Tri prijaté novely zákonov Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR sú základom pre zmeny vo vzdelávaní, vnímaní výučby a úlohy učiteľa. Uviedol to šéf rezortu Branislav Gröhling (SaS) v súvislosti so stredajším rozhodnutím vlády.
Schválené zákony reagujú na plánovanú reformu obsahu vzdelávania, digitalizáciu, reformu poradenského systému či zmeny vo vzdelávaní učiteľov. Vláda schválila tieto opatrenia v novelách školského zákona, zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch a zákona o odbornom vzdelávaní. Zmeny v zákonoch ešte budú musieť odsúhlasiť poslanci Národnej rady SR.
Základ pre zmeny
Podľa Gröhlinga prijaté zákony sú základom pre zmeny vo vzdelávaní a pre zmeny v tom, ako spoločnosť hľadí na výučbu a na rolu učiteľa v škole.
„Zákony prešli za jeden a pol roka dvakrát pripomienkovým konaním a konzultovali sme ich s desiatkami organizácií v školstve. Som rád, že pri značnej časti chystaných zmien sme našli zhodu, čo býva pri veľkých zmenách pomerne náročné,“ doplnil.
Návrh školskej reformy prináša kvetnaté frázy, ale minimum konkrétnych riešení, odkazuje KDH
V zákone sa po prvýkrát definoval pojem inkluzívne vzdelávanie. Súčasťou zákonov je aj transformácia poradenského systému, ktorý by mal byť prístupnejší k žiakom a rodičom. Rozčlenený bude na päť úrovní, a to od všeobecného poradenstva až po vysoko špecializované poradenstvo.
Novely zohľadňujú aj zmeny v učive, na ktorých aktuálne pracujú učitelia a odborníci z praxe pod vedením Štátneho pedagogického ústavu. Obsahujú tiež zmeny, ktoré uľahčia školám fungovanie ako zníženie byrokracie, ľahší prestup odborníkov do škôl, zavedenie školských klastrov či zavedenie maximálneho počtu žiakov v školskom klube detí na 26.
Rezort chce zlepšiť vzdelávanie učiteľov
V rámci odborného vzdelávania sa umožňuje žiakom neskorší vstup do duálneho vzdelávania, odstraňujú sa byrokratické prekážky pre zamestnávateľov a pre malé podniky sa uľahčuje vstup do duálneho vzdelávania cez nadpodnikové vzdelávacie centrum.
Súčasťou zmien je aj vznik pozície digitálneho koordinátora, ktorého úlohou bude vzdelávať učiteľov a žiakov v práci s digitálnymi technológiami potrebnými pre 21. storočie. Ide tak o reakciu na výraznú investíciu do digitálnych technológií na školách.
Vláda ráta s vytvorením nových pracovných pozícií v školstve, zmenia sa aj podmienky práce nadčas
Ďalším z reformných cieľov ministerstva je aj zlepšenie vzdelávania učiteľov. Na to v Pláne obnovy a odolnosti rezort vyčlenil 50 miliónov eur a zároveň zmenou v zákone ho prvýkrát otvoril aj pre neštátne subjekty.
Aj keď vzdelávanie učiteľov nebolo dosiaľ oficiálne uznávané, medzi učiteľmi bolo hodnotené veľmi pozitívne. Rezort plánuje podporiť inovácie v školstve a šíriť dobrú prax v školstve aj cez katalóg inovácií.