Od nového školského roka 2024/2025 bude ďalších 400 základných škôl učiť podľa nového vzdelávacieho programu. Pripoja sa tak k 39 školám, ktoré tak robili už počas školského roka 2023/2024. Informuje o tom Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR.
Pripomína tiež, že vyučovať podľa nového kurikula by mali všetky základné školy od školského roka 2026/2027. Rezort školstva tiež pripravil Sprievodcu tvorbou školského vzdelávacieho programu (ŠkVP). Ten prináša ukážky nových školských vzdelávacích programov.
Ministerstvo pripravilo aj sprievodcu
„Tento sprievodca poskytuje školám prehľad základných krokov, ktoré rezort odporúča pri tvorbe vlastných ŠkVP. Vytváranie týchto programov je kľúčovým nástrojom, ako reagovať na potreby a potenciál žiakov, pričom zohľadňuje stanovené ciele a obsah vzdelávania,“ priblížil rezort školstva. Doplnil, že obsahuje aj vysvetlenia a praktické odporúčania pre pedagógov pri definovaní vzdelávacích cieľov, voľbe vyučovacích stratégií či hodnotení výsledkov.
Výzva na zvyšovanie kapacít materských škôl je uzavretá. Druckerovo ministerstvo eviduje takmer 300 žiadostí
„Prvý rok zavádzania zmien nás všetkých veľa naučil. Učiteľské kolektívy na väčšine zapojených škôl zistili, že si vedia pripraviť svoj školský vzdelávací program, s ktorým sú spokojní a rozumejú, ako ho majú realizovať. Viditeľne sa zvýšila ich profesionálna hrdosť. NIVAM a RCPU sa naučili koordinovať svoju podpornú činnosť, aby bola efektívna a pre školy prínosná. Vidíme, že zmeny sa daria tam, kde sa učitelia odhodlajú ich skutočne pripraviť a zrealizovať. Pomáha, ak sa zapojí celý pedagogický tím,“ skonštatoval generálny riaditeľ sekcie predprimárneho a základného vzdelávania Martin Kríž.
Súčasné deti vyrastajú v inom svete
Rezort školstva pripomenul, že súčasné deti vyrastajú v inom svete, než predošlé generácie, a je potrebné, aby ich vzdelávací systém na to pripravil. MŠVVaM na to v roku 2021 reagovalo prípravou kurikulárnej reformy.
Ako motivovať učiteľov pri zavádzaní zmien kurikulárnej reformy?
„Potrebujeme školy, ktoré deti vybavia praktickými zručnosťami a kritickým myslením. Riaditeľky a riaditelia by mali byť lídrami, ktorí vytvoria podmienky pre interdisciplinárne a digitálne vzdelávanie. Učiteľky a učitelia by mali fungovať ako mentori, ktorí vedú deti na ceste poznania. Mechanické memorovanie poučiek je zastarané a neefektívne. Potrebujeme mladú generáciu, ktorá vie riešiť problémy a prispôsobovať sa novým výzvam,“ vraví minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD).
Učiteľom pomôžu mentori
Kurikulárna reforma ráta s tým, že pedagógovia nebudú informácie len odovzdávať, ale že budú deti viesť k tomu, že budú informácie vyhľadávať, vyhodnocovať a správne používať. S prípravou učiteľstva na túto úlohu by mali pomôcť mentori v Regionálnych centrách podpory učiteľov (RCPU).
Odborový zväz školstva predpokladá, že Drucker bude odborníkom a posunie slovenské školstvo
Tých je na Slovensku v súčasnosti 32, od začiatku septembra pribudne ďalších osem. Spolu by v nich mali pôsobiť štyri stovky mentorov. Potrebná je aj príprava budúcich pedagógov, ministerstvo v tomto smere pripomenulo, že v decembri minulého roka spustilo výzvu určenú pedagogickým fakultám na verejných vysokých školách na Slovensku.
„Zámerom výzvy je podpora vzniku nových učiteľských študijných programov a zavedenie zmien v študijných programoch, ktoré podporujú inkluzívne vzdelávanie, vrátane vzdelávania detí a žiakov s odlišným materinským jazykom, rozvoj digitálnych kompetencií a posilňovanie rovnosti medzi ženami a mužmi,“ priblížilo MŠVVaM SR. Na výzvu je alokovaných 2,5 milióna eur, otvorená je do konca budúcoročného júna.