácií zohráva nezastupiteľnú rolu v technologickom, vedomostnom či zdravotníckom rozvoji spoločnosti, avšak musí byť dostatočná, cielená, transparentná a s merateľnými výstupmi,“ uvádza sa vo vládnom dokumente. Na základe toho chce vláda podporiť postupné zvýšenie reálneho financovania vedy a výskumu s dôrazom na kvalitu či medzinárodnú spoluprácu a konkurencieschopnosť. Na zlepšenie financovania vedy a výskumu zvažuje presun všetkých kompetencií pod jeden rezort.
Motivačné mechanizmy pre súkromný sektor
Zaviesť chce aj motivačné mechanizmy pre súkromný sektor na investície do vedy a výskumu na princípe vyváženého zdieľania rizika aj výnosu, ako aj podporu partnerstiev súkromných firiem a verejných inštitúcií. Plánuje upraviť aj platové ohodnotenie vedcov a vysokoškolských učiteľov pri preukázaní kvality výstupov ich práce. To by malo pomôcť zatraktívniť konkurzy na vedecké a vedecko-pedagogické pozície v medzinárodnom priestore.
V spolupráci so Slovenskou akadémiou vied by mala dokončiť transformáciu ústavov akadémie na samostatne hospodariace právne subjekty, verejné výskumné inštitúcie ako právnické osoby uskutočňujúce výskum a vývoj, schopné získavať vlastné zdroje financovania.
Zamerať sa chce aj na celoživotné vzdelávanie, keďže ho vníma ako nástroj, ktorý zmierni dopady technologických zmien na životy pracujúcich ľudí. Podľa vlády v súčasnosti na Slovensku nie je systém ďalšieho vzdelávania dostatočne funkčný, a preto je potrebné ho nanovo definovať. Chce vytvoriť a podporovať systém, ktorý zníži riziko nezamestnanosti pre zamestnaných či uľahčí prípadnú zmenu zamestnania alebo aj povolania. Pri budovaní konceptu celoživotného vzdelávania bude podľa vlády dôležitá kvalita, uplatniteľnosť a dostupnosť. Plánuje aj vytvorenie priestoru pre intenzívnejšie zapojenie sa súčasných poskytovateľov formálneho a neformálneho vzdelávania. Najmä stredných odborných škôl, vysokých škôl a neziskových organizácií.